تحلیل تورم برخی از گروه های کالایی مربوط به مواد غذایی در دو بخش تولیدکننده و مصرف کننده بازه زمانی 1398-1391
این تحلیل توسط خانم فاطمه مالی رییس گروه شاخص های قیمت تولیدکننده، صنعت، معدن و انرژی دفتر شاخص قیمت مرکز آمار ایران تهیه شده است.
ارزش اقتصادی هر کالا یا خدمت با قیمت آن مشخص میشود. این متغیر در طول زمان میتواند دچار تغییر و نوسان شود. قیمت از مهمترین پارامترهای اقتصادی بوده که در تحلیلهای خرد و کلان اقتصادی مورد توجه قرار میگیرد. در اقتصاد هر کشور مجموعهی گستردهای از کالاها و خدمات تولید یا مصرف میشود که به منظور بررسی روند کلی قیمت کالاها و خدمات باید به دنبال شیوهای برای خلاصه کردن سطوح قیمت کالاها و خدمات باشیم. استفاده از شاخصهای قیمت به آسانی این ابزار را در اختیار ما قرار میدهد و با محاسبه آنها میتوان با وجود تنوع بالای کالاها و خدمات و کیفیت متفاوتشان، معیار مناسبی از سطح عمومی قیمتها ارائه داد و وضعیت کلی قیمتها را بیان کرد.
در محاسبات مربوط به شاخص قیمت، بسته به اینکه از چه نوع قیمتی ( نوع معامله) استفاده کنیم و قیمتهای مورد استفاده در محاسبه شاخص با چه وزن و ضریب اهمیتی ( منابع مورد استفاده در وزندهی قیمت اقلام) در نظر گرفته شوند، میتوان شاخصهای قیمت متفاوتی را تعریف کرد. به منظور معرفی انواع متفاوت شاخص قیمت، ابتدا نگاه اجمالی به مبادلات ساده بین بخشی در یک اقتصاد باز میاندازیم.
برای مشاهده متن کامل این تحلیل به فایل پیوست مراجعه کنید.