تاریخ انتشار: 25 مرداد 1399
بازدید: 4
دسته‌بندی:

88 درصد از كارگاه‌های بازرگانی و خدمات از دریافت و پرداخت الکترونیکی استفاده می‌کنند

11درصد از مدیران كارگاه‌های مورد بررسی را زنان تشكیل داده‌اند كه فعالیت‌های سایر فعالیت‌های خدماتی شخصی (شستشوی منسوجات، آرایش و پیرایش و ...) با 49 درصد بیشترین سهم را از این حیث دارا بوده‌اند. 

 طرح جامع آمارگیری از كارگاه‌های بازرگانی و خدمات یكی از طرح‌های آماری است که با هدف تهیه‌ اطلاعات مناسب از ویژگی‌های كارگاه‌‌های بازرگانی و خدمات، در سطح کشور توسط مرکز آمار ایران و با همکاری سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها به اجرا درآمده است تا در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به كارگرفته شود. این طرح در سال 1398 به اجرا درآمده است كه شامل 30 كد طبقه‌بندی فعالیت‌‌های اقتصادی ایران ‌(ISIC Rev.4) می‌باشد و قسمت اعظم كارگاه‌های بخش بازرگانی و خدمات كشور را شامل می‌شود.

نتایج طرح در سال 1397 نشان می‌دهد:

r در سال 1397، حدود 79 درصد از كاركنان بخش بازرگانی و خدمات را كاركنان مرد و 21 درصد را كاركنان زن تشكیل داده‌اند. كارگاه‌های با فعالیت‌ آموزش، با 61 درصد كاركن زن بیشترین سهم کارکن زن در بین فعالیت‌های بخش بازرگانی و خدمات را دارا بوده و كارگاه‌های دارای فعالیت‌ تعمیر کالاهای شخصی و خانگی با 4 درصد، كمترین سهم را در سهم زنان شاغل داراست.

r 34 درصد از كاركنان كارگاه‌های بازرگانی و خدمات را كاركنان با تحصیلات بالاتر از دیپلم، 35 درصد كاركنان دیپلم و 31 درصد نیز دارای مدرك تحصیلی زیر دیپلم تشكیل داده‌اند.

r حدود 35 درصد از ارزش افزوده كارگاه‌های بازرگانی و خدمات مورد بررسی، مربوط به فعالیت خرده‌فروشی (بجز وسایل نقلیه موتوری و موتورسیكلت) ‌است.

r بهره‌وری كاركنان این كارگاه‌ها در سال 1397 به ازای هر كاركن معادل 360 میلیون ریال بوده‌است. همچنین بهره‌وری كاركنان به ازای هر ساعت بیش از 148 هزار ریال بوده است. بر اساس نتایج به طور متوسط هر كاركن 50 ساعت در هفته به فعالیت مشغول بوده است.

r نتایج طرح نشان می‌دهد كه ضریب نفوذ رایانه در این كارگاه‌ها 26 درصد می‌باشد كه كارگاه‌های با فعالیت‌ جنبی خدمات مالی و فعالیت‌های بیمه با ضریب نفوذ 99 درصد دارای بالاترین نسبت از این حیث در كارگاه‌های مورد بررسی است. 20 درصد از كاركنان كارگاه‌های مورد بررسی نیز از اینترنت برای فعالیت‌های کارگاه در داخل یا خارج از كارگاه استفاده نموده‌اند.

r 11 درصد از مدیران كارگاه‌های مورد بررسی را زنان تشكیل داده‌اند كه فعالیت‌های سایر فعالیت‌های خدماتی شخصی (شستشوی منسوجات، آرایش و پیرایش و ...) با 49 درصد بیشترین سهم را از این حیث دارا بوده‌اند. 

r 88 درصد از كارگاه‌های بازرگانی و خدمات از ابزارهای الكترونیكی برای پرداخت و دریافت خود بهره برده‌اند كه فعالیت‌های انتشاراتی، فعالیت جنبی خدمات مالی و فعالیت‌های بیمه با 99 درصد بالاترین میزان استفاده در این زمینه را دارا بوده‌اند. همچنین 98 درصد از كارگاه‌ها از دستگاه‌ كارتخوان برای پرداخت و دریافت استفاده كرده‌اند.

در پایان خاطر نشان می‌سازد نتایج تفصیلی طرح مذكور در قالب یك نشریه در دست چاپ و انتشار است، و كاربران می‌توانند بزودی از طریق درگاه ملی آمار به نشانی www.amar.org.ir و یا از طریق واحد اطلاع‌رسانی به آن دسترسی داشته باشند.

 

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.