تاریخ انتشار: 01 آذر 1399
بازدید: 20
دسته‌بندی: اخبار سازمانی

بررسی اقدامات مشترک دو سازمان در نشست همکاری مرکز آمار ایران و سازمان نقشه برداری کشور


دکتر حسین زاده : یکی از گرایش های مسلطی که در نظام های آماری دنیا وجود دارد ، تغییر در زمینه جمع آوری داده ها و اطلاعات است و مرکز آمار ایران نیز در راستای این تغییر و تحول، مدرن سازی نظام آماری و استفاده از آمار های ثبتی دستگاه ها را به عنوان مهمترین برنامه خود دنبال می کند.

جلسه مشترک هیئت رئیسه مرکز آمار ایران و سازمان نقشه برداری کشور روز سه شنبه ۲۷ آبان ماه در محل سازمان نقشه برداری کشور برگزار شد. آقای جعفر زاده ایمن آبادی رئیس سازمان نقشه برداری کشور، ضمن تاکید بر اهمیت نقش آمار و اطلاعات مکانی در پیشبرد اهداف توسعه و برنامه ریزی ‌کشور گفت:اجماع مباحث مرتبط با آمار و اطلاعات مکانی می تواند در وضعیت کنونی برای سازمان برنامه و بودجه اهمیت بالایی داشته باشد و به ویژه سازمان نقشه برداری کشور با بیش از ۷۰ سال سابقه و همچنین مرکز آمار ایران با قدمت بالا می توانند نقش زیادی در خصوص برنامه ریزی توسعه محور کشور و صرفه جویی در هزینه های جاری کشور ایفا نمایند. در این جلسه که فعالیت ها و اقدامات سازمان نقشه برداری کشور ارائه گردید ، آقای جعفرزاده ایمن آبادی ضمن اشاره به هزینه های زیاد اداره کشور ، افزود: نقش آمار و اطلاعات مکانی در بودجه ریزی سال های آتی وظایف ما را دو چندان می کند ودیگر زمان سعی و خطا در فعالیت ها و جزیره ای کار کردن نیست .

در ادامه این جلسه رئیس مرکز آمار ایران با بیان این نکته که یکی از مسائل مهم کشور هزینه بالای مدیریت کشور است، افزود: حل این مسئله نیاز به همفکری و همگرایی در حاکمیت دارد که مجموعه این همگرایی در بهره وری خلاصه می شود و در دنیا به عنوان رکن اساسی توسعه دنبال می گردد. دکتر حسین زاده در ادامه افزود: یکی از گرایش های مسلطی که در نظام های آماری دنیا وجود دارد ، تغییر در زمینه جمع آوری داده ها و اطلاعات است و مرکز آمار ایران نیز در راستای این تغییر و تحول، مدرن سازی نظام آماری و استفاده از آمار های ثبتی دستگاه ها را به عنوان مهمترین برنامه خود دنبال می کند. وی تاکید کرد: این شیوه یکی از هسته های اصلی دولت الکترونیک است چرا که از روش های ثبتی مبنا در جمع آوری آمار و اطلاعات استفاده می شود.
رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: ورود به بحث نظام آماری ثبتی مبنا و دولت الکترونیک نیازمند همگرایی بین سازمان ها از جمله مرکز آمار و سازمان نقشه برداری کشور جهت تهیه خوراک اطلاعاتی مناسب برای سازمان برنامه و بودجه کشور است. وی افزود: خوشبختانه بعد از کره جنوبی وترکیه در آسیا، در کشور ما هم حرکت های بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است که از ان جمله می توان به مصوبه هیئت دولت در مورد اجرای سرشماری ثبتی مبنا در سال ۱۴۰۵ اشاره کرد. همچنین ثبت پایه جمعیت عشایر کوچنده کشور به عنوان یک نمونه کوچک از سرشماری ثبتی مبنا که سبب صرفه جویی بیش از ٣٠٠ میلیارد ریالی در هزینه های کشور هم شده است، در روز آمار و برنامه ریزی سال جاری رونمایی شد. دکتر حسین زاده در ادامه افزود: از جمله فعالیت های مشترکی که مرکز آمار ایران و سازمان نقشه براری کشور می توانند انجام دهند، سرشماری کشاورزی است که با استفاده از امکانات و پتانسیل های سازمان نقشه برداری کشور و اطلاعات فنی و آماری حوزه کشاورزی مرکز آمار ایران به صورت مشترک می توان اجرا کرد.
معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به این که موضوع حکمرانی داده و جریان داده ها ،موضوعی کلیدی است، گفت : اقدامات خوبی در این زمینه در کشور در حال انجام است و می تواند در این حوزه هم اقدامات مشترک بین دو دستگاه تعریف شود.
گفتنی است در پایان این جلسه پیشنهاد شد کمیته مشترکی بین دو دستگاه تشکیل شود تا در جهت تعریف و اجرای فعالیت های مشترک اقدام نماید و علاوه بر این پیش نویس تفاهم نامه تنظیم شده نیز در ابن کمیته بررسی شده و با ساختار غنی تری ارائه گردد. همچنین پیشنهاد شد در هر فصل، یک جلسه مشترک بین دو سازمان تشکیل شود و در فصل آینده نیز مرکز آمار ایران میزبان این جلسه خواهد بود. علاوه بر این پیشنهاد شد تا شورای راهبری توسعه مدیریت دو سازمان با تعامل بیشتر از تجارب یکدیگر از جمله در زمینه پدافند غیر عامل بهره برداری نمایند.
شایان ذکر است استفاده از اطلاعات بالقوه موجود در سازمان نقشه برداری کشور برای اجرای سرشماری کشاورزی از دیگر پیشنهادات این جلسه بود.

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.