اطلاعات مدیران مرکز

 آرش  فاضلی

  آرش فاضلی

مدیر کل دفتر استانداردها، نظارت و ارزیابی طرح‌های آماری
شرح وظایف

1ـ مدیریت ، برنامه ریزی و اجرای تنظیم و تدوین اهداف ، برنامه‌ها و نظام های مرتبط با مأموریت دفتر در راستای مأموریت و اهداف کلان مركز آمار ایران
2ـ مدیریت ، برنامه ریزی و اجرای مطالعات علمی– پژوهشی و تطبیقی به منظور دستیابی به فناوری و روش های نوین و كاربردی، و رعایت اصول و توصیه‌های ملی و بین‌المللی درحوزه استانداردهای آماری و نظارت بر فرایند های تخصصی تولید آمار
3ـ مدیریت ، برنامه ریزی و اجرای برنامه ها و طرح های بستر سازی و فرهنگ سازی در رابطه با شناخت ، پذیرش و رعایت استاندارد ها در فرایندهای تولید آمار در نظام آماری كشور
4ـ مدیریت ، برنامه ریزی و ارایه نقش تخصصی دفتر در نیازسنجی ، شناسایی ، طراحی ، تعریف و توسعه اطلاعات و استانداردهای آماری ، تضمین آمار و محاسبه شاخص های حوزه های تخصصی مختلف تعیین شده ، ارتقاء و تكمیل ظرفیت های جدید در شبكه ملی آمار کشور به منظور بهبود و توسعه نظام آماری مورد نیاز مراجع سیاستگذاری و هرم اطلاعات آماری مدیریت و برنامه ریزی كشور
5ـ مدیریت و هدایت عناصر و عوامل عملیات و پروژه های زیرساختی و کاربردی حوزه های تخصصی استاندارد و نظارت بر طرح های آماری در موارد :
5ـ1ـ ایجاد یکپارچگی و هماهنگ سازی الگوها ، روش ها و دستورالعمل های تخصصی در فرایند طراحی تا اطلاع رسانی نتایج
5ـ2ـ طراحی ، تعیین و بکارگیری اصول و شاخص های کمی و کیفی در فرایند های تهیه و تأمین استانداردهای آماری ، و طراحی ، بکارگیری و محاسبه شاخص های نظارت در حوزه های تخصصی مختلف
5ـ3ـ پایش ، ارزیابی و اصلاح عملیات ، شیوه ها و تکنیک های گردآوری ، طبقه بندی ، پیوستگی داده ها ، اعتبارسنجی و پردازش داده ها در فرایند های تهیه استانداردهای آماری و نظارت بر طرح های آماری در حوزه های تخصصی مختلف
5ـ4ـ همكاری و مشاركت در حفاظت و کنترل افشای داده ها و اطلاعات آماری ، تأمین امنیت داده ها و اطلاعات مذکور در حوزه استانداردهای آماری و نظارت با دفاتر تخصصی مرتبط و "مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات"
6ـ مدیریت ، برنامه ریزی و اجرای امور مرتبط با تهیه، تدوین ، بازنگری ، بهنگام سازی ادواری و اطلاع رسانی مفاهیم ، تعاریف و طبقه‌بندی های آماری مورد نیاز نظام آماری ، مبتنی بر توصیه‌های بین‌المللی و ملاحظات بومی در قالب ابزارهای رسمی و قانونی مرکز آمار ایران
7ـ مدیریت ، برنامه ریزی و اجرای امور مرتبط با تهیه، تدوین ، بازنگری و بهنگام سازی و اطلاع رسانی استانداردهای مربوط به : حوزه های موضوعی ، مجموعه اقلام تعیین شده و طرح های آمار گیری نظام آماری كشور با همكاری دفاتر ذیربط در مركز و واحدهای مرتبط در دستگاه های اجرایی
8ـ مدیریت برنامه ریزی و اجرای امور مرتبط با تدوین ،اصلاح ، بهنگام سازی ادواری ، انتشار و اطلاع رسانی مقررات ، آیین نامه های داخلی و دستورالعمل‌های تخصصی و اجرایی مرتبط در حوزه نظارت بر طرح های آماری در نظام آماری کشور
9ـ مدیریت ، برنامه ریزی ، نظارت و ارایه نقش تخصصی دفتر در موارد:
9ـ1ـ بررسی نهایی طرح های آماری - ارجاعی از سوی شورایعالی آمار - و چک لیست های مربوطه –ارسالی از سوی دفاتر موضوعی -، و اعلام نظر به مسئولین ذیربط
9ـ2ـ تعیین ، تهیه و تدوین ، و محاسبه شاخص های نظارت بر عملیات میدانی آمارگیری در حوزه های مختلف تخصصی – موضوعی
9ـ3ـ نظارت بر تعیین ، تهیه ، تدوین و محاسبه شاخص های ارزیابی كیفیت طرح های آمارگیری مشخص شده در حوزه های مختلف تخصصی – موضوعی جهت ارزیابی
9ـ4ـ نظارت بر روند و کیفیت عملیات میدانی طرح های آمارگیری و ارزیابی آنها در حوزه های مختلف تخصصی – موضوعی مركز و دستگاه‌های اجرایی ، به منظور رعایت ضوابط، تعاریف ، مفاهیم ، استانداردها و دستورالعمل‌های مشخص شده برای تولید آمار
9ـ5ـ نظارت بر مراحل طراحی، جذب نیرو، آموزش و اجرای آمارگیریهای پیشنهادی سایر دستگاههای اجرای و تعیین وضعیت تایید هر مرحله
9ـ6ـ جمع آوری و سازماندهی اطلاعات ، پردازش ، محاسبه ، تحلیل تخصصی و ارزیابی نهایی شاخص های كیفیت طرح های آمارگیری در مراحل مختلف تولید آمار در حوزه های مختلف تخصصی – موضوعی
