تاریخ انتشار: 06 اردیبهشت 1399
بازدید: 31
دسته‌بندی:

مصرف گوشت قرمز از ٨ کیلوگرم و ٧٠٠ گرم در سال ١٣٩٠ به حدود ٦ کیلوگرم در سال ١٣٩٦ رسیده است

مقدار تولید گوشت قرمز در کشور در سال ١٣٩٦، ٥٣٥ هزار تن برآورد شده است. وقتی به این رقم واردات اضافه شده و صادرات از آن کم شود و نتیجه بر جمعیت کشور تقسیم شود، مصرف سرانه گوشت هر ایرانی حدود ٦ کیلوگرم به دست می‌آید.

حمید رضا جلالی  رییس گروه آمارهای دام و طیور  دفتر كشاورزی مركز آمار ایران در گفت و گو با شبكه پیامرسان سروش مركز آمار ایران، در رابطه  با مقدار تولید گوشت قرمز  در كشور  توضیحاتی رائه داد كه   خلاصه این  مصاحبه به شرح زیر می باشد :

مقدار تولید گوشت قرمز در کشور در سال ١٣٩٦،  ٥٣٥ هزار تن برآورد شده است. وقتی به این رقم واردات اضافه شده و صادرات از آن کم شود و نتیجه بر جمعیت کشور تقسیم شود، مصرف سرانه گوشت هر ایرانی حدود ٦ کیلوگرم به دست می‌آید.

بررسی سری زمانی سرانه مصرف گوشت نشان می‌دهد مصرف گوشت قرمز کاهشی بوده به نحوی که از ٨ کیلوگرم و ٧٠٠ گرم در سال ١٣٩٠ به حدود ٦ کیلوگرم در سال ١٣٩٦ رسیده است.

اما در بازار، گوشت مرغ به عنوان جایگزین گوشت قرمز مطرح است. در حالی که سرانه مصرف گوشت مرغ در سال ١٣٩٠، ١٧ کیلو و ٦٠٠ گرم بوده است این رقم در سال ١٣٩٦ به بیش از ٢١ کیلوگرم رسیده است.

این موضوع متأثر از عوامل مختلفی است از جمله تبلیغ برای مصرف گوشت سفید و مضرات گوشت قرمز، افزایش قیمت گوشت (هر چند قیمت هر دو نوع گوشت تقریباً ٢ برابر شده است اما قیمت مرغ مثلاً از ٥ هزار تومان به ١٠ هزار تومان رسیده و قیمت گوشت قرمز از ٤٠ هزار تومان به ٨٠ هزار تومان و بدیهی است از آن‌جا که افزایش درآمدها به اندازه افزایش قیمت کالا نبوده، گرایش به خرید مرغ افزایش پیدا کرده است) و خشکسالی‌های سال‌های اخیر که باعث کاهش تولید گوشت قرمز شده است.

برای مشاهده فابل صوتی مصاحبه به شبكه پیام رسان سروش مركز آمار ایران به نشانی markazamariran@  مراجعه كنید

اشتراک گذاری
کلید واژه‌ها
اخبار آماری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.