تاریخ انتشار: 04 آذر 1399
بازدید: 15
دسته‌بندی: اخبار آماری
شریح جزئیات "نشریه جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان های کشور ٩٨-١٣٩٤" در گفت و گو با دکتر حسین زاده

شریح جزئیات "نشریه جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان های کشور ٩٨-١٣٩٤" در گفت و گو با دکتر حسین زاده

دکتر حسین زاده، رئیس مرکز آمار ایران در گفت و گو با روابط عمومی این مرکز ،به تشریح جزئیات نشریه جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان های کشور ٩٨-١٣٩٤ پرداخت.

مقدمه:

مرکز آمار ایران همگام با مراکز آماری جهان رویکرد خود را مدرن­سازی نظام آماری قرار داده است. در مدرن­سازی نظام آماری تمرکز ویژه بر مقوله کارایی و استفاده بهینه از تمام امکانات در دسترس است(بهره ­وری) و مرکز آمار  ایران نیز  برای ارتقای کارایی رویکردهای مختلفی را مبنای عملکرد خود قرار داده است.

به­ عنوان مثال، مساله ایجاد ساماندهی و اتصال پایگاه­های اطلاعاتی، مساله روز مراکز آماری دنیا است که مرکز آمار ایران نیز تمرکز ویژه ­ای بر این مساله داشته و دارد. مرکز آمار ایران در این راستا موفق شده است تا با اتصال ١٥ پایگاه اطلاعاتی، اولین ثبت  پایه جمعیت را برای جمعیت عشایر کوچنده کشور انجام دهد و در صدد است تا سال ١٤٠٥ اولین سرشماری ثبتی مبنا کشور را به اجرا برساند.

دلیل اصلی استفاده از روش ثبتی مبنا در سرشماری، استفاده بهینه از اطلاعات ذخیره شده در پایگاه­های اطلاعاتی مختلف کشور است. لذا، با اتصال این پایگاه ­ها، ضمن خلق ارزش افزوده­ای بزرگ، از صرف هزینه ­های هنگفت پیشگیری به­ عمل خواهد آمد.

از آنجا که پایگاه ­های اطلاعاتی دائماً در حل به ­روز رسانی هستند، بحث گزارش­گیری ­های ترکیبی از پایگاه ­ها را می ­توان در فواصل زمانی کوتاه انجام داد. به ­عنوان مثال، در گذشته سرشماری­های سنتی هر ٥ یا ١٠ سال امکان اجرا داشته است و با یاری خداوند از سال ١٤٠٥، هر ساله سرشماری کشور صورت خواهد پذیرفت.

اما در مساله ارتقای کارایی و بهره ­وری تنها گزینه ممکن اتصال پایگاه­ها نیست. استفاده بهینه از داده­ها و اطلاعات موجود و در اختیار نیز مساله ­ای مهم و اساسی است. در طی سال گذشته مرکز آمار ایران با اتکای ویژه به اطلاعات موجود و گردآوری پاره­ای از اطلاعات تکمیلی به تهیه و تولید مجموعه­ هایی از آمار و اطلاعات تحت عنوان نشریات پرداخته است. به ­عنوان مثال، نشریه گزارش فصلی اقتصاد ایران، نشریه جهش تولید، نشریه اقتصاد مقاومتی، نشریه شاخص­های عدالت از مهم­ترین و با ارزش­ترین این نشریات، نشریه جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان­های کشور ٩٨-١٣٩٤ است.