9ـ7ـ جمعبندی و تدوین گزارش های تخصصی – نظارتی در رابطه با فرایند های تولید آمار در حوزه های تخصصی– موضوعی و اطلاع رسانی به مسئولین ذیربط
9ـ8ـ بهبود و توسعه کیفیت آمارها در نظام آماری کشور ، بر اساس نتایج نظارت بر طرح های آمارگیری ، به منظور افزایش ضریب اطمینان از کیفیت آمارهای تولید شده ، با همکاری و مشارکت دفاتر موضوعی در مركز و دستگاه‌های اجرایی
10ـ ارایه نقش تخصصی دفتر و مشارکت در تعیین سطح انتشار و صدور مجوز انتشار نتایج آمارگیریهای مركز و سایر دستگاههای اجرایی با مسئولین مرکز
11ـ مدیریت ارایه نقش تخصصی دفتر و مشارکت در مراحل نظر سنجی از كاربران در مورد هریك از مراحل آمارگیری برای آمارهای رسمی تولید شده در مركز آمار ایران با "مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات" و " دفتر ریاست ، روابط عمومی و همکاریهای بین الملل "
12ـ مدیریت و برنامه ریزی ارایه خدمات راهنمایی ، آموزش ، مشاوره های تخصصی و کاربردی - فنی به دفاتر موضوعی در مركز و دستگاه‌های اجرایی
13ـ مدیریت ، برنامه ریزی و اجرای ارزیابی كیفیت آمارهای تولید شده و ارایه نتایج به "مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات" ، به منظور ساماندهی و قرار دادن نتایج در پایگاه های اطلاعاتی مربوطه توسط آن مركز
14ـ مدیریت ، برنامه ریزی و اجرای امور مرتبط با اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی ارایه خدمات آماری:
14ـ1ـ بررسی و تشخیص صلاحیت علمی ، قانونی و عملکردی اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی ارایه خدمات آماری
14ـ2ـ بررسی و تطابق فرایندها، معیارها و شاخص های کمی و کیفی اشخاص حقیقی و حقوقی ارایه کننده خدمات آماری با قوانین و آیین نامه های داخلیی داخلی ی نظارت بر طرح های آماری
14ـ3ـ نظارت بر عملكرد و نتایج کاربردی ارایه شده از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی ارایه کننده خدمات آماری
14ـ4ـ همکاری و مشارکت با " دفتر برنامه ریزی ، پایش عملکرد و دبیرخانه شورای عالی آمار" در ارزیابی عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی ارایه کننده خدمات آماری
15ـ همكاری و مشاركت در اجرای امور تعیین شده در شورای عالی آمار و كمیته های آماربخشی
16ـ مدیریت جاری ساختن نظام مدیریت دانش تخصصی در حوزه استانداردها و نظارت بر طرح های آماری ، و بهره وری و نوآوری مبتنی بر سیستم های نوین و کاربردی- با محوریت IT – ، پایش و ارزیابی منابع اطلاعاتی بروز و کاربردی ، و اطلاع رسانی نتایج به صورت مقالات علمی – پژوهشی و گزارشات تخصصی در نظام آماری كشور
17ـ همكاری و مشاركت در طراحی ، تهیه و بهنگام سازی فناوری‌ و نرم افزارهای مرتبط با فرایندهای استانداردسازی و نظارت در حوزه تخصصی با "مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات"
18ـ مدیریت ، هماهنگی و اجرای پروژه های تخصصی - کاربردی ، بررسی نتایج طرحهای اجرا شده ، آسیب شناسی ضعف / عدم موفقیت ها و بهبود طرح ها و پروژه های مرتبط در حوزه استانداردها و نظارت بر طرح های آماری در مركز آمار ایران
19ـ همكاری و مشاركت در اجرای امور تعیین شده مرتبط با ارتقاء سواد آماری ، ترویج و نهادینه كردن فرهنگ آماری در سطح كشور
20ـ مدیریت برقراری تعامل و ارتباط با مراجع ذیربط آماری در سازمانهای بین‌المللی وكشورهای پیشرو به منظور انجام مطالعات و دستیابی به جدیدترین تجارب و پیشرفتها از طریق بخش همكاریهای بین الملل مركز
21ـ مدیریت مشاركت گروه های تخصصی دفتر ، در فرایند نظرسنجی از كاربران درحوزه های تخصصی مختلف در مورد آمارهای رسمی تولید شده ، با " مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات" و " دفتر ریاست ، روابط عمومی و همکاریهای بین الملل "
22ـ مدیریت تهیه ، مستندسازی ، بهنگامسازی ادواری ، حفظ سریهای زمانی و ایجاد آرشیو و بانك اطلاعاتی مرتبط با حوزه استانداردها و نظارت بر طرح های آماری - با محوریتIT - با همكاری و مشاركت"مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات
23ـ مدیریت برقراری تعامل و ارتباط با مرتبطین در نظام آماری کشور ، مراکز و مراجع علمی - پژوهشی و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به منظور ایجاد زمینه مشاركت در تدوین استانداردها و دستورالعمل‌های مورد نیاز

