تاریخ انتشار: 14 تیر 1400
بازدید: 2
دسته‌بندی: اخبار آماری
از سوی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری سامانه الکترونیکی جامع آمار و اطلاعات آبادی‌های کشور معرفی شد

از سوی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری سامانه الکترونیکی جامع آمار و اطلاعات آبادی‌های کشور معرفی شد

دکتر حسین زاده با اشاره به مصوبه شورای عالی آمار در خصوص تصویب راه اندازی این سامانه و تصویب نامه هیات وزیران مبنی بر اجرای سرشماری نفوس و مسکن به صورت ثبتی مبنا، بر اهمیت بالای داده‌ها و اطلاعات این سامانه در تکمیل اطلاعات سرشماری ثبتی مبنا تاکید نمودند.

 

جلسه مشترک مرکز آمار ایران و معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری روز یکشنبه ١٣ تیرماه، با هدف معرفی سامانه الکترونیکی جامع آمار و اطلاعات آبادی‌های کشور، با حضور دکتر حسین زاده ، رییس مرکز آمار ایران، میر فلاح  نصیری ، معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی، دکتر ابوطالب عزیزی، مدیر کل دفتر آمارهای کشاورزی و همچنین آقای معراجی، معاون برنامه ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری وآقای مهدوی، مدیر کل برنامه ریزی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، مهندس معراجی، با اشاره به کاربرد آمار و اطلاعات سامانه روستایی در توزیع و تخصیص اعتبارات گفت: طراحی این سامانه در راستای تحقق اهداف شبکه دولت الکترونیک بوده است که با رعایت پروتکل های دسترسی اطلاعات و استفاده حداکثری از ظرفیت شبکه دولت با کمک و همیاری دهداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و استانداری‌های سراسر کشور انجام شده است.

معاون برنامه ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری ، ضمن اشاره به بهره برداری از سامانه جامع آمار و اطلاعات آبادی‌های کشور با حضور معاون اول رئیس جمهور در همایش ملی روز روستا و عشایر در سال ١٣٩٦ تصریح کرد: داده‌های آبادی کشور بر مبنای فایل جغرافیایی  سرشماری نفوس و مسکن ١٣٩٥ تهیه شده است که مجموعاً ٢٤٠ قلم اطلاعات مربوط به شناسنامه آبادی‌های کشور جمع آوری و وارد سامانه شد که تا کنون اطلاعات بیش از ٥٨ هزار آبادی کشور در این سامانه به روز رسانی شده است.

وی با اشاره به دریافت اقلام آماری قابل احصاء از دستگاه‌های اجرایی و راستی آزمایی داده‌های ثبت شده توسط دهیارها و دستگاه‌های استانی از سوی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گفت: برای تغذیه این پایگاه جامع اطلاعاتی، داده‌های استانی در حوزه روستاها به تفکیک آبادی تهیه و داده‌های تخصصی در سامانه توسط وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ثبت می‌شود تا امکان دسترسی کاربران به سامانه با رعایت محرمانگی داده‌ها فراهم شود.

در ادامه این نشست مشترک، دکتر حسین زاده با اشاره به مصوبه شورای عالی آمار در خصوص تصویب راه اندازی این سامانه و تصویب نامه هیات وزیران مبنی بر اجرای سرشماری نفوس و مسکن به صورت ثبتی ، بر اهمیت بالای داده‌ها و اطلاعات این سامانه در تکمیل اطلاعات سرشماری ثبتی مبنا تاکید کرد.

رییس مرکز آمار با بیان اینکه موضوع عملیاتی کردن و  پیاده سازی این سامانه درکمیسیون تخصصی شورای عالی آمار  بحث و بررسی شده است ، تسریع فرایند اجرا و تکمیل اطلاعات این سامانه را با سرعت و  دقت بیشتری خواستار شد.

دکتر حسین زاده با تشریح اهمیت همکاری‌های دوجانبه دو طرف، خاطر نشان کرد: اطلاعات این سامانه ریزداده‌های مورد نیاز سرشماری ثبتی مبنا در مناطق روستایی را تامین می‌کند و با توجه به مصوبه شورای عالی آمار و مصوبه دولت مبنی بر اجرای سرشماری ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ ، مرکز آمار به صورت همه جانبه در این خصوص همراهی و همکاری خواهد کرد.

رئیس مرکز آمار با اشاره به اهمیت فراوان به روزرسانی سامانه مذکور برای تحقق اهداف آماری و تعیین پایه آماری یکسان در استان ها افزود: در یک زمان مشخص و معین به عنوان مثال آبان ماه و به صورت سالانه لازم است تمامی داده‌ها و اطلاعات این سامانه به هنگام رسانی شود و همچنین با رعایت زمان مرجع آماری و یکسان سازی سال پایه، تمامی اقلام این سامانه، قابلیت مقایسه پذیری پیدا کند.

وی با تاکید بر رصد و پایش آماری این سامانه برای پوشش آبادی‌های سراسر کشور با رعایت نظام طبقه‌بندی، استانداردسازی، تعاریف و مفاهیم مشترک، ایجاد شبکه متصل به هم بین استان‌های کشور را برای کمک به محرومیت‌ زدایی، برقراری عدالت و توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها مهم ارزیابی نمود.

در ادامه میر فلاح نصیری، با اشاره به مشارکت و همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف در راه اندازی  سامانه الکترونیکی  جامع امار و اطلاعات آبادی‌های  کشور و اینکه اطلاعات سامانه مذکور برای تولید آمارهای جمعیتی در تمام سطوح جغرافیایی منبع خوبی می‌باشد، تغذیه مداوم، سازماندهی فرایند توسعه این سامانه و همچنین افزودن متغیرهای جدید را امری ضروری  بیان کردند.

معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران، با اشاره به اهمیت تعیین زمان آماری مرجع مشخص برای اقلام آماری سامانه مورد اشاره و شفاف سازی سیستم طبقه بندی متغیرهای آماری تصریح کرد: مرکز آمار ایران برای طراحی فایل های جغرافیایی و سامانه اطلاعات رقومی (GIS) در  سامانه الکترونیکی  جامعه آمار و اطلاعات آبادی های کشور، هماهنگی‌های لازم را با وزارت کشور انجام داده است.

ایشان لزوم رعایت امنیت اطلاعات و انجام راستی آزمایی، کنترل کیفی داده‌های دستگاه‌های اجرایی و تطابق کد آبادی‌های کشور را در این سامانه با  تقسیمات جغرافیایی مرکز آمار ایران، ضروری قلمداد نمودند.

همچنین با اشاره به اهمیت فیلدهای اطلاعاتی سامانه فوق الاشاره در نظام آمایش سرزمین و  وقوع بلایا و حوادث طبیعی نظیر زمین لرزه، طوفان و سیل گفت: بررسی موضوع مهاجرت معکوس و برگشت جمعیت به مناطق روستایی و همچنین تدوین شاخص های سلامت وزارت بهداشت و استخراج شاخص‌های آماری جدید از این سامانه، می‌تواند به نظام برنامه ریزی کشور و وزارت کشور در طبقه بندی و ارزیابی دقیق آبادی‌های دارای سکنه کمک می کند.

در ادامه این نشست، دکترعزیزی، مدیر کل دفتر کشاورزی مرکز آمار ایران، گزارشی را در خصوص اقدامات انجام شده توسط آن دفتر شامل پیشنهادات بهنگام سازی اطلاعات سامانه الکترونیکی جامع آمار و اطلاعات آبادی‌های کشور ، ارایه نمودند.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.