تاریخ انتشار: 30 مهر 1399
بازدید: 14
دسته‌بندی: اخبار آماری
دکتر حسین زاده در بازدید از روزنامه جام جم عنوان کرد:رویکرد نوین نظام آماری مبتنی بر حکمرانی داده ها و استفاده از ریز داده های ثبتی است > درگاه ملی آمار

دکتر حسین زاده در بازدید از روزنامه جام جم عنوان کرد:رویکرد نوین نظام آماری مبتنی بر حکمرانی داده ها و استفاده از ریز داده های ثبتی است > درگاه ملی آمار

دکتر حسین زاده افزود: جا دارد از آمارگیران عزیز و دست اندرکاران تولید آمارهای رسمی کشور تشکر و قدردانی ویژه بکنم که در این شرایط سخت همه گیری ویروس کرونا با روحیه ایثار سعی کردند دست دولت و حاکمیت از آمارهای مورد نیاز برای تصمیم گیری و سیاست گذاری خالی نماند.

دکتر حسین زاده رییس مرکز آمار ایران به مناسبت هفته آمار و روز جهانی آمار به همراه سید نعمت اله نصیری معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی و  همچنین دکتر ایوب فرامرزی معاون اقتصادی و محاسبات ملی و سعید عباسی مدیر کل دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری های بین الملل از هیات تحریریه روزنامه جام جم بازدید کردند.

رییس مرکز آمار در جریان این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در این رسانه مهم و تاثیر گذار و ضمن تاکید بر تعامل و همکاری دوجانبه میان مرکز آمار و روزنامه جام جم برای انعکاس و پوشش بی طرفانه اخبار و گزارش های تحلیلی و تفسیری آماری این مرکز، از اقدامات و فعالیت های رسانه ای روشنگرانه این روزنامه در ارتباط با آمارهای رسمی تقدیر و تشکر کرد.

وی با بیان اینکه فعالیت های آماری مرکز آمار به ویژه آمارگیری های حضوری و سرشماری ها با انجام مراجعه مستقیم به خانوارها و کارگاه های تولیدی و صنعتی کشور در حالت عادی سخت، طاقت فرسا و امری خطرناک است خاطر نشان کرد: نظر سنجی اخیری که سازمان ملل متحد از سازمان های آماری تولید کننده آمارهای رسمی در دنیا انجام داده است نشان می دهد که در دوران کرونا غالب نهادها و موسسات آماری در دنیا با مشکلات و چالش های جدی در تهیه و تولید شاخص های اقتصادی مواجه شده اند بطوریکه برخی کشورها موفق به تهیه و انتشار شاخص های اقتصادی مهم نظیر نرخ تورم نشده اند.

دکتر حسین زاده با بیان اینکه الزام اجرای سرشماری های عمومی نفوس و مسکن در قوانین آماری هر کشوری قید شده است، گفت: تا کنون هیچ کشوری از انجام  این قوانین سرباز نزده است و تنها در شرایط جنگی و وضعیت های بسیار بحرانی ممکن است این آمارگیری انجام نشود.

وی افزود: امسال هم به دلیل شرایط کرونایی موجود برخی از کشورها ناچار شدند انجام سرشماری عمومی را به زمان دیگری موکول کنند.

رییس مرکز آمار  ایران ادامه داد: مرکز آمار ،مسئول تهیه و تولید شاخص های آماری است و  در سال جاریبر اساس تقویم انتشاراتی، خوشبختانه با هیچ گونه وقفه ای در انتشار مواجه نشده است.

