تاریخ انتشار: 03 آبان 1399
بازدید: 47
دسته‌بندی: اخبار آماری
پیام آقای دکتر جواد حسین زاده معاون سازمان و رئیس مرکز آمار ایران به مناسبت روز امار و برنامه ریزی

پیام آقای دکتر جواد حسین زاده معاون سازمان و رئیس مرکز آمار ایران به مناسبت روز امار و برنامه ریزی

/

بسمه تعالی

امروز که در آستانه ورود به قرن جدید شمسی قرار داریم، قرنی که عصر اطلاعات و ارتباطات را پشت سرگذاشته، دنیای دیجیتال و مجازی را تجربه کرده و اینک با انقلاب داده‌ها روبه‌رو است، اهمیت و نقش حیاتی آمار، در پیشرفت و توسعۀ جوامع و حکمرانی شایسته، بیش از هر زمان دیگر، برجسته و نمایان شده است. خوشبختانه وجود روز معیّنی در تقویم ملی کشورمان برای بزرگداشت جایگاه پر اهمیت آمار و برنامه‌ریزی مبتنی بر داده‌های مورد اعتماد، فرصت مناسبی به منظور یادآوری اهمیت روزافزون آن به تک تک افراد جامعه به ویژه برنامه‌ریزان، تصمیم‌گیران، مدیران، متخصصان، دانشگاهیان، کارشناسان و سایر آحاد جامعه است.

در عصری به سر می‌بریم که آن را «عصر انقلاب داده » و حتی «عصر حکمرانی داده » نامیده‌اند. آمار از دیرباز به‌عنوان ابزاری مهم برای ادارۀ بهتر جوامع، شناخته‌شده است و اینک در جهانی که هرروز شاهد پیشرفت‌ها و دستاوردهای نوین در عرصه فناوری هستیم؛ بدون داده‌های دقیق و قابل‌اعتماد و بدون برقراری پیوند میان آن‌ها، انجام تحلیل، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری و حتی گذران امور جاری و اخذ ساده‌ترین تصمیم‌ها به‌درستی میسر نخواهد بود.

اهمیت آمار و داده‌ها، موضوعی است که نه‌تنها در سطح ملی، بلکه در سطح جهانی نیز به‌خوبی شناخته‌شده است. امروزه، توسعۀ پایدار و همه‌جانبه، در بستری بسته و محصور امکان‌پذیر نیست، بلکه باید در یک عرصه جهانی و پویا محقق شود. ازاین‌رو از سال ٢٠١٠، سازمان ملل متحد با پیام ویژۀ دبیر کل آن سازمان، ٢٠ اکتبر را به‌عنوان روز جهانی آمار برای ارج نهادن به نقش آمار در توسعۀ اقتصادی -اجتماعی جهان، تعیین کرده است و این روز، هر پنج سال یکبار از سوی سازمان ملل متحد، مراکز ملی آمار، دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی گرامی داشته می‌شود.

اخیراً رهبر معظم انقلاب، اهمیت و ضرورت راه‌اندازی سامانه‌های اطلاعاتی و اتصال این سامانه‌ها به یکدیگر و به تعبیری جورسازی و یکپارچه کردن داده‌ها را برای رفع موانع و ایجاد اصلاحات ساختاری در کشور، مورد تأکید مجدد قرار داده‌اند. در همین راستا و با توجه به نکاتی که مطرح شد، مرکز آمار ایران، به‌عنوان یگانه مرجع آمارهای رسمی کشور، با درک صحیح از تحولات ملی و بین‌المللی، شعار ملی نظام آماری را «ورود به قرن جدید با حکمرانی داده‌ها، در نظام آماری نوین » تعیین کرده و نصب العین خود برای حرکت در این مسیر قرار داده است. این شعار، هسته اصلی فعالیت‌ها و هماهنگی‌ها در نظام آماری کشور خواهد بود. البته مرکز آمار ایران به‌عنوان یگانه مرجع قانونی و نهاد تخصصی تولید آمارهای رسمی کشور، چندی است بنا بر وظایف ذاتی و دغدغه‌های خود و با آگاهی از تغییرات، نیازهای روزافزون جامعه و کمبودهای موجود در نظام آماری کشور، نوین‌سازی این نظام را بر مبنای آخرین پیشرفت‌های علمی و توصیه‌های جهانی در دستور کار خود قرار داده و برای رفع این کاستی‌ها، برنامه‌ریزی و اقداماتی را انجام داده است که در برنامۀ سوم توسعۀ ملی آمار ایران
( ۱۳۹۶-۱۴۰۰) دیده می‌شود. اکنون که در آستانۀ تدوین برنامۀ هفتم توسعۀ کشور قرار داریم، با توجه به این شعار ملی و گرایش‌های مسلط در نوین‌سازی نظام آماری، تداوم و تکمیل اقدامات قبل بسیار پراهمیت است.

شعار ملی نظام آماری کشور در سال قبل «همگرایی ملی برای مدرن ساری نظام آماری کشور » بوده است که مهمترین نماد تحقق نسبی آن در سالی که گذشت، علاوه بر گسترش همکاری و تفاهم میان نهادها، مراجع علمی و دانشگاهی و مرکز آمار ایران، تصویب اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ با همدلی و حمایت همۀ دستگاه‌های اجرایی، نهادها و هیئت محترم دولت بوده است. این سرشماری یکی از مهمترین موارد تحقق نوین‌سازی نظام آماری کشور و یکپارچگی داده‌ها در حکمرانی شایسته خواهد بود. در اینجا لازم است ضمن تبریک روز آمار و برنامه‌ریزی و روز جهانی آمار به همۀ متولیان نظام آماری کشور، عموم علاقمندان و کنشگران این حوزه، مراتب خرسندی و سپاس خود را از دستگاه‌های اجرایی، نهادهای حاکمیتی و مراجع علمی و دانشگاهی در سطح کشور به خاطر تلاش‌ها و همکاری‌هایشان با مرکز آمار ایران، ابراز نمایم.

یقین دارم در سال پیش روی، با گسترش این همکاری‌ها و همدلی‌ها، مرکز آمار ایران و نظام آماری کشور بیش از پیش، همسو با نوین‌سازی و پیشبرد اهداف خود در راستای توسعۀ میهن عزیز اسلامی و تحقق هرچه بهتر حکمرانی داده‌ها،گام‌های استوارتری بر خواهد داشت.

جواد حسین زاده

رئیس مرکز آمار ایران

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.