این رویکرد سبب می ­شود تا اطلاعاتی که ظاهراً گسسته هستند و یا دارای استقلال ظاهری هستند در قالب یک مجموعه منسجم در کنار یکدیگر قرار گیرند و موضوعات خاص مورد نظر را به شکل مناسبی نمایش دهند. این مساله نیز سبب خواهد شد تا از مجموعه داشته ­های موجود ارزش افزوده­های بالاتر و بیش­تری ایجاد شود که این مساله نمود کاملی از مساله کارایی و بهره وری است

لذا به مناسبت انتشار نشریه جایگاه  اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان های  کشور٩٨-١٣٩٤ ، روابط عمومی مرکز آمار  ایران، گفت و گویی با دکتر جواد حسین زاده، رئیس مرکز آمار ایران داشته که در اینجا آورده می شود:

  •  ضمن تشکر از این که وقت خودتتان را در اختیار دفتر روابط عمومی ، گذاشتید ، لطفا برای شروع  گفت و گو، توضیح مختصری در مورد نشریه  جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استانهای کشور ٩٨-١٣٩٤  بفرمایید.

در سال­های اخیر برنامه­ ریزی منطقه­ ای و آمایش سرزمین در برنامه­های توسعه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. نقش شاخص­ های آماری در تنظیم و تحلیل عملکرد برنامه ­ها بر کسی پوشیده نیست. شاخص ­ها به­ عنوان ملاک­های مناسب برای کنترل برنامه ­های تدوین شده شالوده اصلی پایش برنامه ­ها برای رسیدن به اهداف می­ باشد. با توجه به اهمیت  برنامه‌ریزی بخشی و منطقه ای و با استناد به بند ٩ ماده ٦٨ برنامه پنجم توسعه کشور و لزوم توجه کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های ملی، منطقه‌ای و بخشی در تدوین اسناد آمایش سرزمینی، مرکز آمار ایران بر آن شد با توجه به نقش مهم استان­های کشور در ارائه آمارهای با کیفیت اقدام به  تدوین نشریه" جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ١٣٩٤" نماید که حاوی مقایسه و رتبه ­بندی اطلاعات شاخص­های منتخب در سال  ١٣٩٤ بود و از سوی کاربران بسیار مورد توجه قرار گرفت.

با توجه به استقبال برنامه­ ریزان ستادی و استانی و همچنین استناد به بند ج ماده٦ سومین برنامه ملی موضوع بند ب ماده ١٠ احکام دائمی برنامه ششم توسعه، مرکز آمار ایران بر آن شدبا استفاده از نظرات و پیشنهادهای کاربران (دفاتر آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان­ها) و تجربیات به دست آمده از فرآیند تدوین  نشریه" جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ١٣٩٤"، در برنامه پنجم توسعه کشور، اقدام به محاسبه، تهیه و انتشار نشریه جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان­های کشور طی سال ٩٨-١٣٩٤ نماید. این نشریه حاوی مقادیر شاخص ­ها، رتبه­ بندی استان ­ها و مقایسه اطلاعات سری زمانی پنج ساله شاخص ­ها می­باشد.

شایان گفت است این مرکز تهیه شاخص­های مورد نیاز رصد برنامه ششم توسعه کشور را نیز در دستور کار دارد. انشالله این نشریه نیز در زمستان سال جاری انتشار خواهد یافت. در واقع می ­توان گفت نشریه رصد برنامه ششم توسعه برش ملی و نشریه "جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان­های کشور طی سال ٩٨-١٣٩٤" برش کشوری آن است و هر دو براساس آخرین اطلاعات تا سال ١٣٩٨ به روز رسانی شده­اند.

از این رو، تقارن انتشار اطلاعات این دو نشریه را که مصادف است با تدوین برنامه هفتم توسعه است را به فال نیک گرفته و امیدواریم اطلاعات این دو مجموعه به برنامه ­ریزان کمک کند.

  • چه محمل های قانونی برای انتشار نشریه جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور وجود دارد؟

در رابطه با محمل های قانونی انتشار این نشریه می‌توان به مواردزیر اشاره کرد:

  1. بند ج ماده ٦ سومین برنامه ملی آمار

"مرکز آمار ایران مکلف است با همکاری دستگاه های اجرایی شاخص های آماری مورد نیاز برای تهیه و رصد برنامه­های توسعه و سیاست­های کلان کشور را شناسایی، تهیه و در قالب سامانه نیازسنجی و شناسنامه شاخص­های آماری منتشر نماید".

