تاریخ انتشار: 10 مرداد 1400
بازدید: 10
دسته‌بندی: اخبار آماری
حکمرانی شایسته و حکمرانی داده محور، در گرو توجه به آمارهای رسمی است

حکمرانی شایسته و حکمرانی داده محور، در گرو توجه به آمارهای رسمی است

دکتر حسین زاده با اشاره به سابقه طولانی مرکز آمار به عنوان نهاد حاکمیتی و مرجع اصلی آمارهای رسمی کشور در تهیه، تولید و ارایه آمارهای اقتصادی و اجتماعی، سمت و سوی فعالیت های تخصصی مرکز آمار را به سمت ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر با دانشگاه ها، اعضای هیئت علمی ، محققان و متخصصان بدنه پژوهشی کشور عنوان کرد.

جلسه تفاهم نامه مشترک میان مرکز آمار و دانشگاه خوارزمی با هدف توسعه و بررسی فرآیندهای آماری مبتنی بر تعاملات برخط و تولید آمارهای مبتنی بر داده­ های ثبتی، ارتقای تحلیل­ و تفسیرهای آماری با استفاده از متغیرهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و رفتارشناختی فی مابین دکتر جواد حسین زاده رییس مرکز آمار ایران و دکتر حبیبی رییس دانشگاه خوارزمی و با حضور جمعی از مسئولان مرکز آمار ایران و دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

در این نشست مشترک که روز سه شنبه 5 مرداد ماه در مرکز آمار ایران برگزار شد ، دکتر حسین زاده با اشاره به سابقه طولانی مرکز آمار به عنوان نهاد حاکمیتی و مرجع اصلی آمارهای رسمی کشور در تهیه، تولید و ارایه آمارهای اقتصادی و اجتماعی، سمت و سوی فعالیت های تخصصی مرکز آمار را به سمت ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر با دانشگاه ها، اعضای هیئت علمی ، محققان و متخصصان بدنه پژوهشی کشور عنوان کرد.

رییس مرکز آمار با بیان اینکه سازمان های آماری در تمام کشورهای جهان بر اساس دستور العمل ها و استاندارد های بین المللی مشترک و معین بین المللی و با تبعیت از تعاریف و مفاهیم یکسان و مورد وفاق میان مراکز آماری کشورها ، اقدام به تولید آمارها و شاخص های اقتصادی می کنند ، قابلیت مقایسه پذیری شاخص های آماری مختلف نظیر نرخ تورم و نرخ بیکاری و سایر شاخص های اقتصادی و اجتماعی با همدیگر را از ویژگی های منحصر به فرد نظام های آماری دنیا دانست.

وی با اشاره به حرکت نظام های آماری کشورهای پیشرفته به سمت نوین سازی نظام آماری و استفاده از آمارهای ثبتی و اداری در آمارگیری ها ، رویکرد نظام آماری کشور و در راس آن مرکز آمار ایران را مبتنی بر استفاده بیشتر از ظرفیت دولت الکترونیک و حکمرانی داده و دیتا با استفاده از فناوری های جدید برای اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن به صورت ثبتی بیان کرد.

دکتر حسین زاده با بیان مزایا و محاسن فراوان ایجاد ارتباط مستمر و مداوم نظام آماری کشور با دانشگاه ها در فرایند مدرن سازی آمارهای رسمی خاطر نشان کرد: برای تحقق نوین سازی فعالیت ها در نظام آماری کشور و تامین نیازهای تحلیلی جامعه ، حضور دانشگاهیان را در مرکز آمار پررنگ تر کرده ایم.

وی افزود: بر همین اساس از چند استاد برجسته دانشگاه در رشته های اقتصاد، آمار، جامعه شناسی و جمعیت شناسی دعوت به عمل آورده ایم تا بتوانیم ارتباط خود را با دانشگاه افزایش دهیم و  با استفاده از دانش و تجربیات این اساتید ، کیفیت پژوهش ها و آمارهای تولیدی مان را ارتقا دهیم.

