تاریخ انتشار: 12 تیر 1400
بازدید: 4
دسته‌بندی: اخبار آماری
تاکید رئیس مرکز آمار ایران بر نقش مهم کیفیت آمارهای رسمی در حکمرانی شایسته...

تاکید رئیس مرکز آمار ایران بر نقش مهم کیفیت آمارهای رسمی در حکمرانی شایسته...

آمارهای رسمی هم سرمایه اجتماعی و هم جزو محصولات عمومی است که تاثیر زیادی بر سایر محصولات عمومی می‌گذارد و هر چه کیفیت آن‌ها بیشتر باشد، نقش بیشتری در حکمرانی شایسته خواهد داشت.

رئیس مرکز آمار ایران در اولین جلسه شورای سیاستگذاری کیفیت آمارهای رسمی که روز چهارشنبه نهم تیر ماه  به صورت مجازی برگزارشد، ضمن اشاره به تصویب آیین‌نامه کیفیت آمارهای رسمی و همچنین فهرست آمارهای رسمی در شورای عالی آمار، این اقدامات را در راستای مدرن‌سازی نظام آماری کشور ذکر کرد و افزود: آمارهای رسمی هم سرمایه اجتماعی و هم جزو محصولات عمومی است که تاثیر زیادی بر سایر محصولات عمومی  می‌گذارد و هر چه کیفیت آن‌ها بیشتر باشد، نقش بیشتری در حکمرانی شایسته خواهد داشت.

دکتر حسین زاده اظهار امیدواری کرد که با ساختار قوی و برنامه خوبی که برای ارتقاء کیفیت آمار های رسمی تدوین شده است ، آمار های رسمی به خوبی در کشور سامان دهی شوند.

رییس شورای سیاستگذاری کیفیت آمارهای رسمی در ادامه ضمن اشاره به مصوبات این جلسه گفت: اولین مصوبه این جلسه، تلاش برای توانمندسازی و ظرفیت‌سازی کارشناسان کیفیت آمارهای رسمی و پیش بینی دوره‌ها، همایش‌ها و نشست‌های تخصصی برای آن‌ها است که باید در دستور کار شورا قرار بگیرد. وی افزود: در زمینه بررسی موضوع کیفیت آمارهای رسمی برنامه‌های خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی داریم تا انتقال تجربیات و دانش در این زمینه صورت گیرد. دکتر حسین زاده در ادامه بر استفاده ازظرفیت روز ملی کیفیت و تعامل با سازمان ملی استاندارد و اعطای جایزه روز ملی کیفیت  برای فرهنگ سازی در زمینه کیفیت آمارهای رسمی، به عنوان دیگر مصوبه مهم این جلسه  اشاره نمود.

در ادامه این  این جلسه آقای نصیری معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران، با اشاره به این که تلاش‌های بسیار ارزشمندی توسط اعضاء دستگاه‌های اجرایی که عضو شورای سیاستگذاری کیفیت آمارهای رسمی هستند صورت گرفته است، افزود: آیین نامه‌ها و مستندات مربوط به این فعالیت‌ها در صورت ترجمه،  قابل ارائه به  کشورهای حوزه اکو می باشد. وی همچنین پیشنهاد برگزاری مسابقه در زمینه کیفیت آمارهای رسمی با هدف انتقال دانش کارشناسان نظام آماری را ارائه داد و اظهار داشت: ارتقاء کیفیت آمارهای رسمی نباید صرفا محدود به دستگاه‌ها باشد بلکه این فرهنگ سازی باید در سازمان‌های وابسته هم ترویج گردد.

گفتنی است این جلسه با حضور دکتر حسین‌زاده، رئیس مرکز آمار ایران و رئیس شورای سیاست‌گذاری کیفیت آمارهای رسمی،آقای میر فلاح نصیری، معا ن طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران، اعضای شورا از وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی، علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان حفاظت محیط زیست، اتاق بازرگانی، نمایندگان سازمان ملی استاندارد ایران و انجمن آمار ایران و همچنین اعضای کمیته فنی و دبیرخانه شورا برگزار شد. در این جلسه آقای فاضلی، سرپرست دفتر استانداردها و نظارت بر طرح های آماری و خانم قادری رییس گروه ارزیابی کیفیت آمارها، در زمینه آیین‌نامه کیفیت آمارهای رسمی، انواع نشان‌های کیفیت و مدت اعتبار آن‌ها نکاتی را بیان نمودند. در این جلسه بر نقش مهم شورای کیفیت و کمیته فنی در فرایند اعطای نشان کیفیت آمارهای رسمی تاکید شد و از اعضای شورای سیاستگذاری خواسته شد تا ضمن پیشرو بودن در دریافت نشان اهتمام کیفیت برای آمارهای رسمی مرتبط، مساعدت بیشتری با کارشناسان کمیته فنی انجام پذیرد. توانمندسازی کارشناسان نظام آماری، اشتراک تجربیات دستگاه‌های اجرایی در زمینه ارتقا، کیفیت و فرهنگ‌سازی و ترویج بهبود کیفیت آمارهای رسمی از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه بر آن‌ها تاکید شد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.