  1. بند ب ماده ١٠ احکام دائمی برنامه ششم توسعه

"مرکز آمار ایران با همکاری دستگاه­های اجرائی نسبت به تهیه برنامه ملی آماری کشور مبتنی بر فناوری­های نوین با رعایت استانداردها و ضوابط تولید و انتشار آمارهای رسمی، استقرار نظام آمارهای ثبتی و استقرار تغذیه مستمرپایگاه اطلاعات آماری کشور اقدام نماید. این برنامه با پیشنهاد مرکز آمار ایران و تصویب شورای عالی آمار ایران برای دستگاه های اجرایی لازم الاجراء است.

  • هدف از تدوین نشریه جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان­های کشور چه بوده است؟
  1. یکی از اهداف این نشریه تامین اطلاعات آماری شاخص­های مورد نیاز در برنامه­ ریزی­های استانی، به ­خصوص برنامه هفتم توسعه است. بنابراین، می­ توان این شاخص­ ها را در تدوین و ارزیابی برنامه­ریزی فضایی و منطقه ­ای به ­کار گرفت.
  2. با کنار هم قرار دادن شاخص­های هر استان می­توان مزیت نسبی هر استان را شناسایی و آن را در جهت تولید به­ کارگرفت. از اینرو، اطلاعات این نشریه می ­تواند مورد استفاده بخش خصوصی و سرمایه­ گذارن نیز قرار گیرد.
  3. همچنین می­توان با اولویت‌بندی‌ها، نقش‌پذیری و قابلیت‌سنجی شاخص­های هر استان، استان­های محروم و کم برخوردار را شناسایی نمود. اطلاعات این نشریه می ­تواند به متولیان تخصیص منابع کمک کننده باشد.
  4. علاوه بر آن، یکی از مهم­ترین اهداف این نشریه دستیابی به الگوی‌ توسعه‌ استان­ها با توجه‌ به‌ شاخص­های اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ است.
  • پیش نیازهای تهیه نشریه جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان­های کشور چه بوده است؟
  • به ­منظور گردآوری شاخص­های نشریه جایگاه استان­ها، با ٣١ کمیته آمارهای بخشی، شامل  ٧٢ سازمان و دستگاه اجرایی مکاتبه گردیده و اطلاعات­های کاربردی و مورد نیاز برای تهیه شاخص دریافت شده است.همچنین با ٣١ دفتر آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ­های کشور مکاتبه شده و نظرات استان­ها نیز در خصوص شاخص­ها دریافت شده است. علاوه بر این  جلسات و مذاکرات کارشناسی با دستگاه ­ها به ­منظور ارزیابی شاخص­ها  انجام شده  ودر نهایت جمع­آوری سری زمانی اطلاعات، رتبه­ بندی استان­ها و تدوین نشریه صورت گرفته است.
  • نشریه جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان­ها دارای چه خصوصیاتی است؟
  • این نشریه شامل ٢٤ فصل حول موضوعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که شاخص­های فصل­ها دارای  سری زمانی به هنگام سال های ١٣٩٤ لغایت ١٣٩٨ است. تمامی شاخص­ها به گونه­ای طراحی شده که بهنگام و مورد نیاز تصمیم ­گیران کشور می باشد. همچنین در نشریه مذکور تعاریف و مفاهیم مرتبط هر شاخص ارائه شده و نمودارهای دیداری برای هر فصل اضافه گردیده است.
  • ممکن است شرح مختصری در خصوص هر یک فصل­های این نشریه و شاخص­های آن بفرمایید.

فصل ١) سرزمین و آب و هوا: به بررسی وضعیت استان­ها به لحاظ تقسیمات کشوری و آب و هوایی می­پردازد و استان­ها از منظر شاخص­های مربوط به این حوزه مورد رتبه­ بندی ومقایسه قرار می­گیرند.

