تاریخ انتشار: 25 مرداد 1399
بازدید: 13
دسته‌بندی: اخبار آماری

طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار در شهریورماه سال جاری اجرا می‌شود

این طرح آمارگیرى،با هدف جمع آوری آمار و اطلاعات فعالیت ها و رفتارهای اعضای خانوارهای كشور از قبیل وضعیت و میزان مطالعه كتاب و روزنامه، موسیقی، شبكه های اجتماعی، ورزش، دخانیات، تغذیه اجرا می شود.

"طرح آمارگیرى از فرهنگ رفتاری خانوار"، با هدف جمع آوری آمار و اطلاعات فعالیت ها و رفتارهای اعضای خانوارهای كشور از قبیل وضعیت و میزان مطالعه كتاب و روزنامه، موسیقی، شبكه های اجتماعی، ورزش، دخانیات، تغذیه و مرتبط با ویژگیهای اجتماعی- اقتصادی اعضای خانوار مانند سن، جنس، وضع سواد و وضع اشتغال، از تاریخ 1 تا 30 شهریورماه به مدت 30 روز در سراسر كشور توسط مركز آمار ایران و معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هابه اجرا در خواهد آمد و با مراجعه به صورت نمونه گیری، از افراد 15 سال به بالای منتخب، آمارگیری خواهد شد.

سمینار آموزشی طرح مزبور در تاریخ 21 و 22 مردادماه توسط مركز آمار ایران برای كارشناسان معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها برگزار شد.

مدیر کل دفتر آمار های فرهنگی ، خدمات و بازرگانی مرکز آمار ایران در افتتاحیه این سمینار مجازی،  با  اشاره به  اهمیت این طرح آماری  گفت: اهمیت این طرح از آن جا ناشی می شودکه کمتر به تقاطع های اقتصاد و فرهنگ رفتاری و متغییرهای این دوحوزه و همچنین پیوست های فرهنگی برنامه ها ، راهبردها و سیاست های اقتصادی توجه شده است، و توجه نداشتن به تاثیر های متقابل و تعامل متغییرهای این دوحوزه ، راهبردها و سیاست ها اقتصادی را شاید متوقف و ناکارامد نماید.

 سید حسین پیمان در ادامه  تاکید کرد:  پیشرفت و توسعه اقتصادی ، شرایط و رفتار فرهنگی متناسب خود را اقتضا می کند  و همه آگاهیم که  جهش تولید یا اقتصاد مقاومتی دربستر وزمین فرهنگ  متناسب خود، ثمر می‌دهد.

بنابراین برای اصلاحِ رفتار و خُلق و خوی فردی و جمعی که مانع جهش تولید یا اقتصاد مقاومتی و پیشرفت مستمر و پایدار اقتصادی می شود ، اندازه گیری و چگونگی متغییرهای کمّی این رفتار ، بسیار با اهمیت است و کارشناسان حوزه آمار، این نقش مهم را به عهده دارند.

وی با ذکر این نکته که تناسب فرهنگی اقتصاد، قدرت اقتصادی را نتیجه خواهد داد، اظهار کرد: هنگامی که خود اتکایی اقتصادی را مدّ نظر داریم ، فرهنگ و الگوی مصرف و پس انداز ، فرهنگ تحقیق و توسعه، فرهنگ بهره وری و کارآفرینی و نوآوری، اعتماد بنفس و خود باوری عمومی، انظباط پذیری ، روحیه جستجو گری و  روحیه قانون گرایی، استلزام می یابد.

 

  پیمان افزود: بدیهی است برای پیشرفت و توسعه اقتصادی پایدار، به فرهنگی قدرتمند برای استمرار و استقامت و پایداری نیاز است و به ویژگی های چون  فرهنگ تلاش ، پشتکار، باورمندی عمومی، فرهنگ جسارت علمی ، فرهنگ تحمل‌پذیری، اراده جمعی ، فرهنگ مشارکت ، عزم ملی و عتماد عمومی را نیازمندیم.

 وی در ادامه گفت: اقتصاد مقاومتی به فرهنگ انعطاف پذیری و واکنش بهنگام و مناسب با تکانه ها وبحران ها ، برای خنثی کردن، نیازمند است  که این رویکرد، خود به فرهنگ جسارت علمی، فرهنگ خلاقیت ، نوآوری روحیه جهادی مرتبط است ،بنابراین،  این ویژگی ها و متغییر ها ، دارای هویتی فرهنگی و رفتاری است و برای شناخت این ویژگی ها ی فرهنگی ِ نظام اقتصادی ، نظام آماری باید ظرفیت های آن را برای نظام تصمیم سازی فراهم کند ، تا مشخص شود آیا شرایط فعلی فرهنگ رفتاری کشور، چنین ویزگی هایی را داراست  یا نه  و  لازمه شناخت این ویژگی ها تبیین و اندازه گیری ویژگی و شاخص های کنونی فرهنگ رفتاری است.