9ـ6ـ جمع آوری و سازماندهی اطلاعات ، پردازش ، محاسبه ، تحلیل تخصصی و ارزیابی نهایی شاخص های كیفیت طرح های آمارگیری در مراحل مختلف تولید آمار در حوزه های مختلف تخصصی – موضوعی

9ـ7ـ جمعبندی و تدوین گزارش های تخصصی – نظارتی در رابطه با فرایند های تولید آمار در حوزه های تخصصی– موضوعی و اطلاع رسانی به مسئولین ذیربط

9ـ8ـ بهبود و توسعه کیفیت آمارها در نظام آماری کشور ، بر اساس نتایج نظارت بر طرح های آمارگیری ، به منظور افزایش ضریب اطمینان از کیفیت آمارهای تولید شده ، با همکاری و مشارکت دفاتر موضوعی در مركز و دستگاه‌های اجرایی

10ـ ارایه نقش تخصصی دفتر و مشارکت در تعیین سطح انتشار و صدور مجوز انتشار نتایج آمارگیریهای مركز و سایر دستگاههای اجرایی با مسئولین مرکز

11ـ مدیریت ارایه نقش تخصصی دفتر و مشارکت در مراحل نظر سنجی از كاربران در مورد هریك از مراحل آمارگیری برای آمارهای رسمی تولید شده در مركز آمار ایران با "مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات" و " دفتر ریاست ، روابط عمومی و همکاریهای بین الملل "

