تاریخ انتشار: 23 تیر 1400
بازدید: 6
دسته‌بندی: اخبار آماری

انتشار گزارش اختصاصی فصلی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران در پاییز ١٣٩٩

مرکز آمار ایران با استناد به رویکرد توسعه آمارهای رسمی کشور، در راستای پاسخگویی به نیازهای مسئولین، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران اقدام به انتشار گزارش اختصاصی فصلی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران با استفاده از اطلاعات آماری ثبتی در دستگاه¬های اجرایی و داده های حاصل از آمارگیری های میدانی مرکز آمار ایران نموده است. خلاصه¬ای از نتایج این نشریه در فصل پاییز ١٣٩٩ به شرح زیر است.
  • بر اساس نتایج این نشریه در پاییز ١٣٩٩، تعداد ٢٧٦٥٢٨ ولادت‌‌ به ثبت رسیده است که در مقایسه با فصل قبل از آن (تابستان ١٣٩٩) ٢٣٥٣١ مورد کاهش و فصل مشابه سال قبل (پاییز ١٣٩٨) ٢٢٢٦٥ مورد کاهش یافته است.
  • در پاییز ١٣٩٩ تعداد رویداد ازدواج و طلاق به­ ترتیب برابر ١٣٠٣٠٥ و ٤٧٢٧٣ ثبت شده است که نسبت به فصل قبل از آن به‌ترتیب ٣٢١٤٧  و ١٩٥٤ واقعه کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل به­ ترتیب ١٢,٧ و ٢.٢ درصد افزایش یافته است.
  • تعداد مرگ و میر‌های غیر‌طبیعی ٩٣٧١ مورد بوده است که در صدر آن حوادث رانندگی و ترافیکی با ٣٨٨٢ مورد قرار دارد. مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی نسبت به فصل قبل از آن ٥٢٥ مورد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٦٤ مورد کاهش داشته است.
  • جمعیت فعال به لحاظ اقتصادی کشور ٢٥٨٤٩ هزار نفر برآورد شده است، که نسبت به فصل قبل از آن ١٧٠ هزار نفر و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن ١٤٩٠ هزار نفر کاهش داشته است. بنابراین، نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز ١٣٩٩، ٤١,٤ درصد می­باشد که نسبت به فصل قبل از آن ٠.٤ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢.٩ درصد کاهش یافته است. حسب نتایج، نرخ بیکاری جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر در پاییز ١٣٩٩ برابر ٩.٤ درصد بوده است که نسبت به فصل قبل مقدار ٠.١ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل، ١.٢ درصد کاهش داشته است. همچنین، نرخ بیکاری جمعیت دارای تحصیلات عالی در پاییز ١٣٩٩، ١٤.٣ بوده است.
  • براساس محتوی این نشریه در پاییز ١٣٩٩ گردشگران ورودی به کشور از راه زمینی، هوایی و دریایی به­ترتیب برابر ١٦٠٧٦٣، ٤٢٩١٦ و ٢٨٣١ نفر بوده­اند که در مقایسه با فصل قبل از آن به­ ترتیب ٢٤٢٩٣ و ٢٠٩٤٤ افزایش و ١١٨٦ کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل به­ ترتیب ١٨٧٦٤٦٠، ٢٩٣٤٨٨ و ٣٠٥١ نفر کاهش یافته است. همچنین در این فصل تعداد گردشگران خروجی از کشور از راه زمینی، هوایی و دریایی به‌ترتیب برابر ١٦١٥٤٥، ١٧٠٢٧٤ و ٣٢٠١٠ نفر بوده­اند که به فصل قبل از آن به­ ترتیب ٤٧٦٤٧، ٦٣٠١٤ و ١٤٥٣ نفر افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل به­ ترتیب ٣٣٦٥٦٩٧، ٧٠٧٥٤٣ و ١١٩٤٩ نفر کاهش داشته است.
  • در پاییز ١٣٩٩ میزان برنامه­های تلویزیونی تولید و پخش شده به تفکیک محورهای اصلی ١٥٨٦٠ ساعت بوده است که از این میزان برنامه تلویزیونی تولید و پخش شده، سیاست­های رشد جمعیت جوان پویا و بالنده ٣ درصد، ازدواج ٥ درصد، آسیب­های اجتماعی شامل طلاق، مواد مخدر، مشروبات و مفاسد به ترتیب ٤، ٤، ١ و ٩ درصد، خانواده و زنان ٥٠ درصد و فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی ٢٤ درصد بوده است.
  • براساس نتایج این نشریه، نسبت پشتیبانی(پوشش حمایتی) بیمه تامین اجتماعی برابر ٤,٥ بوده است که نسبت به فصل قبل از آن بدون تغییر و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٠.٢ واحد کاهش داشته است. همچنین در پاییز ١٣٩٩، تعداد بیمه شدگان اصلی و تبعی سازمان تامین اجتماعی به ترتیب ١٤٥٨٣٤٩٦ و ٢٢٧٤٨٦٢٨ نفر بوده است که از این تعداد، بیمه شدگان اصلی و تبعی بیمه بیکاری به ترتیب ٢٠٢٥١٤ و ٣١٧٣٩٢ نفر بوده است که نسبت به فصل قبل  ٣١٠١٠٢ و ١٧٠٢٥٧ نفر افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ٤٧٥٣٠ و ٥٥٧٧٣ نفر کاهش داشته است.
اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.