فصل ٢) آمارهای محیط زیست: حوزه محیط زیست در بحث توسعه پایدار بسیار حائز اهمیت می­باشد. در این فصل استان­ها به لحاظ شاخص های زیست محیطی نظیر جنگل، مرتع، بیابان و مناطق حفاظت شده محیط زیستی در کنار هم مقایسه می شوند.

فصل ٣) آمارهای جمعیت: در این فصل ویژگی های جمعیت شامل وقایع چهارگانه حیاتی، توزیع جمعیت در استان­ها و جوانی جمعیت در بین استان­ها مقایسه های قابل توجهی صورت گرفته است.

فصل ٤) نیروی انسانی:  که وضع فعالیت و بیکاری و اشتغال در بین استان­ها به مقایسه گذاشته شده است.

فصل ٥)کشاورزی، جنگلداری و شیلات: در این بخش ویژگی­های استان­ها در حوزه کشاورزی، تکنولوژی­های آبیاری، دامداری و طیور به مقایسه گذاشته شده و رتبه استان­ها مشخص شده است.

فصل ٦)  معدن: از جمله بخش­هایی است که به توسعه عدالت­محور در کشور کمک می­کند و می­تواند به رشد و توسعه مناطق دور افتاده و کم برخوردار کمک کند. لذا، در این بخش استان­ها در کنار هم قرار گرفته و از حیث میزان تولید معادن، شاغلان، دریافتی حاصل از معادن و تعداد معادن مورد مقایسه قرار می گیرند.

فصل ٧) نفت و گاز: در این بخش استان­ها از حیث مصرف فراورده های مهم نفتی نظیر بنزین موتور، نفت سفید، گاز، شهرها و روستاهای گازرسانی شده مقایسه شده­ اند.

فصل ٨) صنعت: بخش صنعت با توجه به وسعت و تنوع فعالیت می­تواند ابزار مناسبی در جهت توسعه متعادل اقتصادی و به­تبع آن توسعه سیاسی، فرهنگی و ... باشد. در این راستا، بخش صنعت مقایسه بین استانی از منظر شاخص­هایی نظیر کارگاه­های صنعتی، شاغلان کارگاه ها، ارزش افزوده تولیدی کارگاه ها و همچنین سهمی که هر استان از تولید، ارزش افزوده و شاغلان صنعتی دارد صورت گرفته است.

فصل ٩) آب و برق: تولید بدون وجود شبکه­ های زیر بنایی نظیر برق و آب در هیچ­یک از بخش­های اقتصادی امکان­پذیر نیست. گسترش مصرف سرانه برق و آب در کشور نیز نشان ­دهنده نیاز به این بخش­ها دارد. به همین منظور شاخص­ های این دو بخش زیربنایی مورد توجه قرار گرفته و استان­ها از حیث ظرفیت نیروگاه­ها، پست­های انتقال و فوق توزیع، ظرفیت مخازن سدها، مصرف سرانه آب و برق رتبه بندی و مورد مقایسه قرارگرفته است.

فصل ١٠) ساختمان و مسکن: بخش مسکن را می­توان یکی از مهم­ترین بخش­های توسعه در هر جامعه دانست. همچنین حوزه مسکن بخش قابل توجهی از ثروت و درآمد ملی را به خود اختصاص داده است که این نشان دهنده اهمیت این بخش می باشد. این بخش با ابعاد وسیع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی اثرات گسترده­ای در ارائه ویژگی­ها و سیمای جامعه دارد. به همین منظور، در بخش ساختمان و مسکن، از منظر شاخص­هایی در زمینه مساحت زمین­های اختصاص داده شده به بخش مسکن، تراکم خانوار در واحد­های مسکونی، متوسط واحد­های مسکونی هر ساختمان، استان­ها رتبه­ بندی شده و مورد مقایسه قرار گرفته­اند.