12ـ مدیریت و برنامه ریزی ارایه خدمات راهنمایی ، آموزش ، مشاوره های تخصصی و کاربردی - فنی به دفاتر موضوعی در مركز و دستگاه‌های اجرایی

13ـ مدیریت ، برنامه ریزی و اجرای ارزیابی كیفیت آمارهای تولید شده و ارایه نتایج به "مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات" ، به منظور ساماندهی و قرار دادن نتایج در پایگاه های اطلاعاتی مربوطه توسط آن مركز

14ـ مدیریت ، برنامه ریزی و اجرای امور مرتبط با اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی ارایه خدمات آماری:

14ـ1ـ بررسی و تشخیص صلاحیت علمی ، قانونی و عملکردی اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی ارایه خدمات آماری

14ـ2ـ بررسی و تطابق فرایندها، معیارها و شاخص های کمی و کیفی اشخاص حقیقی و حقوقی ارایه کننده خدمات آماری با قوانین و آیین نامه های داخلی  نظارت بر طرح های آماری

14ـ3ـ نظارت بر عملكرد و نتایج کاربردی ارایه شده از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی ارایه کننده خدمات آماری

14ـ4ـ همکاری و مشارکت با " دفتر برنامه ریزی ، پایش عملکرد و دبیرخانه شورای عالی آمار" در ارزیابی عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی ارایه کننده خدمات آماری

15ـ همكاری و مشاركت در اجرای امور تعیین شده در شورای عالی آمار و كمیته های آماربخشی

16ـ مدیریت جاری ساختن نظام مدیریت دانش تخصصی در حوزه استانداردها و نظارت بر طرح های آماری ، و بهره وری و نوآوری مبتنی بر سیستم های نوین و کاربردی- با محوریت IT – ، پایش و ارزیابی منابع اطلاعاتی بروز و کاربردی ، و اطلاع رسانی نتایج به صورت مقالات علمی – پژوهشی و گزارشات تخصصی در نظام آماری كشور

17ـ همكاری و مشاركت در طراحی ، تهیه و بهنگام سازی فناوری‌ و نرم افزارهای مرتبط با فرایندهای استانداردسازی و نظارت در حوزه تخصصی با "مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات"

18ـ مدیریت ، هماهنگی و اجرای پروژه های تخصصی - کاربردی ، بررسی نتایج طرحهای اجرا شده ، آسیب شناسی ضعف / عدم موفقیت ها و بهبود طرح ها و پروژه های مرتبط در حوزه استانداردها و نظارت بر طرح های آماری در مركز آمار ایران

19ـ همكاری و مشاركت در اجرای امور تعیین شده مرتبط با ارتقاء سواد آماری ، ترویج و نهادینه كردن فرهنگ آماری در سطح كشور

20ـ مدیریت برقراری تعامل و ارتباط با مراجع ذیربط آماری در سازمانهای بین‌المللی وكشورهای پیشرو به منظور انجام مطالعات و دستیابی به جدیدترین تجارب و پیشرفتها از طریق بخش همكاریهای بین الملل مركز

21ـ مدیریت مشاركت گروه های تخصصی دفتر ، در فرایند نظرسنجی از كاربران درحوزه های تخصصی مختلف در مورد آمارهای رسمی تولید شده ، با " مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات" و " دفتر ریاست ، روابط عمومی و همکاریهای بین الملل "

22ـ مدیریت تهیه ، مستندسازی ، بهنگام سازی ادواری ، حفظ سریهای زمانی و ایجاد آرشیو و بانك اطلاعاتی مرتبط با حوزه استانداردها و نظارت بر طرح های آماری - با محوریتIT - با همكاری و مشاركت"مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات

23ـ مدیریت برقراری تعامل و ارتباط با مرتبطین در نظام آماری کشور ، مراکز و مراجع علمی - پژوهشی و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به منظور ایجاد زمینه مشاركت در تدوین استانداردها و دستورالعمل‌های مورد نیاز

تاریخ به‌روزرسانی: 19 تیر 1403