طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار از طرحهای آماری جدید مركز آمار ایران است كه با هدف شناخت فعالیتها و رفتارهای فرهنگی خانوارها و استفاده از آن برای برنامهریزیهای فرهنگی كشور طراحی شده است.
این آمارگیری در سال ١٣٩٩، برای افراد ١٥ ساله و بیشتر گونه ای طراحی شده است که نتایج به تفکیک تمام استان ها قابل ارایه است. در این آمارگیری به ٤٣٧٠٠ خانوار شهری و ١٨٨٦٠ خانوار روستایی و در کل به ٦٢٥٦٠ خانوار مراجعه شده و اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه های اجتماعی، فعالیتهای ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و ... افراد ١٥ ساله و بیشتر اخذ شده است.
مهمترین یافته های طرح در حوزههای سینما، تئاتر و کنسرت به شرح زیر میباشد:
الف- سینما
در یک سال منتهی به زمان آمارگیری ٤/١٣درصد از افراد ١٥ساله و بیشتر اظهار نمودند که به سینما رفته اند. ٣٣درصد ازاین افراد، یک بار به سینما رفته اند که بالاترین درصد، و ٦/٤درصد، از این افراد پنج بار به سینما رفته اند که کمترین درصد را به خود اختصاص داده اند.
٩/٥٤ % این افراد با خانواده، ٨/٤١ % با دوستان، ٥/٢ % به تنهایی و ٨/٠ % با سایر افراد در سینما حضور یافته اند.
اولویت تماشای گونه(ژانر)های فیلم سینمایی، در تماشا سینما، برای افراد ١٥ ساله و بیشتر، به ترتیب اجتماعی با ٥٨,٥ %، کمدی با ٥٧.٩% ، دفاع مقدس با ٧.٥%، کودک و نوجوان با ٦.٧% و سایر با ٢١.٥% بوده است.
ب- تئاتر:
در یک سال منتهی به زمان آمارگیری ٣/٣درصد از افراد ١٥ساله و بیشتر به تماشای تئاتر رفته اند. ٥/٤٤درصد از این افراد ، یک بار به تماشای تئاتر رفته اند که بالاترین درصد و ٣درصد نیز پنج بار به تئاتر رفته اند که کمترین درصد را به خود اختصاص داده اند.
ج- کنسرت:
در یک سال منتهی به زمان آمارگیری ٤درصد از افراد ١٥ساله و بیشتر به کنسرت رفته اند. ٥/٥٣درصد از این افراد ، یک بار به کنسرت رفته اند که بالاترین درصد و ٦/١درصد نیز پنج بار به کنسرت رفته اند که کمترین درصد را به خود اختصاص داده اند.
شایان ذکر است نتایج تفصیلی این طرح به زودی در درگاه ملی آمار ایران به نشانی www.amar.org.ir قرار خواهد گرفت.