رییس مرکز آمار با اشاره به اهمیت حکمرانی شایسته و همچنین حکمرانی داده مبتنی بر شواهد آماری در کشورهای پیشرفته دنیا، طی کردن مسیر توسعه کشور را مستلزم توجه ویژه به آمار از سوی مسئولین و رسانه ها دانست.

دکتر حسین زاده با ذکر سابقه تصویب اجرای سرشماری به شیوه ثبتی در مجلس و دولت گفت: اهمیت سرشماری عمومی نفوس و مسکن به دلیل استخراج حدود 70 قلم آماری مختلف بر مبنای خود اظهاری و مراجعه حضوری ماموران بالاست که در شیوه جدید اجرای سرشماری به شکل ثبتی مبنا بسیار پیچیده و دشوار می باشد.

وی افزود: در انتقال داده های ثبتی دستگاه های اجرایی به پایگاه اطلاعاتی مرکز آمار، با موانع و چالش هایی مواجه هستیم که لزوم توجه بیشتر حاکمیت به تسهیل مبادله داده ها با مرکز آمار را می طلبد.

دکتر حسین زاده با تبیین رویکرد های جدید آمار در حوزه های داده های بزرگ  ( big data) ، داده های باز (open data) و اسکنر دیتا (scanner data) و data scraping و همچنین استفاده آمارهای ثبتی و تاکید بر نیاز مبرم نظام آماری کشور برای ارتباط متقابل با دانشگاه های کشور برای تولید ارزش افزوده بیشتر در کشور تصریح کرد: چنانچه ارتباط دو طرفه میان نظام آماری کشور با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور به نحو مطلوبی انجام بگیرد و کارها در کشور به صورت جزیره ای و غیر شبکه ای انجام نشود کشور می تواند از وابستگی به اقتصاد نفتی رهایی یابد.

در ادامه دکتر حبیبی رییس دانشگاه خوارزمی با اشاره به سیاست های وزارت علوم مبنی بر تمدید ماموریت های آموزشی و پژوهشی و تحقیقات بنیادی در دانشگاه های کشور و تاکید بر بهره گیری از ظرفیت حداکثری دانشگاه ها در امور پژوهشی در قالب ارایه طرح های پژوهشی، پایان نامه ها و رساله های دکتری، پاسخگویی به نیازهای جامعه را منوط به مشارکت دادن دانشجویان در کارآموزی های عملی و میدانی برای رفع معضلات و چالش های کنونی کشور دانست.

رییس دانشگاه خوارزمی با اشاره به تاکید وزارت علوم بر افزایش اشتغال در جامعه یا همان اشتغال پذیری دانشجویان کشور، افزایش ارتباط با جامعه، صنعت، تجارت، سازمان های خصوصی و دولتی و  افزایش ارتباطات و همکاری های بین المللی ،    گفت : باید دانشگاهیان را با نیازها و الزامات کنونی در کشور آشناتر کرد.

دکتر حبیبی با بیان اهمیت استقرار دولت الکترونیک در کمک به راه اندازی سامانه اطلاعات ثبتی در کشور تصریح کرد: سال گذشته دانشگاه های شهید بهشتی و خوارزمی به دلیل شرایط کرونایی فرایند ثبت نام دانشجویان خود را به شیوه تماما الکترونیکی و غیر حضوری انجام دادند.

رییس دانشگاه خوارزمی با تشریح اینکه هر دستگاه اولویت پژوهشی ویژه ای دارد که در جلسات مشترک با وزارت علوم مطرح می شود، خاطر نشان کرد: اساتیدی که از سال 99 به بعد استخدام می شوند 6 ماه برای فرصت مطالعاتی اعزام می شوند. اگر ظرفیت ها و امکانات موجود در مرکز آمار و پژوهشکده آمار به خوبی معرفی و شناخته شود از توانایی علمی دانشجویان رشته های مختلف آمار، علم کامپیوتر و علوم انسانی و اجتماعی در نظام آماری هم به نحو بهتری می توان بهره جست.

