تنظیم سیاستهای اقتصادی - اجتماعی، بهرهگیری از اطلاعات و آمار در برنامهریزیهای ملی و منطقهای اقتصاد كشور به ویژه ارزیابی دقیق و علمی برنامههای انجام شده از نقطه نظر نیل به اهداف اساسی، تنها به كمك آمارهایی دقیق، جامع و گویا امكانپذیر است. علاوه بر این، استفاده از آمار و اطلاعات گردآوری شده از سرشماریها و طرحهای مختلف آماری زمانی میسر است كه دادهها با بهرهمندی از سیستمی منظم و منطقی طبقهبندی شوند.
تنظیم سیاستهای اقتصادی - اجتماعی، بهرهگیری از اطلاعات و آمار در برنامهریزیهای ملی و منطقهای اقتصاد كشور به ویژه ارزیابی دقیق و علمی برنامههای انجام شده از نقطه نظر نیل به اهداف اساسی، تنها به كمك آمارهایی دقیق، جامع و گویا امكانپذیر است. علاوه بر این، استفاده از آمار و اطلاعات گردآوری شده از سرشماریها و طرحهای مختلف آماری زمانی میسر است كه دادهها با بهرهمندی از سیستمی منظم و منطقی طبقهبندی شوند. به همین منظور طبقهبندیهای آماری به عنوان چارچوبی استاندارد و مقایسهپذیر برای معرفی منظم جریانهای اقتصادی به كار میرود و از دیرباز مورد توجه جوامع و سازمانهای بینالمللی بوده و برای پدیدههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی طبقهبندیهای مشخصی را تهیه و استفاده از آنها را به كشورهای عضو توصیه نمودهاند. درعین حال چون شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی كشورها یكسان نیست، سازمانهای بینالمللی این اختیار را به كشورها دادهاند كه با توجه به شرایط موجود با حفظ چارچوب اصلی، تغییرات لازم را در طبقهبندیها اعمال كنند و در سطح ملی طبقهبندی یكسانی به كار برند. در بند «و» از ماده 3 قانون تأسیس مركز آمار ایران، «تهیه تعاریف، تعیین مفاهیم، معیارها و طبقهبندیهای آماری» به عهده این مركز گذاشته شده و ماده 8 همان قانون؛ وزارتخانهها، مؤسسات دولتی و شركتهای وابسته به دولت را ملزم به تبعیت از تعاریف و مفاهیم، روشها، معیارها و طبقهبندیهای مركز آمار ایران نموده است. به همین منظور مرکز آمار ایران تدوین و بازنگری طبقهبندی های آماری را در دستور کار خود قرار داده و هر ساله با مشارکت صاحبنظران و کارشناسان موضوعی مرتبط این هدف را دنبال می کند.