تاریخ انتشار: 28 مهر 1400
بازدید: 8
دسته‌بندی: اخبار آماری
سرانه ورزش هر فرد ١٥ساله و بیشتر در سال ١٣٩٩، به طور متوسط ١٣دقیقه و ١٨ ثانیه در روز بوده است

سرانه ورزش هر فرد ١٥ساله و بیشتر در سال ١٣٩٩، به طور متوسط ١٣دقیقه و ١٨ ثانیه در روز بوده است

در سال ١٣٩٩، ٥‏/٤٦ درصد از افراد ١٥ ساله و بیش‌تر اظهار کرده ‏اند ورزش كرده و ٥‏/٥٣ درصد ورزش نكرده‌اند.

   طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار از طرح‌های آماری جدید مركز آمار ایران است كه با هدف شناخت فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوارها و استفاده از آن برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی كشور طراحی شده است.

این آمارگیری در سال ١٣٩٩، برای افراد ١٥ ساله و بیشتر با ٤٣٧٠٠ خانوار نمونه شهری و ١٨٨٦٠ خانوار نمونه روستایی و در کل به ٦٢٥٦٠ خانوار مراجعه شده و اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه­های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و ... افراد ١٥ ساله و بیشتر اخذ شده است.

مهمترین یافته­های طرح در حوزه ورزش به شرح زیر می­باشد:

‏-  در سال ١٣٩٩، ٥‏/٤٦ درصد از افراد ١٥ ساله و بیش‌تر اظهار کرده ‏اند ورزش كرده و ٥‏/٥٣ درصد ورزش نكرده‌اند.

-  استانهای سمنان، البرز و فارس به ترتیب با ١‏/٦٦، ٦‏/٥٧ و ٩‏/٥٦ درصد بیشترین و استان‏های کرمان با ٨‏/٣٨ درصد، لرستان با ٥‏/٣٥ درصد و سیستان و بلوچستان با ٢‏/٢٠ درصد کمترین درصد افراد ١٥ ساله و بیشتر ورزش کرده را در سال ١٣٩٩ دارا بوده ‏است.

- نتایج، حاکی از آن است که  بیش از ٧٠ درصد افراد ورزش كرده‌، به صورت انفرادی و کمتر از ٣٠ درصد این افراد به صورت گروهی ورزش كرده‌اند.

- محل سکونت با ٣٧ درصد، بیشترین مكانی بوده است كه افراد در آن‌جا ورزش كرده‌اند. ٩‏/٢١ درصد افراد در پارک‏‏ها، ٤‏/٢١ درصد در سالن‌های ورزشی خصوصی، ٣‏/٨ درصد در سالن‌های ورزشی عمومی و ٣‏/١١ درصد در سایر فضاهای عمومی ورزش كرده اند.

- بیش‌ترین نوع فعالیت ورزشی كه توسط افراد ١٥ ساله و بیش‌تر انجام شده عبارت بودند از: نرمش و پیاده‌روی، آمادگی جسمانی و ایروبیک، فوتبال، پرورش اندام و والیبال. پس از اینها سایر فعالیت ‌های ورزشی قرار داشتند.

- در سال ١٣٩٩، سرانه ورزش هر فرد ١٥ساله و بیشتر، به طور متوسط ١٣دقیقه و ١٨ ثانیه در روز و سرانه ورزش افراد ١٥ ساله و بیشتر ورزش کرده ، ٢٨ دقیقه و ٣٨ ثانیه بوده است.

شایان ذکر است نتایج تفصیلی این طرح به زودی در درگاه ملی آمار ایران به نشانی  www.amar.org.ir قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.