تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1400
بازدید: 3
دسته‌بندی: اخبار آماری

برگزاری نشست مسئولان و مدیران مرکز آمار ایران با رؤسا ومعاونان آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در سال ١٤٠٠

اختصاص شماره تلفن ٢١٢١ برای اجرای طرح های آمارگیری به صورت تلفنی در شرایط خاص همه‌گیری کرونا، ازجمله اقدامات مهم مرکز آمار ایران بوده است که موجب شد طرح های آماری با قدرت هر چه بیشتر اجرا شود.

اولین نشست رؤسا و معاونان آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها در سال ١٤٠٠ با  هیئت رئیسه و مدیران مرکزآمار ایران به منظور بررسی موضوع برون‌سپاری اجرای طرح‌های آماری و پاسخ به سؤالات رؤسا و معاونان آمار روز دوشنبه ٢٠ اردیبهشت ماه به صورت محازی برگزار شد.

 رئیس مرکز آمار ایران در آغاز این نشست، ضمن تشکر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات تمامی شرکت‌کنندگان گفت: علی رغم این که اجرای طرح‌های آمارگیری در برخی از کشورها، به دلیل شیوع همه‌گیری ویروس کرونا متوقف شده و یا به تاخیر افتاده است، اما خوشبختانه در ایران با همکاری تمامی استان‌ها، این طرح ها بدون هیچ وقفه‌ای انجام شده است و آمار های رسمی مورد نیاز ِنظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی  کشورحتی بیشتر از سال‌های قبل تأمین شده و بر اساس تقویم انتشاراتی، نتایح طرح ها در اختیار این نظام قرار گرفته است.

دکتر حسین زاده تاکید کرد: با وجود شرایط اقتصادی خاص در زمان شیوع همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، نظام آماری در این شرایط خاص، توفیقات بی نظیری را کسب کرده است که لازم می‌دانم به همکاران استانی تبریک بگویم و از زحمات آن‌ها تشکر ‌نمایم.

 ایشان در ادامه سخنان خود، ضمن ارائه مهم ترین اقدامات مرکز آمار ایران در سال ١٣٩٩، اظهار داشت: اختصاص شماره تلفن ٢١٢١ برای اجرای طرح های آمارگیری به صورت تلفنی در شرایط خاص همه‌گیری کرونا، ازجمله اقدامات مهم مرکز آمار ایران بوده است که موجب شد این طرح ها با قدرت هر چه بیشتر اجرا شود.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: انتشار آمار در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه عدالت اجتماعی و تهیه شاخص‌های مرتبط با آن، تقویت آمارهای بخش‌های مختلف، به ویژه در بخش کشاورزی و آمار دام سبک و سنگین که منبع اصلی آمار، در حوزه تصمیم گیری برای امور دام کشور به شمار می‌رود، از دیگر فعالیت‌های مرکز آمار در سال ١٣٩٩ بوده است.

دکتر حسین زاده ادامه داد: بر اساس نیازهای استان‌ها، حساب‌های منطقه‌ای زودرس و جدول داده ستانده منطقه‌ای تهیه خواهد شد و  برای اولین بار، تولید ناخالص داخلی استان‌ها به قیمت ثابت و رشد اقتصادی استانی آماده شده است که برای استان‌ها بسیار ضروری بود و در این خصوص خلاء جدی احساس می‌شد. این اقدامات نیز از دستاوردهای مرکز آمار ایران به شمار می‌رود.

وی با اشاره به همکاری و تعامل خوب مرکز آمار ایران با دستگاه‌های اجرایی کشور و نهادهای بین المللی از جمله صندوق جمعیت سازمان ملل متحد(UNFPA ) گفت: سال گذشته تفاهم نامه‌های متعددی بین مرکزآمار ایران و برخی از سازمان های مردم نهاد(NGOS ) و دانشگاه‌ها به امضا رسیده است.

دکتر حسین زاده در ادامه سخنان خود، ضمن اشاره به کسب نشان کیفیت در باره نوین‌سازی نظام آماری کشور از سوی مرکز آمار ایران، گفت: شعار ما در سال گذشته ورود به قرن جدید با حکمرانی داده در نظام آماری نوین و حضور موثر مرکز آمار ایران در دولت الکترونیک بوده است و تاکید نمود: رویکرد ثبتی مبنا یکی از رویکردهای مهم در نظام آماری نوین است.

وی با اشاره به این نکته که برای اولین بار ثبت پایه عشایر کوچنده کشور در سال ١٣٩٩ انجام شده است، گفت: اجرای اولین سرشماری نفوس و مسکن ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ به تصویب دولت رسیده و پیش‌نویس قانون آمار کشور نیز تهیه و تدوین شده است که از الزامات نوین سازی نظام آماری کشور می باشد.

دکتر حسین زاده افزود: فهرست آمارهای رسمی کشور تهیه و تقسیم کار ملی در این حوزه انجام شده که این کار از ویژگی‌های نظام آماری نوین و رویکرد ثبتی مبنا است ،چرا که مشخص می‌کند هر دستگاهی چه کاری را باید انجام دهد. وی اظهار داشت: در حال حاضر ٤٩٧ شاخص در این فهرست تعریف شده‌است و هر شاخص متولی خاص خود را دارد .

ایشان در ادامه با ورود به موضوع برون سپاری اجرای طرح های آماری کشور که دستور جلسه اصلی نشست بود، گفت: در سال ١٤٠٠، ٣٧ طرح آمارگیری و ٢٠٦ اجرا برای این طرح های آماری پیش بینی شده است که مسائل اعتباری و بودجه ای و همچنین نظارتی آن در این جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در ادامه این نشست، دکتر محمدی، معاون توسعه منابع ، پشتیبانی و امور استان‌های مرکز آمار ایران، در زمینه اعتبارات و موارد حقوقی برون سپاری و همچنین آرش فاضلی، سرپرست دفتر استاندارد‌ها و نظارت بر طرح‌های آماری در خصوص تهیه شیوه نامه نظارت درون سازمانی به ارائه مطالب پرداختند.

گفتنی است در پایان این نشست، رؤسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونان آمار استان‌ها، به بیان
دیدگاه‌ها و نظرات خود در رابطه با دستور جلسه این نشست پرداختند و به سوالات مطرح شده نیز پاسخ داده شد.

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.