تاریخ انتشار: 06 دی 1399
دسته‌بندی: اخبار آماری
بررسی  راهکارهای اجرایی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا ١٤٠٥ توسط نمایندگان دستگاه‌ها

بررسی راهکارهای اجرایی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا ١٤٠٥ توسط نمایندگان دستگاه‌ها

در اولین جلسه از ستاد ملی سرشماری ثبتی مبنا ١٤٠٥ ، که روز چهارشنبه سوم دی ماه برگزارشد، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی کشور دیدگاه ها و راهکارهای اجرایی خود را درزمینه اتصال پایگاه داده دستگاه ها به عنوان مهمترین پیش نیاز اجرای این سرشماری بیان کردند.

این جلسه  با حضور  دکتر محمد باقر  نوبخت،معاون رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس ستاد ملی سرشماری ثبتی مبنا، دکتر حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،  دکتر جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار  ایران و دبیر  ستاد  ملی  سرشماری و  نمایندگان دستگاه های عضو ستاد ملی  سرشماری١٤٠٥ برگزار گردید.

 دکتر نوبخت، معاون رئیس جمهور، در ابتدای این جلسه  ، ضمن تشکر از کلیه حاضرین در جلسه گفت: امروز در نقطه عطف تغییر روش سرشماری از روش سنتی به ثبتی مبنا قرار داریم.وی افزود :با پشت سر گذاشتن قرن ۱۴  و ورود به قرن ۱۵ ایجاب می‌کند که از ساز و کارها ی جدیدی استفاده کنیم

وی  با تاکید بر این نکته که جای یک آیین‌نامه اجرایی یا شرح وظایف ستاد خالی است، افزود: بر اساس قانونی که مصوبه هیئت دولت است این ستاد از اعضای مشخصی از وزرای محترم دستگاههای اجرایی تشکیل شده است و  باید مشخص شود ما در این ستاد چه وظایفی برای مجموعه قائل هستیم و اگر وظیفه اصلی این ستاد تصویب و راهبری است با چه ساز و کارهایی می‌خواهیم این کار را انجام دهیم.

 در ادامه دکتر حسین زاده ، رئیس مرکز آمار ایران،با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری  مبنی بر اهمیت اتصال پایگاه داده های دستگاه ها  به یکدیگر  و ضمن تشکر از دولت محترم به ویژه دکتر نوبخت به خاطر حمایت از تصویب اجرای  سرشماری ثبتی مبنا، گفت : اتصال پایگاه داده ها کمک شایانی به  دولت الکترونیک بوده و از نکات کلیدی آن است.

وی افزود:حکمرانی  شایسته ، نظام اداری نوین،اقتصاد مقاومتی و اقتصاد بدون نفت بدون نظام تبادل  داده امکان پذیر نیست. وی تاکید کرد تقسیم کار ملی برای اجرای سرشماری ثبتی مبنا،  کار اضافی بر سازمان ها تحمیل نخواهد کرد.بلکه  از پتانسیل های  موجود در دستگاه ها  استفاده  می‌شود.

وی افزود:  سال آینده قصد داریم در ٥ منطقه از کشور سرشماری ثبتی مبنا را آزمایش کنیم. پس از آن تا سال ١٤٠٥ که سرشماری اصلی ثبتی مبنا خواهد بود هر سال آزمایش سرشماری خواهیم داشت. در سال ١٤٠٥ سرشماری ثبتی مبنا انجام می‌شود و در همان سال هم نتایج سرشماری را اعلام می‌کنیم.

وی تاکید کرد کار جدیدی برای دستگاه‌ها ایجاد نخواهد شد ، بلکه در درجه اول، استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود در زمینه وظایف و پروژه‌های ملی دستگاه‌ها مدنظر است.

در ادامه آقای دکتر حاجی میرزایی، وزیر آموزش  و پرورش،  با اشاره به این که ذی نفع بودن همه دستگاه ها در این سرشماری بسیار اهمیت دارد، گفت: برای استحکام داده‌ها نیاز به هویت افراد و هویت مکانی داریم. در ایران هویت مکانی جدی گرفته نشده است و  لازم است بر روی هویت مکانی تاکید جدی‌تری صورت گیرد.

آقای دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  نیز ضمن اشاره به این نکته که  با توجه به موقعیت کشور از نظر علم و فناوری ، موضوع اتصال پایگاه داده ها ی دستگاه ها  باید مورد توجه قرار گرفته  و اجرایی شود؛ گفت:

برای اجرایی شدن این کار و راه‌اندازی این سامانه مشکلات زیادی وجود دارد. به نظر من باید داده‌های مورد انتظار از هر دستگاه بررسی شود و امکان عملیاتی شدن آن نیز در نظر گرفته شود. باید به این برنامه و سامانه به عنوان یک برنامه جدید نگاه کنیم و یک نگاه آینده‌نگرانه به آن داشته باشیم.