فصل ١١) بازرگانی و هتلداری: بیش­تر اقتصاددانان معتقدند که تجارت، عامل مهم توسعه در جوامع امروزی است. با توجه به نقش کلیدی تجارت در هدایت برنامه­های توسعه اقتصادی و کمک آن به روند جهانی شدن اقتصاد، لازم است اثرات تجارت بین­ المللی نیز بر رشد اقتصادی بررسی شود. نظر به اهمیت این بخش، در فصل بازرگانی از نظر شاخص­هایی چون سرمایه گذاری خارجی، شرکت­های تعاونی مرتبط با این بخش، استان­ها رتبه­ بندی و با هم مقایسه می ­شوند.

فصل١٢) حمل و نقل و انبارداری: بخش حمل و نقل از بخش­های زیر بنایی هر جامعه است که علاوه بر این­که توسعه را تحت تأثیر قرار می­دهد، خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر می ­گردد. نکته قابل توجه این است که متغیر شاخص زیر ساخت حمل و نقل بر رشد اقتصاد نیز اثر مثبت دارد. به­طوری که استان­های پرجمعت تر با تغییر در ساختارهای زیر ساختی خود همانند افزایش ظرفیت­های حمل و نقل و ارتقا کیفیت سیستم حمل و نقل می­توانند به ارتقاء رشد اقتصادی کمک کنند. به همین منظور در این فصل با شاخص­هایی نظیر تراکم راه­ها، بهسازی راه­ها، میزان ترانزیت کالا، حمل مسافر و نظایر آن، استان­ها رتبه­ بندی شده و مورد مقایسه قرار گرفته ­اند.

فصل ١٣) ارتباطات: شکل­ گیری اقتصاد نوین و توسعه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به پیش­نیازها و بسترهایی نیاز دارد. اما با میسر شدن این پیش­ نیازها باید زیر ساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز فراهم شود تا جریان استفاده از آن در فعالیت­های روزمره، اقتصادی و بازرگانی به­ وجود آید. به همین منظور در فصل ارتباطات استان­های کشور با شاخص­های مرتبط با این بخش نظیر ضریب نفوذ تلفن ثابت و ضریب نفوذ تلفن همراه، دفاتر ICT روستایی و دفاتر پیشخوان شهری و شاخص­های حوزه پست مورد مقایسه و رتبه­ بندی قرار گرفته ­اند.

فصل ١٤) بازارهای مالی:  بازارهای مالی دارای نقش کلیدی در تجهیز و هدایت وجوه موجود در اقتصاد به سمت بخش­های تولیدی و صنعتی و به­ تبع آن افزایش رشد اقتصادی هستند. به همین منظور در این فصل استان­های کشور در حوزه پولی و بانکی، بورس و بخش بیمه از منظر شاخص­های مختلف رتبه ­بندی شده و مورد مقایسه قرار گرفته­اند.

فصل ١٥) امورقضایی: حوزه قضایی در کشور با ایجاد امنیت یکی از زیر ساخت­های توسعه کشور به عهده دارد. برقراری امنیت که توسط حوزه قضایی صورت می­گیرد، رشد و توسعه کشور را تقویت کرده و باعث ثبات در یک کشور خواهد شد. نظر به اهمیت این حوزه، در بخش امور قضایی از منظر شاخص­هایی چون شعبه­ای فعال دادگاه­ ها، تعداد دستگیرشدگان جرایم مختلف تصادفات درون شهری و برون شهری و حوزه مبارزه با مواد مخدر استان­های کشور مورد مقایسه قرار گرفته و رتبه­بندی شده است.

