آمارهای جمعیتی و اجتماعی
آمارهای اقتصادی
آمارهای فرابخشی و محیط زیست
روششناسی و زیرساختهای آماری
سرشماریها
اطلاع رسانی
ارتباط با ما
چکیده
محصولات كشاورزی از مرحله اتمام تولید تا مصرف نهایی تحت تأثیر عوامل مختلف، قیمتهای متفاوتی پیدا میكند كه اصطلاحاً قیمت سرخرمن، قیمت عمدهفروشی، قیمت خردهفروشی و ... نامیده میشود. به منظور دستیابی به قیمتی كه صرفاً ناشی از فعالیت كشاورزی باشد لازم است تأثیر عواملی نظیر هزینههای حمل و نقل و انبارداری، سود واسطهها و … حذف شود. در این گزارش به ارائه قیمت تولیدکننده(سرخرمن) محصولات کشاورزی پرداخته شده است. از مقایسه اطلاعات موجود در این گزارش با نتایج طرحهای خردهفروشی میتوان به بررسی نقش واسطهها و دیگر عوامل مؤثر در شكلگیری سایر قیمتها تا رسیدن محصول بهدست مصرفكننده نهایی پرداخت.
آمارگیری از قیمت فروش محصولات كشاورزی در سال 1353 آغاز شده و تاکنون به جز در چند مقطع زمانی به طور منظم انجام شدهاست. محاسبه شاخص قیمت تولیدکننده زراعت، باغداری و دامداری سنتی بر اساس سال پایه 1395 در سال 1399 شروع شده است. گزارش حاضر به شاخص مذکور در سال 1399 اختصاص دارد. بر این اساس شاخص قیمت تولیدکننده زراعت، باغداری و دامداری سنتی (بر مبنای 100=1395) در سال 1399 برابر است با 323.1 که نسبت به سال قبل (نرخ تورم سالانه) 34.7 درصد افزایش یافتهاست.
شاخص زراعت و باغداری
شاخص دامداری سنتی
برای مشاهده جزئیات خبر به فایل پیوست مراجعه کنید.