تاریخ انتشار: 17 خرداد 1400
بازدید: 14
دسته‌بندی: تحلیل و یادداشت
پیش‌ینی عرضه گوشت قرمز در فصل تابستان ١٤٠٠

پیش‌ینی عرضه گوشت قرمز در فصل تابستان ١٤٠٠

این مطلب توسط آقای صابرمحمد مقصودی دانش‌آموخته دکترای ژنتیک و اصلاح نژاد دام دانشگاه تهران وکارشناس آمارهای دام و طیور مرکز آمار ایران ،خانم لیلا صالحی،دانشجوی دکترای آمار دانشگاه تربیت مدرس و کارشناس آمارهای دام و طیور مرکز آمار ایران و آقای حمیدرضا جلالی،دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی دانشگاه تهران و رئیس گروه آمارهای دام و طیور، مرکز آمار ایران تهیه شده است.

یکی از مهم­ترین بخش­های جیره غذایی انسان، پروتئین است که از اهمیت بالایی برای رشد و نمو کودکان و بازسازی بدن در بزرگسالان دارد. منابع مختلفی برای تأمین پروتئین مورد نیاز انسان وجود دارد ولی یکی از با کیفیت­ترین منابع آن گوشت قرمز است. گوشت قرمز علاوه بر تأمین این ماده ارزشمند، یک منبع غنی از ویتامین­ها بخصوص ویتامین B١٢ و آهن می­باشد که جزء ریز مغذی­های[١] مورد نیاز بدن است. در جهان بیش از ٢ میلیارد نفر از گرسنگی پنهان رنج می­برند که عمدتاً به دلیل کمبود ریزمغذی­های ضروری برای بدن است.

گوشت قرمز یکی از مهم‌ترین منابع غذایی در خوراک روزانه مردم بوده و تضمین کننده امنیت غذایی کشور است. علاوه بر آن، گوشت قرمز ماده اولیه بسیاری از صنایع تبدیلی غذایی است. از سوی دیگر پرورش دام پرواری یکی از اصلی­ترین منابع درآمدی و اشتغال برای بسیاری از افراد، بخصوص روستاییان است و برای توسعه پایدار مناطق کم­تر برخوردار و روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 تولید گوشت قرمز به دلیل این که وابسته به پرورش و رشد موجود زنده است لذا فاصله زمانی بین تصمیم برای آغاز فرایند پرورش تا تولید آن زیاد است در نتیجه برنامه­ریزی برای تولید و تنظیم بازار این محصول فرایندی بلند مدت بوده و اهمیت بالایی دارد.

با توجه به موارد یاد شده، در این تحلیل سعی شده است تا میزان عرضه گوشت قرمز در کوتاه مدت و بلند مدت براساس داده­های موجود مرکز آمار ایران پیش­بینی شود. گوشت قرمز مورد مصرف در کشور ما شامل گوشت گاو، گوسفند، بز، گاومیش و شتر است. از آن‌جا که گوشت گاومیش و شتر سهم بسیار اندکی در بازار ایران دارد (کمتر از ٥ درصد)، از این تحلیل حذف شده و وضعیت عرضه گوشت گاو، گوسفند و بز مورد بررسی قرار گرفته است...

برای مشاهده متن کامل به فایل پیوست مراجعه کنید. 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.