تاریخ انتشار: 29 دی 1400
بازدید: 27
دسته‌بندی: اخبار آماری
نتایج «طرح آمارگیری از شرکت‌ها و موسسات مسافربری – ١٣٩٩»

نتایج «طرح آمارگیری از شرکت‌ها و موسسات مسافربری – ١٣٩٩»

در سال ١٣٩٨ تعداد ٢١١٢ شرکت و موسسه مسافربری در کل کشور به فعالیت اشتغال داشته‌اند.

مركز آمار ایران در آبان‌ماه سال ١٣٩٩، «طرح آمارگیری از شرکت‌ها و موسسات مسافربری» از مجموعه «طرح‌‌های آمارگیری از کارگاه‌های حمل‌ونقل کشور» را با هدف تأمین داده‌های مورد نیاز تهیه‎ی حساب ‌های ملی و منطقه‌ای سال ١٣٩٨ بخش حمل و نقل در فعالیت مربوط به این کارگاه‌ها به اجرا در آورد. پیش از این نیز، مركز آمار ایران در سال‌های ١٣٧٩، ١٣٨٠، ١٣٨٣، ١٣٨٦، ١٣٨٩، ١٣٩٢ و ١٣٩٥ طرح آمارگیری از شرکت‌ها و موسسات مسافربری را به اجرا درآورده بود.

در اجرای سال ١٣٩٩ این طرح، نحوه‌ جمع‌آوری اطلاعات به صورت مراجعه‌ حضوری و با استفاده از پرسشنامه بوده است. تعمیم نتایج طرح مزبور به کل جامعه‌‌ آماری نشان می‌دهد:

  • در سال ١٣٩٨ تعداد ٢١١٢ شرکت و موسسه مسافربری در کل کشور به فعالیت اشتغال داشته‌اند.
  • تعداد كاركنان این کارگاه‌ها (شرکت‌ها و موسسات مسافربری)، ٩٢٧٨ نفر بوده است که نشان می‌دهد به‌طور متوسط در هر کارگاه، بیش از ٤ نفر مشغول به‌کار بوده‌اند. از این تعداد کارکن، ٧٤,٦ درصد کارکن مزدوحقوق بگیر و ٢٥.٤ درصد کارکن بدون مزدوحقوق بوده‌اند.
  • در دوره‌ی موردنظر، جبران خدمات كاركنان شرکت‌ها و موسسات مسافربری ١٨٩٢ میلیارد ریال بوده که نشان می‌دهد، پرداختی ماهانه به هر كاركن مزد و حقوق‌بگیر این كارگاه‌ها به طور متوسط، ٢٢,٨ میلیون ریال بوده است.
  •  ارزش مصارف واسطه‎ی سال ١٣٩٨ شرکت‌ها و موسسات مسافربری، حدود ١٨٨٥ میلیارد ‌ریال می‌باشد. از این رقم ٣٢,٧ درصد پرداختی بابت حق‌العمل و کمسیون و کارمزد، ٤.٠ درصد پرداختی بابت نوشت افزار، كاغذ و فرم‌های چاپی، روزنامه، نشریات و مطبوعات و لوازم بسته‌بندی، ٩.٦ درصد پرداختی بابت آب، برق، گاز طبیعی و سایر سوخت‌ها، ٤.٢ درصد پرداختی بابت هزینه‌های حمل‌ونقل و ارتباطات، ٤.٤ درصد پرداختی بابت بیمه‌های تجاری (سرقت و آتش‌سوزی و...)، ٢٣.٢ درصد پرداختی بابت اجاره ساختمان، ٨.٦ درصد پرداختی بابت تعمیرات جزیی اموال سرمایه‌ای و ١٣.٣ درصد مربوط به سایر مصارف واسطه  بوده ‌است. بر‌این‌اساس به‌طور متوسط‌ ارزش مصارف واسطه‎ هر یك از این كارگاه‌ها، حدود ٨٩٢ میلیون ریال بوده ‌است.
  • ارزش ستانده‎های سال ١٣٩٨ شرکت‌ها و موسسات مسافربری، ١٣١٥٣ میلیارد ‌ریال می‌باشد. از این رقم، ٩٦,٢ درصد «کرایه و حق‌العمل و کمسیون و کارمزد دریافتی بابت جابه‌جایی مسافر» و ٣.٨ درصد مربوط به سایر ستانده‌ها بوده ‌است. بر ‌این ‌اساس به‌طور متوسط‌ ارزش ستانده‌های هر یك از این كارگاه‌ها، ٦٢٢٧ میلیون ریال بوده ‌است.
  • بر پایه‌ی اطلاعات حاصل از اجرای این طرح در دوره‌ی مورد بررسی، ارزش افزوده‎ی شرکت‌ها و موسسات مسافربری، ١١٢٦٨ میلیارد ‌ریال می‌باشد و نشان می‎دهد ارزش افزوده‎ی هریک از این كارگاه‌ها، ٥٣٣٥ میلیون ‌ریال بوده كه نسبت به نتایج اجرای دوره‌ی قبل (سال ١٣٩٥)، ٢ برابر شده است.

کاربران از طریق وبگاه مركز آمار ایران به آدرس www.amar.org.ir نیز می‎توانند به نتایج طرح مذکور به صورت الکترونیکی دسترسی داشته باشند.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.