  پیمان در ادامه  تاکید کرد: اندازه گیری و ارایه شاخص های آماری این ویژگی ها ، خود فرهنگ زاست ،چراکه ابتدا شاخص ها ، اجماع و فهم مشترک ایجادمی کند و متعاقب آن عزم مشترک ، و برنامه های متناسب برای زدودن کاستی ها یا ارتقا قوت ها و رفتار متناسب پیشرفت اقتصادی را تسریع می کند.بنابراین در حقیقت شما کارشناسان ،  به نوعی سربازان جبهه پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور تلّقی می شوید و فعالیت شما برای توسعه کشور بسیار حساس و ارزشمند است و همه افرادی که در پاسخگویی صحیح ، با شما مشارکت می کنند مسوولیت ملی خود را برای پیشرفت وتوسعه کشور ادا می کنند.

مدیر کل دفتر فرهنگی، بازرگانی و خدمات  در ادامه به برخی از نتایج آخرین آمارگیری فعالیت های فرهنگی خانوار که از سال 1396 به دست آمده است اشاره کرد: بر اساس  نتایج به دست آمده از این طرح:

هر فرد باسواد پانزده ساله و بیشتر، روزانه هجده دقیقه و بیست و سه ثانیه مطالعه کرده است  که نه دقیقه و سیزده ثانیه به کتاب غیر درسی ، شش دقیقه و بیست و سه ثانیه به قران و ادعیه  و دودقیقه و هشتادو هفت ثانیه به روزنامه ونشریه اختصاص داشته است .

افراد باسواد پانزده ساله و بیشتر استان های قم با 40دقیقه و بیست وسه دقیقه ، خراسان رضوی با بیست ویک دقیقه ، و استان یزد با بیست دقیقه و شصت و سه ثانیه ، سه استانی بوده اند که بیشترین زمان مطالعه را درسال 1396 ، به خود اختصاص داده اند.

آمار جدیدی از شاخص های مطالعه از طرف سازمان های بین المللی مطرح نشده است. 

 در  یک نظر سنجی از افراد 20تا 74 ساله در پانزده کشور عضو اتحادیه اروپا بین سالهای 2008تا 2015 انجام شده است که نشان می دهد  که میانگین مطالعه روزانه کتاب در استونی 13 دقیقه فنلاند 12دقیقه ، هلند 12 دقیقه مجارستان 11دقیقه آلمان 7 دقیقه اسپانیا 6 ، انگلستان 6 دقیقه وایتالیا را پنج دقیقه  بوده است. (البته چون فراداده های آن در دسترس نبوده ازمقایسه پرهیز می شود).

 

درسال 1396، هر ایرانی پانزده ساله وبیشتر ، به طور متوسط در روز، یک ساعت و چهار دقیقه درشبکه های اجتماعی حضور داشته است  ،که حضور تهرانی ها با یکساعت و 31 دقیقه ، استان هرمزگان با یکساعت و 18 دقیقه ،و گیلانی ها با یکساعت و یازده دقیقه  بیشترین زمان حضوررا در شبکه های اجتماعی داشته اند.

همچنین براساس شاخص هایی که وب جهانی اعلام کرده است : درسال 2019 ، روزانه به طور متوسط دوساعت پنجاه وهشت ثانیه مردم جهان درشبکه های اجتماعی حضور داشته اند.

درسال 2019، حضور در شبکه های اجتماعی ِ مردم فیلیپین به طور متوسط چهارساعت ، هند دوساعت و بیست و پنج دقیقه ، چین دوساعت و نوزده دقیقه ، امریکا یک ساعت و پنجاه و هفت دقیقه ، انگلستان یکساعت و پنجاه دقیقه ، آلمان با یک ساعت و پانزده دقیقه وبرای مردم ژاپن چهل وپنج دقیقه بوده است .

حدود 51 درصد افراد پانزده و بیشتر اظهار کرده اند ورزش می کنند .

درسال 1396، به طور متوسط هرایرانی پانزده ساله وبیشتر، حدود بیست ویک دقیقه موسیقی در روز ، گوش کرده است ،که گیلانی ها با 27 دقیقه و 42 ثانیه ، استان کردستان با 26 دقیقه و 28 ثانیه  وتهرانی ها با 25 دقیقه در روز از استان های بابیشترین زمان برای گوش دادن به موسیقی بوده اند.ش

درسال 1396، 79 درصد افراد پانزده ساله و بیشترکشوردرهفته ، شیر و 55 درصد ، نوشابه مصرف کرده اند.

درسال 1396، چهل و هشت درصد از افراد پانزده و بیشتر درماه مصرف "فست فود" داشته اند.

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.