دکتر تقوی نژاد معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به این که کد ملی به عنوان کد یکتا ، بسیاری از مشکلات را حل کرده است، افزود: به اعتقاد من در سرشماری‌های سنتی انعطاف‌پذیری وجود دارد و اگر برخی اقلام در یک سرشماری نباشد این امکان وجود دارد که در سرشماری‌های بعدی در سوالات بازنگری صورت گیرد و آن سوالات را اضافه کرد، لذا  در سرشماری ثبتی مبنا بهتر است در اقلام دستگاه‌ها بازنگری انجام شود و باید یک دستورالعمل و پروتکل خاصی برای استفاده دستگاهها از اطلاعات داشته باشیم تا همه نهادها و سازمان‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

آقای  دکتر خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز با تاکید به این نکته که سرشماری به روش سنتی دیگر پاسخگو نیست،  اظهار کرد: ما ریز داده های  املاک  را داریم.اجرای طرح کاداستر اصلی ترین روش برای  انجام این کار است. لازم است مصوبه‌ای در دولت تصویب شود تا دستگاه‌های اجرایی موظف شوند اطلاعات املاک خودشان را تهیه کنند.

 در ادامه جلسه، حجه‌الاسلام موسوی مقدم، قائم مقام سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تجربه سرشماری سال ١٣٩٥،گفت: سرشماری در کشور تا الان به صورت یک رویداد بود و در یک مقطع زمانی شروع و در یک مقطع زمانی به پایان می‌رسید. در این فاصله صدا و سیما همکاری لازم را با مرکز آمار ایران داشت و اطلاع‌رسانی صورت می‌گرفت اما در حال حاضر سرشماری از یک پروژه به یک پروسه تبدیل شده است و به صورت مداوم و همیشگی کار فرهنگ‌ساری در این زمینه باید انجام شود. به نظر من در کنار صدا و سیما باید از فضای مجازی و سایر رسانه‌ها هم استفاده کرد چرا که می‌تواند اثرگذار باشد و همگی باید در این موضوع کمک کنند.  وی بر تشکیل کمیته مستقلی برای تهیه  پیوست رسانه ای برای  انجام فعالیت های فرهنگ سازی در زمینه  سرشماری ثبتی مبنا تاکید کرد.

همچنین آقای  مهندس باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این  که باید به نیازمندی‌های مرکز آمار ایران برای سرشماری و استانداردسازی داده‌های بالادستی توجه شود، افزود:  علت اینکه خیلی از سازمان‌های دولتی می‌گویند اطلاعات ما محرمانه است این است که پایگاه داده‌ها مشکل دارند. به نظر من شورای فضای مجازی در خدمت این مصوبه است و این مصوبه فرادولتی است و سایر دستگاه‌های خارج از دولت هم در آن حضور دارند. باید یک سری از پایگاه‌های فرعی داده‌ها را در کشور کنار بگذاریم و فقط پایگاه‌های اصلی داده‌ها مرجع باشند.

آقای دکتر  سامانی معاون وزیر کشور نیز با ذکر این مطلب که وزات کشور در امر اجرای سرشماری ثبتی مبنا در کنار مرکز آمار ایران است، اظهار داشت: نقش و جایگاه فرماندار و استاندار در این سرشماری بسیار اهمیت دارد و پیشنهاد من این است که سازمان ثبت احوال کشور در این ستاد نماینده ثابت داشته باشد.

همچنین آقای  زاهدیان ،رئیس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در  ادامه گفت: وقتی که مرکز آمار ایران کار سختی مانند سرشماری عشایری را به روش ثبتی انجام می‌دهد، سرشماری شهرها و روستاها به روش ثبتی خیلی راحت‌تر خواهد بود. وی با اشاره  به این که  وزارت تعاون همه اطلاعات موجود را در اختیار مرکز آمار ایران قرار خواهد داد، تاکید کرد: فهرست نام و نشان مردم ایران باید تهیه شود چرا که این اساس سرشماری است.  

آقای  دکتر رفیع‌زاده، معاون سازمان امور استخدامی کشور  نیز با اشاره به این که  نیازی به ایجاد سامانه  جدید برای اجرای سرشماری ثبتی مبنا نیست، گفت: . اگر این امکان را ایجاد کنیم که سامانه‌ها به هم لینک شود اطلاعات بسیار خوبی تجمیع می‌شود.

آقای بهرامی، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت:  به اعتقاد من برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید از تک تک دستگاهها سوال شود که چه اطلاعاتی را می‌توانند در اختیار قرار دهند. با این روش سازمان‌ها با مرکز آمار ایران به یک تفاهم می‌رسند و اطلاعاتی که بسیار مهم و حیاتی است تهیه می‌شود.

خانم اصلانی، نماینده وزارت راه و شهرسازی نیز با بیان این که سامانه املاک و اسکان مبنای خوبی برای اتصال کد پستی به افراد است،گفت:  اگر همکاری متقابل و لازم برای تکمیل این سامانه شکل بگیرد دیگر نیازی به تصویب قانون جدید نیست و اگر مرکز آمار ایران بخواهد اتصال اطلاعات را اجرایی کند باید ارتباط برخط بین سازمان‌ها برقرار شود.

همچنین آقای  دکتر اولیاء، معاون وزیر نیرو ،  با اشاره به  بحث کنتورهای مصرفی خانوار ها گفت:  بحث کنتورها و اتصال آن به کد ملی کار آسانی نیست و امیدوار هستیم طی ٥ سال انجام شود.وی افزود:  وزارت نیرو برای بحث کاهش مصرف و بهره‌وری بیشتر به دنبال این است که این اتصال را ایجاد کند.

شایان ذکر است  مصوبات این جلسه  بزودی  به کلیه دستگاه ها  ابلاغ خواهد شد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.