٣٦,٨درصد از خرید لوازم برقی خانوارها در سال ١٣٩٩، از لوازم برقی تولید خارج بوده است
در یکسال منتهی به زمان آمارگیری در سال ١٣٩٩، ١٥,٣ درصد از افراد ١٥ ساله و بیشتر اظهار نمودهاند حداقل یکبار کالایی که از نظر خود افراد لوکس بوده، خریداری کرده اند.
طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار از طرحهای آماری جدید مركز آمار ایران است كه با هدف شناخت فعالیتها و رفتارهای فرهنگی خانوارها و استفاده از آن برای برنامهریزیهای فرهنگی كشور طراحی شده است.
این آمارگیری در سال ١٣٩٩، برای افراد ١٥ ساله و بیشتر با ٤٣٧٠٠ خانوار نمونه شهری و ١٨٨٦٠ خانوار نمونه روستایی و در کل به ٦٢٥٦٠ خانوار مراجعه شده و اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکههای اجتماعی، فعالیتهای ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و ... افراد ١٥ ساله و بیشتر اخذ شده است.
مهمترین یافتههای طرح در حوزه خرید به شرح زیر میباشد:
در سال ١٣٩٩، بیشترین شیوه انتخاب پوشاک افراد ١٥ ساله و بیشتر از طریق تماشای ویترین فروشگاههای پوشاك با ٨٣,٤ درصد بوده است و ٦.٣ درصد بر اساس پیشنهاد دوستان و نزدیكان، ٥ درصد مطابق مُد در جامعه، ٢.٦ درصد با توجه به شبكه های اجتماعی، ٠.٧ درصد بر اساس تبلیغات پیرامونی، ٠.٢ درصد بر اساس مشاهده برنامه های سیمای جمهوری اسلامی ایران، ٠.١ درصد بر اساس برنامه های ماهوارهای و ١.٧ درصد بر اساس سایر روشها، پوشاك خود را انتخاب كرده اند.
نتایج این پیمایش حاکی از آن است که اولویت ٣٨,٣ درصد از افراد ١٥ ساله و بیشتر در خرید پوشاك، پوشاك تولید داخل و ٧.٨درصد پوشاك خارجی بوده است و برای ٥٣.٨ درصد افراد نیز اولویت خاصی بین پوشاك داخلی و خارجی وجود نداشته است.
در یکسال منتهی به زمان آمارگیری در سال ١٣٩٩، ١٥,٣ درصد از افراد ١٥ ساله و بیشتر اظهار نمودهاند حداقل یکبار کالایی که از نظر خود افراد لوکس بوده، خریداری کردهاند.
بنابر اظهار خانوارهایی که لوازم برقی در سال ١٣٩٩ خرید کردهاند، ٥١,٨ درصد از این لوازم برقی تولید داخل، ٣٦.٨درصد لوازم برقی تولید خارج ، ١١.٤ درصد، هردو نوع لوازم برق داخلی و خارجی بوده است.
شایان ذکر است نتایج تفصیلی این طرح به زودی در درگاه ملی آمار ایران به نشانی www.amar.org.ir قرار خواهد گرفت.