در ادامه نعمت اله نصیری معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران با بیان اینکه در مرکز آمار ایران بزرگترین دیتا سنتر" داده های اولیه" با سری های زمانی در حوزه های بخشی و فرا بخشی موجود است ، تصریح کرد: سری های زمانی طرح های آماری مرکز آمار مبنای کارهای تحقیقاتی پژوهشگران و اقتصاددانان است و طرح هزینه و درآمد با نشان دادن وضعیت سبد مصرفی خانوارهای کشور به مدت 50 سال است که در مرکز آمار اجرا می شود تا با پایش الگوی مصرف خانوارها بتوان برای  تدوین و ارزیابی برنامه ها، سیاست ها و راهبردهای کلان اقتصادی کشور استفاده کرد.

نصیری اضافه کرد: خوشبختانه موضوع حکمرانی داده ها در نهاد رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس و دولت به طور جدی و با پیگیری های موثر دکتر حسین زاده دنبال می شود.

معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار از آمادگی کامل این مرکز در ارایه ریز داده های مربوط به آمارهای بازار کار و هزینه و درآمد به دانشجویان علاقه مند به پژوهش، خبر داد.

شایان ذکر است فراهم آوردن بستر‌های لازم برای  مدیریت کیفیت داده­ های جمع­ آوری شده از پایگاه­ های داده و ایجاد تحول در نظام‌های نگهداری و پردازش داده‌ ها در مرکز آمار ایران، انجام پژوهش­ های لازم در زمینه نوین­سازی نظام تولید، جمع­ آوری، باکیفیت­ سازی و انتشار آمارهای رسمی به ویژه در راستای سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی­ مبنا، فراهم­ ساختن داده­ های آماری جهت ارتقای کیفیت پژوهش در دانشگاه خوارزمی، انجام پژوهش‌های لازم در زمینه نوین‌سازی نظام بررسی و تخمین میزان زمین زیر کشت و میزان محصولات تولیدی کشاورزی بر پایه تلفیق چارچوب‌های لیستی و چارچوب‌های ناحیه‌ای تهیه شده توسط تصاویر ماهواره‌ای از جمله موضوعات این تفاهم نامه می باشد.

برگزاری دوره­ های آموزشی برای پرسنل مرکز با موضوعات داده­ کاوی، یادگیری ماشین، حکمرانی داده، تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال، مبارزه با پولشویی، معماری­ های سرویس­ گرا، معماری سازمانی، پردازش تصویر، مصورسازی داده­ ها و انجام طرح­های پژوهشی با موضوعات مذکور در قالب قراردادهای آموزشی مشترک و طراحی سامانه­ها، زیرسامانه­ ها، درگاه­ها و خدمات برخط برای انجام سرشماری عمومی نفوس و مسکن و تحلیل داده، و استخراج مدل و دانش، مبتنی بر داده­ های ثبتی از تعهدات دانشگاه خوارزمی در این تفاهم نامه می باشد.

همچنین در اختیار قرار دادن داده­ ها و اطلاعات آماری مورد نیاز به همراه فراداده‌ های مورد درخواست دانشگاه شامل پرسشنامه ها و اسناد پشتیبان طرح­های آمارگیری تنها برای اهداف پژوهشی دانشگاه از جمله پژوهش­ های دانشجویی و پژوهش­ های سیاستگذاری و کاربردی با اخذ تضمین‌های لازم و با رعایت اصل حفظ محرمانگی و قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به آن و اطلاع رسانی از محصولات تولید شده در مرکز آمار برای بهره­ برداری پژوهشگران دانشگاه ، برگزاری نشست‌های موردی و دوره‌ای در دانشگاه در راستای معرفی طرح‌های آماری و ارایه آخرین نتایج و دستاوردهای آماری، از تعهدات مرکز آمار در این تفاهم نامه می باشد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.