فصل١٦) بهزیستی و تأمین اجتماعی: حوزه بهزیستی و تأمین اجتماعی با مشارکت مردمی و همکاری سازمان­های مختلف در خصوص خدمات توانبخشی، امدادی بازپروری و کمک به تأمین نیازهای گروه­های کم درآمد فعالیت کرده و بسترهای لازم برای توسعه اجتماعی و رونق کشور فراهم می­سازد. نظر به اهمیت این بخش در حوزه­های مختلف چون تعداد مراکز ارائه دهنده خدمات اجتماعی شهری، آسیب­های اجتماعی، مهد کودک­ها، مراکز توانبخشی، مراکز نگهداری از کودکان بی­سرپرست، فعالیت­های کمیته امداد امام خمینی(ره) ، فعالیت­های بنیاد شهید و امور ایثارگران، عملکرد حوزه تأمین اجتماعی، بیمه سلامت ایران و صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر و صندوق بازنشستگی کشور، شاخص­هایی که قابلیت مقایسه ­پذیری استان­ها را فراهم نماید در نظر گرفته و بر مبنای آن استان­ها رتبه­بندی شده و مورد مقایسه قرار گرفته­اند.

فصل ١٧) آموزش: در عصر جدید و زمانی که رقابت میان جوامع مختلف مطرح است، کشورها در تلاش هستند تا نقش آموزش را در توسعه ملی و ارتقاء دانش و تکنولوژی مورد توجه قرار دهند. لذا نقش آموزش و پرورش و آموزش عالی در توسعه کشورها قابل توجه می باشد. به همین منظور و توجه به بعد منطقه­ای و استانی این بخش مهم، استان­ها از منظر شاخص­هایی همچون نسبت دانش­ آموز به معلم، تراکم دانش ­آموز در کلاس، نسبت­های جنسیتی در بین دانش­آموزان، پوشش تحصیلی در مقاطع مختلف، میزان ارتقاء ترک و تکرار دوره­ های تحصیلی و شاخص­هایی مرتبط با دانشجویان و دانش­ آموختگان با هم مقایسه شده و رتبه­بندی استانی صورت می­گیرد.

فصل ١٨) بهداشت و درمان: جامعه­ای سالم و پویا یکی از اولویت­های اصلی توسعه هر کشور می­باشد. دولت و خیرین همواره با هدف هزینه­های بسیار در بخش بهداشت و درمان کشور برای ارتقاء شاخص های بهداشت و بهبود سطح سلامت افراد جامعه تلاشهای بسیاری کرده­اند. به منظور رصد این شاخص­ها طی دوره زمانی چند ساله و بررسی وضعیت استان­ها در حوزه بهداشت و سلامت، در این بخش، نسبت بیمارستان­ها و تخت­های فعال به جمعیت، شاخص­ هایی مرتبط با مرکز بهداشتی درمانی روستایی، آزمایشگاه­ها داروخانه­ها، مراکز پزشکی هسته­ای، داروخانه ها ، پایگاه­های اورژانس، مراکز اهداء خون نسبت به جمعیت هر استان در نظر گرفته شده و شاخص­ها در ارتباط با جمعیت هر استان محاسبه و استان­ها رتبه­ بندی و مقایسه شده­ اند.

فصل ١٩) فرهنگ و گردشگری: امروزه مبنای هر توسعه، گسترش و توسعه فرهنگی است. لذا هر دولت باید در راستای رسیدن به توسعه همه جانبه به انسان به ­عنوان موجود فرهنگی نگاه کنند چرا که پایه و اساس رسیدن به توسعه واقعی، توسعه فرهنگی می باشد. در همین راستا و توجه به ظرفیت ­ها و قابلیت ­های فرهنگی استان­ها، در این فصل به شاخص­های حوزه صدا و سیما، نشر کتاب و موسیقی و هنرهای تجسمی، سینما، کتابخانه و کانون­های فرهنگی، هنر در ارتباط با جمعیت و سطح استان­ها توجه شده و استان­ها از منظر این شاخص­ها رتبه ­بندی و مقایسه شده­ اند.

