تاریخ انتشار: 29 مرداد 1399
بازدید: 11
دسته‌بندی: تحلیل و یادداشت
چشم اندازی به باروری در ایران از سال 1395 تا 1398

چشم اندازی به باروری در ایران از سال 1395 تا 1398

این تحلیل توسط خانم الهام فتحی رئیس گروه آمارهای جمعیت و سلامت، دفتر آمارهای جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران تهیه شده است.

باروری در قالب رفتاری اجتماعی در بستر فرهنگی هر جامعه­ای پدیدار شده و روابط اجتماعی اعضای جامعه و نیز سیاست‌های حکومتی می­تواند ارزش­ها و هنجارهای مرتبط با رفتار باروری را تنظیم نماید.

حرکت به سوی سطوح پایین باروری، پدیده­ای فراگیر در سطح جهانی است كه از رهگذر انتقال جمعیتی حاصل شده است. تجارب کشورهای مختلف نشان می­دهد در مراحل میانی گذار جمعیتی، "میزان باروری كل (TFR)[1]" به زیر سطح جانشینی می­رسد.کاهش شدید باروری برای نخستین بار در کشورهای توسعه­یافته اروپایی به وقوع پیوست و منجر به تفکر و تحقیقات دانشمندان علم جمعیت­شناسی در این زمینه شد.

روند میزان باروری ایران در قرن اخیر نشان می‌دهد، سطح باروری افت و خیزهایی را تجربه نموده است. میزان باروری كل ایران كه تا دهه ششم قرن حاضر در سطح بالایی بود از دهه 1370 رو به كاهش گذاشته است. این كاهش پاسخی به تغییر سیاست‌های جمعیتی کشور در دهه­های اخیر بوده است. هر چند كه بعد از گذشت دو دهه به طور مقطعی میزان باروری كل ایران در سال 1395 اندكی افزایش یافت و به 2.1 فرزند رسید، اما شواهد حاكی از آن است كه مجددا میزان باروری از سال 1396 به بعد رو به كاهش گذاشته است.

در گذشته به دلیل وجود خطاهای پوشش ثبت تعداد موالید برای محاسبه میزان باروری كل از روش­های غیرمستقیم و اطلاعات سرشماری­ها استفاده می­شد. بررسی­های كارشناسی نشان می­دهد در سال­های اخیر به دلیل افزایش پوشش قابل قبول ثبت موالید امكان محاسبه­ی این شاخص با روش مستقیم امكان پذیر شده است. مقایسه نتایج روش مستقیم و غیر مستقیم در سال 1395 شاهدی بر این مدعاست به گونه­ای كه هر دو روش میزان باروری كل ایران را برابر 2.1 فرزند نشان می­دهند. از سوی دیگر با توجه به اهمیت این شاخص در سیاستگذاری و برنامه­ریزی­های جمعیتی، محاسبه میزان باروری در دستور كار مركز آمار ایران قرار گرفت. به این ترتیب با استفاده از توان كارشناسی و فنی نسبت به محاسبه این شاخص اقدام شد و نتایج پس از برگزاری جلسه كمیته آمار بخشی جمعیت با حضور اساتید صاحبنظر و كارشناسان با تجربه و اعضای كمیته مورد بررسی قرار گرفت و سپس نتایج نهایی، توسط مركز آمار ایران اعلام و منتشر شد. انتشار شاخص میزان باروری كل كه پس از تجمیع نظرات كارشناسی در نظام آماری كشور حاصل شد علاوه بر این كه از ابهامات و خبرهای ضد و نقیض و پراكنده گویی­ها در مورد مقدار واقعی این شاخص كمك نمود، ابزار تحلیلی مناسبی را در اختیار نظام سیاستگذاری و برنامه­ریزی های جمعیتی كشور قرار داد.

گزارش تحلیلی حاضر با هدف آگاهی كاربران نسبت به منابع و روش­های محاسبه و نتایج میزان باروری كل ایران از سال 1396 تا 1398 تهیه شده است.

[1] میزان باروری كل (Total Fertility Rate)، میانگین تعداد فرزندانی را كه یك زن در طول دوران باروری خود (معمولاً از 15 تا 49 سال سن) به دنیا می‌آورد، نشان می ­دهد.

برای مشاهده متن  کامل تحلیل به فایل پیوست مر اجعه کنید.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.