تاریخ انتشار: 18 اسفند 1399
بازدید: 9
دسته‌بندی: اخبار آماری
وبینار ضرورت و الزامات سرشماری ثبتی مبنا در ایران برگزار شد

وبینار ضرورت و الزامات سرشماری ثبتی مبنا در ایران برگزار شد

رییس مرکز آمار ایران با برشمردن ضرورت های انجام سرشماری به صورت ثبتی مبنا، بر لزوم پاسخگویی به تقاضاهای روز افزون کاربران برای دسترسی به اطلاعات آماری در فواصل زمانی کوتاه تر و دقیق تر با استفاده از منابع داده ای نوین تاکید کرد .

وبینار ضرورت و الزامات سرشماری ثبتی مبنا روز شنبه مورخ ١٦ اسفند ماه از ساعت ١٧ لغایت ١٩ برگزار شد . دکتر حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران در این جلسه مجازی که بعنوان آخرین سخنرانی قرن حاضر درخصوص سرشماری ثبتی مبنا بود با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم راه اندازی سامانه های اطلاعاتی و اتصال آنها به یکدیگر، به تبیین ضرورت ها  و اهمیت انجام سرشماری ثبتی مبنا و تغییر روش اجرای سرشماری در کشورهای پیشرفته پرداخت. ایشان به این موضوع اشاره نمودند که تمامی موضوعات از داده شروع می‌شود و داده به سرعت درحال تبدیل شدن به شاهرگ حیاتی اقتصاد جهانی است.

رییس مرکز آمار ایران با برشمردن ضرورت های انجام سرشماری به صورت ثبتی مبنا، بر لزوم پاسخگویی به تقاضاهای روز افزون کاربران برای دسترسی به اطلاعات آماری در فواصل زمانی کوتاه تر و دقیق تر با استفاده از منابع داده ای نوین تاکید کرد .

وی همچنین به مشکلات اجرای سرشماری به صورت سنتی مانند نیروی انسانی و هزینه بالا و ضرورت بهره گیری از دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت : با توجه به جمعیت جوان کشور و قرار گرفتن در پنجره جمعیتی و پیشرفت های اخیر در حوزه های فناوری داده های بزرگ و هوش مصنوعی ،لازم است سامانه های اطلاعاتی کشور ارتقا پیدا کرده و از داده های اداری تولیدی آنها استفاده های بهینه بعمل آید. .

دکتر حسین زاده با بیان اینکه فرایند انجام سرشماری به روش ثبتی مبنا شامل ایجاد و اتصال ثبت های پایه آماری جمعیت، فعالیت، املاک و مستغلات و کسب و کار می باشد افزود: دستگاه های اجرایی ارایه دهنده خدمات، داده های اداری تولید می کنند که باید پس از پردازش این داده ها برای اهداف آماری مورد استفاده قرار گیرند.

رئیس مرکز آمار ایران ضرورت بهره گیری از ظرفیت دولت الکترونیک،کاهش هزینه ها و کاهش بار پاسخگویی و تولید و انتشار سریع نتایج آماری، امکان تامین نیازهای آماری جدید، افزایش دقت و کیفیت آمارها ، توسعه دولت الکترونیک و توسعه زیر ساخت های اطلاعات مکان محور را از مزایای اجرای سرشماری به صورت ثبتی مبنا دانست و در ادامه افزود :این روش قطعاً به کاهش هزینه ها در جمع آوری و تولید آمارهای سرشماری و کاهش محسوس تعداد نیروی انسانی و نیز به ایجاد یک سیستم جامع آماری با کیفیت و پایدار منجر خواهدشد.

وی به روش های متعدد برای تولید آمارهای ثبتی مبنا اشاره و  استفاده از داده های تلفن همراه و داده های تراکنش های خرید های اینترنتی و بهره جستن از جستجوی پیشرفته در منابع اطلاعاتی آزاد را نمونه ای از این روشها نام برده و تصریح کرد: می توان با استفاده از مدل های آماری و ریاضی  شامل علوم داده و بیگ دیتا برای  بهبود ثبت های آماری ایجاد شده از ثبت های اداری  بهره جست.

دکتر حسین زاده درادامه سخنرانی چالش های ورود به نظام آماری مدرن و تولید آمارها از منابع داده ای نوین مانند ثبتی مبنا را شامل چالش های دانش و فن آوری یا همان دانش ، تجربه، تخصص و مهارت فنی، چالش راهبردی و زیر ساختی یعنی کیفیت داده ها و وجود استانداردها و قوانین جامع، چالش فرهنگی و سواد آماری یعنی سرمایه اجتماعی و ارایه داده های صحیح توسط مردم و چالش تغییر یعنی مقاومت ذاتی در برابر هر گونه تغییر و اضطراب و پیچیدگی های ناشی از گذار از نظام آماری سنتی به مدرن ارزیابی کرد.

 ایشان در ادامه الزامات قانونی و مصوبه هیات دولت مبنی بر الزام اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن به روش ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ را تشریح نموده و شرح وظایف کمیته های سرشاری را در قالب چارت مصوب به تفصیل مورد بررسی قرار دادند. در پایان دکتر حسین زاده به سوالات و ابهامات شرکت کننده گان در این وبینار در خصوص سرشماری ثبتی مبنا پاسخ داد.

یادآور می شود این وبینار در قالب سلسله جلسات ماهانه انجمن جمعیت شناسی برگزار شد .

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.