فصل ٢٠) بودجه دولت: رشد و توسعه اقتصادی عدالت­ گرایانه همواره یکی از اهداف مهم کشورها است و رسیدن به آن مستلزم رشد و توسعه در همه مناطق می باشد. یکی از ابزارهای مهم دولت برای توسعه عدالت­گرایانه بودجه عمومی است. در این فصل شاخص­های بودجه استانی مد نظر قرار گرفته و با شاخص­هایی که قابلیت مقایسه­ پذیری استان­ها را فراهم می سازد، استان ­ها رتبه ­بندی و مقایسه شده­ اند. در طول سری زمانی شاخص­هایی نظیر سهم استان از عملکرد اعتبارات هزینه ه­ای دستگاه­های اجرایی، سهم استان از عملکرد اعتبارات تملک دارایی­های سرمایه­ای، نسبت اعتبارات هزینه­ای به مصارف بودجه، نسبت اعتبارات سرمایه­ای، نسبت اعتبارات هزین ه­ای به مصارف بودجه، نسبت اعتبارات سرمایه­ای به مصارف بودجه، شاخص­های درآمدی مالیاتی مورد توجه قرار گرفت ه­اند.

فصل ٢١) هزینه و درآمد خانوار: بررسی توزیع درآمد و شکاف درآمدی و هزینه­ای خانوار یکی از موضوعات مهم در توسعه انسانی و بالاخص موضوع نابرابری می باشد. در این فصل شاخص­های مرتبط با هزینه خانوار شهری و روستایی، درآمد خانوار شهری و روستایی و ضریب جینی در مناطق شهری و روستایی در دوره زمانی پنج ساله ارائه شده که از منظر هر یک از شاخص­ها استان­ها رتبه­بندی و مقایسه شده ­اند.

فصل ٢٢) شاخص های قیمت: به منظور بررسی شاخص کالاها و خدمات مصرفی و مقایسه­های بین استانی­، این شاخص در مناطق شهری و روستایی در بخش­های مختلف نظیر خوراکی و آشامیدنی، دخانیات، پوشاک و کفش، مسکن، آب و برق، گاز، مبلمان و لوازم خانگی، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، فرهنگ و تفریح، آموزش، هتل و رستوران و کالاهای متفرقه ارائه شده و در دوره زمانی ٥ ساله استان­ها رتبه­ بندی شده و مورد مقایسه قرار گرفته­اند.

فصل ٢٣) حساب های ملی: رشد و توسعه مناطق مختلف از مباحث اساسی نظریه­های اقتصاد منطقه­ای محسوب می­شود. تجزیه و تحلیل روند تولید و ساختار آن در سطوح مختلف کشور، مستلزم شناخت دقیق استعدادها و توازن بالقوه بخش­ها و ترکیب آن در مناطق است تا بتوان سیاست­گذاری و برنامه­ریزی متعادلی را در هر بخش از مناطق کشور محقق ساخت. در همین راستا شاخص های مرتبط با تولید ناخالص داخلی استان­ها و ارزش افزوده هر استان به ­ویژه در بخش­های عمده اقتصادی  کشاورزی، صنعت، خدمات و معدن در طول دوره زمانی ٥ ساله در این فصل ارائه شده و استان­ها بر مبنای شاخص­های ارائه شده رتبه ­بندی شده و مورد مقایسه قرار گرفته­اند.

فصل ٢٤) امور سیاسی: در این فصل شرکت­کنندگان در دوره­های مختلف انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا در بین استان­ها در قالب شاخص­های مرتبط با آن ارائه شده است. سهم زنان از کرسی های مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی تشکیل شده در دوره­های مختلف ارائه شده و از حیث این شاخص­ها، استان­ها رتبه ­بندی شده ­اند.

 

  • و سوال آخر این که روش­های انتشار شاخص نشریه جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان­ها به چه صورت است؟

دسترسی به محتوای نشریه مذکور برای عموم کاربران امکان­‌پذیر است. یکی از روش­‌های دسترسی انتشار آن به‌­صورت فایل PDFدر سایت مرکز آمار ایران به آدرس www.amar.org.ir است. همچنین نسخه اکسلی نشریه نیز در سایت مرکز آمار ایران بارگذاری شده است.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.