تاریخ انتشار: 26 شهریور 1403
بازدید: 15
  تأکید مدیرکل دفتر استاندارد، نظارت و ارزیابی طرح‌های آماری مرکز آمار ایران بر سرشماری سراسری کشاورزان و ضرورت جلب مشارکت بهره‌برداران

تأکید مدیرکل دفتر استاندارد، نظارت و ارزیابی طرح‌های آماری مرکز آمار ایران بر سرشماری سراسری کشاورزان و ضرورت جلب مشارکت بهره‌برداران

مدیرکل دفتر استاندارد، نظارت و ارزیابی طرح‌های آماری مرکز آمار ایران گفت: با توجه به محدودیت زمانی برای اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی در کشور، بحث فرهنگ‌سازی بسیار مهم است تا بهره‌برداران با این سرشماری آشنا و همکاری آنها جلب شود.

 آرش فاضلی روز یکشنبه در نشست ستاد هماهنگی سرشماری عمومی کشاورزی استان کرمان افزود: تاکنون پنج سرشماری عمومی کشاورزی در ایران انجام شده و ششمین سرشماری عمومی کشاورزی نیز از آبان ماه سال جاری در سراسر کشور انجام می‌شود که این عدد در کشورهای توسعه یافته هشت یا ۹ سرشماری است.

سرشماری عمومی کشاورزی در استان کرمان و چند استان دیگر از ۱۲ آبان شروع می شود؛ هرچند در برخی استان ها از ابتدای آبان شروع خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت سرشماری عمومی کشاورزی بیان کرد: امسال در سرشماری کشاورزی از ۲۰۰ متغیر استفاده می شود که این عدد در سال های گذشته ۷۰۰ بوده که دلیل آن استفاده از روش های دیگر است و موجب سرعت کار می شود.

مدیرکل استاندارد، نظارت و ارزیابی طرح‌های آماری مرکز آمار ایران تاکید کرد: اگر آموزش‌های اجرای دقیق سرشماری کشاورزی به نحو خوبی انجام شود، کار به خوبی پیش می رود، بنابراین باید به بحث آموزش‌ها توجه شود و برای کمک در فرآیند سرشماری آماده هستیم.

وی تصریح کرد: استان کرمان در فرآیند آمار و در سال ۱۴۰۲ از نظر کیفیت و دقت رتبه اول کشور را کسب کرده است.

اهمیت سرشماری کشاورزی در برنامه ریزی ۱۰ ساله کرمان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ستاد سرشماری عمومی کشاورزی در کشور آغاز به کار کرده است گفت: در استان نیز سرشماری کشاورزی از ۱۲ آبان‌ آغاز می‌شود و هر ۱۰ سال سرشماری در کشور انجام می شود که تاکنون پنج دوره سرشماری کشاورزی داشته ایم.

محمد رضا وحیدی افزود: استان کرمان سهم ۱۷ درصدی تولید ناخالص در کشاورزی کشور را دارد و حدود ۳۹ درصد اشتغال استان در این بخش است که از این نظر سرشماری عمومی کشاورزی در استان حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: احصای آمارهای دقیق بخش کشاورزی در این سرشماری برای برنامه‌ریزی در ۱۰ سال آینده اهمیت دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان تصریح کرد: در استان کرمان ۲۵۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی داریم که در ۲۵ شهرستان با ۹ فعالیت ازجمله زراعت، باغ، دام، گلخانه، زنبورداری و طیور مشمول سرشماری قرار می گیرند.

وی ادامه داد: قریب به یک هزار نفر برای انجام سرشماری عمومی کشاورزی سال جاری در استان کرمان فعالیت می‌کنند و تمام نقشه‌ها در استان کرمان برای سرشماری کشاورزی آماده شده است.

وحیدی تاکید کرد: سازوکارهای عملیاتی سرشماری عمومی کشاورزی در استان کرمان آماده شده و آموزش ماموران سرشماری در مهر انجام می شود که همه دستگاه های ذیربط برای این سرشماری باید همکاری داشته باشند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.