دکتر حسین زاده افزود: جا دارد از آمارگیران عزیز و دست اندرکاران تولید آمارهای رسمی کشور تشکر و قدردانی ویژه بکنم که در این شرایط سخت همه گیری ویروس کرونا با روحیه ایثار سعی کردند دست دولت و حاکمیت از آمارهای مورد نیاز برای تصمیم گیری و سیاست گذاری خالی نماند.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه دو مقوله سواد آماری و سواد رسانه ای در دنیای داده ای کنونی بسیار پر اهمیت و ضروری می باشد لازم است رسانه ها برای برطرف کردن ذهنیت های منفی افکار عمومی جامعه در خصوص آمارها و شاخص های مختلف تولید شده و برای باورپذیر تر کردن و تسهیل فهم و درک عمومی نسبت به آمارهای رسمی منتشره به این مرکز یاری برسانند.

وی با اشاره به اینکه شاخص میانگین به دلیل نوسانات و تغییرات زیاد قیمت های کالاها و خدمات برای مردم کمتر قابل ادراک و احساس است تصریح کرد: در کنار اعلام میانگین از شاخص های آماری جزیی تر هم در اعلام انتشار آمارها بهره جستیم تا ابهامات و مجهولات ذهنی مردم نسبت به اعداد و ارقام اعلامی و منتشر شده از سوی مرکز آمار مرتفع گردد و در رسانه ها هم آمارها با شفافیت و وضوح بیشتری  مطرح شود.

دکتر حسین زاده در ادامه این مراسم با اعلام شعار امسال روز آمار و برنامه ریزی با عنوان " ورود به قرن جدید با حکمرانی داده ها در نظام آمار ی نوین" به تبیین و تشریح رویکردهای نوین نظام آماری یعنی استفاده از ریز داده های اداری و ثبتی برای تولید آمارهای ثبتی همزمان با  ظهور انقلاب داده ای در سطح جهان و همچنین طرح شدن موضوع حکمرانی داده در اداره کشور با توجه به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم راه اندازی سامانه ها و اتصال آنها به یکدیگر پرداخت.

رییس مرکز آمار با اشاره به گرایش های مسلط دنیا مبنی بر کاهش تدریجی آمارگیری های سنتی و حضوری و حرکت به استفاده از منابع داده ای جدید نظیر داده های آزاد (open data) ، داده های حجیم (Big data) و داده های ثبتی مبنا و بحث مرجعیت مراکز آماری و پرهیز از موازی کاری، آمارهای رسمی را به عنوان یک کالای عمومی غیر رقابتی ارزیابی کرد که به شیوه کالاهای خصوصی که بحث قیمت و فروش کالاها و خدمات در آن مطرح است نمی توان با آن برخورد کرد.

 در ادامه مهدی عرفاتی مدیر مسئول روزنامه جام جم با اشاره به ضایعه فوت ناگهانی روح الله رجایی سردبیر سابق روزنامه جام جم بر اثر ابتلا به کوید ١٩ و همچنین بیان مختصری درخصوص تاریخچه فعالیت این روزنامه گفت: آمار های رسمی ارائه شده در کشور غالباً با مقاومت منفی افکار عمومی، رسانه ها  و ناباوری  روبرو می شود که عمدتاً به عدم اعتماد و اطمینان به آمارهای رسمی در کشور منجر شده است.

وی با بیان اینکه برای زدون این سو برداشت ها و تفسیرهای نادرست از آمارها لازم است ارتباط متقابل میان متولیان آمارها، مردم و رسانه ها افزایش یابد بر نزدیک کردن فضای اجتماعی میان مردم و آمارهای رسمی از طریق رسانه های کشور تاکید کرد.

شایان ذکر است در ادامه این بازدید مصاحبه تخصصی سردبیر اقتصادی این روزنامه با دکتر حسین زاده با محوریت عملکرد و اقدامات مرکز آمار، تفسیر آمارهای اقتصادی و وضعیت کاهش نرخ بیکاری در ایام کرونا و بحث های تکمیلی و جزیی تر مربوط به مساله اشتغال رسمی و غیر رسمی و اطلاعات مربوط به وضعیت جمعیت شاغل، بیکار و غیر فعال و همچنین اجرای سرشماری ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ در کشور انجام شد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.