تاریخ انتشار: 03 دی 1399
دسته‌بندی: اخبار آماری
برگزاری اولین جلسه ستاد ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا  ١٤٠٥

برگزاری اولین جلسه ستاد ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا ١٤٠٥

سرشماری سال ١٤٠٥ برای اولین بار به روش ثبتی اجرا خواهد شد و تغییر روش اجرای سرشماری، همسو با ارتقای بهره‌وری و سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی اس

اولین جلسه ستاد ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن  ثبتی مبنا ١٤٠٥، روز چهارشنبه  سوم دی ماه  در محل سازمان  برنامه و بودجه کشور برگزار شد. این جلسه  با حضور  دکتر محمد باقر  نوبخت،معاون رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس ستاد  ملی سرشماری ثبتی مبنا، دکتر حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،  دکتر جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار  ایران و دبیر  ستاد  ملی  سرشماری و  اعضای این ستاد برگزار گردید.

دکتر نوبخت در این جلسه ، ضمن تشکر از کلیه حاضرین در جلسه گفت: امروز در نقطه عطف تغییر روش سرشماری از روش سنتی به ثبتی مبنا قرار داریم.وی افزود: پشت سر گذاشتن قرن ۱۴ و ورود به قرن ۱۵ ایجاب می‌کند که از ساز و کارهای جدیدی استفاده کنیم.

دکتر نوبخت با تاکید بر این که روش‌ثبتی مبنا روش پیشرفته ای نسبت به روش های سنتی اعم از همه‌شماری و نمونه گیری  است و متناسب با سازو کارهای دولت الکترونیک است افزود: با استفاده از امکانات دولت الکترونیک و استفاده از فضای  اینترنتی و دیجیتالی می‌توان روش های  سنتی را که دقت و صحت لازم را ندارد پشت سر گذاشت  و از روش ثبتی مبنا  که  در آن هر گونه رخداد ثبت شده و امکان تحریف و کتمان وجود ندارد و دقت آن نیز بیشتر است، استفاده کرد.

وی تاکید کرد: این ستاد، راهبری تحول روش سرشماری را بر عهده خواهد  داشت.

 در ادامه این جلسه ،دکتر حسین زاده، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت اتصال پایگاه داده ها و ضمن تشکر از دولت محترم به ویژه دکتر نوبخت به خاطر حمایت از تصویب اجرای  سرشماری ثبتی مبنا، گفت : اتصال پایگاه داده ها کمک شایانی به  دولت الکترونیک بوده و از نکات کلیدی آن است.

وی افزود:حکمرانی  شایسته ، نظام اداری نوین،اقتصاد مقاومتی و اقتصاد بدون نفت بدون نظام تبادل  داده امکان پذیر نیست. وی تاکید کرد تقسیم کار ملی برای اجرای سرشماری ثبتی مبنا،  کار اضافی بر سازمان ها تحمیل نخواهد شد بلکه  از پتانسیل های  موجود در دستگاه ها  استفاده  می‌شود.

 دکتر حسین زاده، ضمن اشاره به ویژگی های سرشماری ثبتی مبنا و مزایای آن ،ساختار و تشكیلات ستاد  ملی سرشماری و تقسیم كار ملی  را  برای اجرای آن  بیان کرد.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه تغییر روش اجرای سرشماری، همسو با ارتقای بهره‌وری و سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی است،ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت دولت الکترونیک ،کاهش هزینه‌ها و ارتقای کارایی و بهره‌وری در نظام آماری،کاهش بار پاسخگویی، کاهش نرخ بی‌پاسخی، کاهش زمان تولید و انتشار اطلاعات آماری، بروزرسانی آمارهای جمعیتی در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر، امکان تأمین نیازهای آماری جدید،ارتقای دقت و کیفیت اطلاعات آماری،کمک به ارتقاء کیفی پایگاه‌های داده دستگاه‌های اجرایی،توسعه دولت الکترونیک،هماهنگی بین دستگاه‌های تولیدكننده، آمار جمعیت ،فراهم شدن زمینه‌های لازم برای نوآوری بیشتر و توسعه زیرساخت‌های اطلاعات مکانی را از مزایای سرشماری ثبتی مبنا ذکر نمود.

 دکتر حسین زاده  در ادامه با برشمردن اقدامات مرکز آمار ایران در  زمینه اجرای سرشماری ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥  افزود: برای اولین بار سرشماری اجتماعی‑اقتصادی عشایر کوچنده ۱۳۸۷ با اعتباری معادل ۷ میلیارد تومان اجرا شد. برآوردها نشان می‌دهد که برای اجرای سرشماری به‌شیوه سنّتی در سال جاری به اعتباری معادل ۳۰ میلیارد تومان نیاز بود. اما با برقراری اتصال بین داده‌های سامانه مدیریت اطلاعات آماری سازمان امور عشایر ایران و پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان‌های ثبت احوال، هدفمندسازی یارانه‌ها، امور مالیاتی کشور، بیمه سلامت ایران، و تأمین اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، و پایگاه‌های اطلاعاتی موجود در مرکز آمار ایران شامل سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۳، و سرشماری اجتماعی‑اقتصادی عشایر کوچنده ۱۳۸۷، «ثبت پایه  جمعیت عشایر کوچنده»  برای اولین بار با روش ثبتی مبنا در سال جاری  و با کاهش هزینه بالای ٩٠ درصد ایجاد شد. وی افزود: با توجه به اینکه سازمان امور عشایر ایران در طول سال، خدماتی را به جامعه عشایر کوچنده ارائه می‌کند، امکان به‌روزرسانی اطلاعات این جامعه در زمان ارائه خدمات به وجود آمده است

رئیس مرکز آمار ایران  در ادامه به تقسیم كار ملی بین دستگاه‌های اجرایی برای اجرای سرشماری ثبتی مبنا اشاره کرد.

بر اساس  این تقسیم بندی ، برای اجرای  سرشماری ثبتی مبنا، سازمان برنامه و  بودجه کشور، مرکز آمار ایران، سازمان نقشه برداری کشور، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، همکاری خواهند کرد.

همچنین تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف شده اند تا اطلاعات آماری، نقشه ها و ریزداده‌های کامل مورد نیاز ستاد را مطابق زمان بندی ابلاغی دبیرخانه ستاد که در بستر الكترونیكی فراهم شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه و تغییرات آن را نیز به صورت مستمر و برخط در اختیار مرکز آمار ایران قرار دهند. همچنین زیرساخت‌های مورد نیاز تأمین داده‌ها و اطلاعات سرشماری با کیفیت لازم را تقویت نموده و تعاریف مفاهیم و طبقه بندی‌های استاندارد آماری در سامانه های اطلاعاتی  و همچنین كدگذاری عناصر تقسیمات كشوری در سامانه های اطلاعاتی مرتبط را  پیاده‌ کنند.

گفتنی است  اولین مرحله آزمایش سرشماری در سال ١٤٠٠ و در محدوده منتخب استان های آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان شمالی، خوزستان و همدان  اجرا خواهد شد .

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.