تاریخ انتشار: 07 تیر 1400
بازدید: 2
دسته‌بندی: اخبار آماری
تهیه حساب های اقماری گردشگری وارد فاز اجرایی شد

تهیه حساب های اقماری گردشگری وارد فاز اجرایی شد

با همکاری مرکز آمار ایران و وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی تهیه حساب های اقماری گردشگری وارد فاز اجرایی شد.

 جلسه هماهنگی وتبادل نظر در خصوص اجرایی نمودن حسابهای اقماری گردشگری روز یکشنبه مورخ 6 تیرماه، با حضور دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی، دکتر حسین زاده نیستانی رئیس مرکز آمار ایران ، جمعی از معاونان و مدیران دو دستگاه ، با هدف بررسی نهایی فاز عملیاتی حساب‌های اقماری گردشگری ، در محل این وزارتخانه برگزار شد .

در این نشست دکتر مونسان با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری گفت: صنعت گردشگری در اقتصاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ظرفیت های بالایی در ایجاد اشتغال دارد ، تا قبل از شیوع کرونا نیز ، گردشگری داخلی و خارجی در کشور ما رونق فراوانی داشت و روند رو به رشدی را طی می‌کرد.

وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی افزود: در کشور ما تا قبل از شیوع کرونا سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی ۱۱,۸ میلیارد دلار بوده است که این سهم باید به خوبی معرفی شود اما از آنجایی که حساب‌های اقماری گردشگری وجود نداشت، این سهم به خوبی دیده نشده است.

وی به پتانسیل ها و ظرفیت های کشور در بعد گردشگری در ایران با توجه به چهار فصل بودن آن و اثرات آن در سایر بخش های اقتصادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشاره نمود و تصریح کرد : این صنعت محرک سایر صنوف است و رونق حوزه گردشگری ، موجب رونق در کسب‌و‌کار سایر صنوف نیز می شود .

دکتر مونسان در ادامه گفت : یکی از موضوعاتی که دنیا به سمت آن رفته است استفاده از هوش مصنوعی است، پیش‌بینی ما این است که در جریان هوشمندسازی فعالیت‌ها در صنوف مختلف، بسیاری از کسب‌وکارها و صنایع ، دستخوش تغییراتی شوند و برخی از آن‌ها زیان ببینند؛ با این حال صنعت گردشگری تنها صنعتی است که در فرآیند هوشمند‌سازی نیز رونق خود را حفظ می‌کند.

وی در ادامه گفت : در حال حاضر گردشگری صنعت سوم دنیا است اما پیش‌بینی می‌شود این صنعت به صنعت اول دنیا تبدیل شود.

 دکتر مونسان ضمن قدردانی از تلاش دستگاه‌های مختلف برای اجرایی شدن حساب‌های اقماری گردشگری از جمله مرکز آمار ایران، خاطر‌نشان کرد: گردشگری یک موضوع ملی است و همه دستگاه‌ها برای رونق هرچه بیشتر این صنعت باید کمک کنند.

در ادامه این نشست دکتر جواد حسین زاده ، رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اهمیت گردشگری ، پتانسیل ها و مزیت های آن در اقتصاد بدون نفت ، با ضروری خواندن اقدام برای تهیه حساب‌های اقماری گردشگری گفت: خوشبختانه امروز بعد از سال‌ها تلاش ، شاهد این هستیم که پروژه تهیه حساب‌های اقماری گردشگری وارد فاز اجرایی شده و این موضوع در صنعت گردشگری بسیار با اهمیت است.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: حساب‌های اقماری گردشگری یک آرزوی ۲۰ ساله بود که خوشبختانه این آرزو امروز به واقعیت تبدیل شده و وارد فاز اجرایی می‌شود و امیدواریم این حساب در کشور نهادینه شود.   

در ادامه این نشست تیموری ، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن اشاره به پیشینه پروژه تهیه حساب‌های اقماری گردشگری و اهمیت آن ، گفت: از حدود ۲۰ سال پیش این موضوع مطرح شد و به‌عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار گرفت. در دو برنامه توسعه پنج‌ساله در کشور نیز به این موضوع پرداخته شده است و خوشبختانه بعد از تلاش‌های فراوان با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله مرکز آمار ایران امروز به نتایج بسیار خوبی در این پروژه رسیدیم و مراحل و فازهای مختلفی را طی کردیم تا این که به فاز اجرا رسیدیم.

وی افزود : با اجرای این پروژه به طور حتم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در صنعت گردشگری و معرفی هرچه بیشتر این صنعت خواهیم بود .

در این نشست رحیمی مدیر کل سرمایه گذاری زیر ساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی و دکتر بنفشه نجفی از مرکز آمار ایران ، گزارشی در خصوص ضرورت تهیه حسابهای اقماری گردشگری و همچنین مراحل اجرا و فازهای عملیاتی تهیه حساب های اقماری گردشگری ارائه نمودند.

حساب‌های اقماری گردشگری (TSA) ، ابزاری برای بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری است و سهم این صنعت را در تولید ناخالص داخلی (GDP) ، مورد بررسی قرار می دهد و هدف کلی آن سنجش اثرات اقتصادی گردشگری در کشور به صورت سالانه است.   

 این طرح در اواخر سال 99 با انعقاد قراردادی بین مرکز آمار ایران و وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به منظور استقرار حساب‌های اقماری گردشگری در چارچوب نظام جامع آماری گردشگری ، به امضا رسید . 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.