تاریخ انتشار: 10 آذر 1398
بازدید: 2545
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
نشست تخصصی سرشماری ثبتی مبنا در مرکز آمار برگزاری می شود

نشست تخصصی سرشماری ثبتی مبنا در مرکز آمار برگزاری می شود

نشست تخصصی در زمینه "سرشماری ثبتی مبنا" با همکاری مرکزآمارایران ، صندوق جمعیت ملل متحد و پژوهشکده آمار با هدف فراهم آوردن زمینه های لازم برای تقویت زیر ساخت ها و ارتقای سطح کیفیت داده ها و توانمندی در اجرای سرشماری ثبتی مبنا و به منظور تبادل دانش های فنی در زمینه مدرن سازی شیوه های سرشماری از روز یکشنبه مورخ 98/9/10 لغایت 98/9/12 در مرکز آمار برگزار میشود.

در ابتدای این نشست دکتر علیپور رئیس پژوهشکده آمار با بیان اهمیت و جایگاه این کارگاه فنی و تخصصی و کاربرد نتایج این گونه کارگاه ها برای پایش اهداف توسعه پایدار گفت : ظرفیت این کارگاه 25 نفر است که با حضورمشاورانی از اداره آمار کشور کره و نمایندگان دستگاه های اجرایی و کارشناسان موضوعی مرکز آمار که با موضوع سرشماری ارتباط دارند ، برگزار می شود.

رییس پژوهشکده آمار با اشاره به پارادایم چند سال اخیر نظام آماری کشور در حرکت از نظام آمارهای سنتی به سمت مدرن شدن و ثبتی مبنا شدن اظهار امیدواری کرد : مشکلات و خطاهای سرشماری ها به شیوه قدیمی از طریق جمع آوری اطلاعات به روش ثبتی مبنا و پایگاه های اطلاعاتی دستگاه های اجرایی برطرف شود.

علیپور با اشاره به نشست سازمان همکاری های اسلامی در ترکیه و الزام کشورهای اسلامی عضو به کنار گذاردن شیوه های سنتی جمع آوری اطلاعات و حرکت به سمت مدرن سازی نظام آماری ، جمع آوری 50 درصدی اطلاعات به روش اینترنتی در سال 1395 را تجربه ای گران سنگ و با ارزش برای نظام آماری کشور برشمرد و بر استفاده از تجارب کشورهای پیشرو و پیشگام در این زمینه برای شناسایی نقاط ضعف و قوت و غنی تر کردن خروجی و نتایج این کارگاه تاکید کرد.

در ادامه این نشست آقای نعمت اله میر فلاح نصیری معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار با ذکر تاریخچه ای از اجرای سرشماری های نفوس و مسکن در ایران خاطر نشان کرد: سرشماری عمومی نفوس و مسکن از سال 1335 به روش سنتی برای جمع آوری اطلاعات آغاز و تا سال 1375 این روند ادامه داشت.

معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی، اولین تحول در سرشماری ها را در سرشماری 1375 یعنی استفاده از دستگاه OMR  و استخراج به روش مکانیزه و دستگاه علامت خوان برای بالا بردن سرعت انتشار نتایج سرشماری برشمرد و استفاده از نمونه گیری و دستگاه ICR  یا سیستم تشخیص هوشمند نویسه ها در سرشماری 1385 و همچنین استفاده از سرشماری اینترنتی و تلفن همراه ، به همراه روش چهره به چهره در سرشماری 1395 را از تحولات شگرف در نظام آماری کشور دانست.

میرفلاح نصیری با بیان اینکه سرشماری در بیش از 190 کشور جهان به عنوان بزرگترین رویداد آماری در
برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی قلمداد می شود تصریح کرد : نظام آماری کشور ما در حرکت به سمت روش های مدرن ثبتی مبنا از تجربیات کشورهای پیشرو در زمینه ثبتی مبنا نظیر کشورهای اسکاندیناوی بویژه دانمارک ، در زمینه ثبتی مبنا به همراه نمونه گیری نظیر هلند و روش غلطان یعنی نمونه گیری از مناطق کشور نظیر فرانسه بهره میگیرد.

وی با تاکید بر به روز کردن پایگاه های اطلاعاتی موجود در کشور افزود: همگام با فرمان ریاست جمهور برای اجرای سرشماری باید دستگاه های اجرایی، پایگاه های اطلاعاتی شان را در اختیار مرکز آمار قرار دهند تا کیفیت سخت افزاری و نرم افزاری و میزان برخورداری از استانداردهای لازم و مطلوب برای دستیابی به شناسه های یکتا و لینک دیتا بیس ها مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

در ادامه این نشست خانم دکتر جودان نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران ضمن اشاره به ماموریت این صندوق در پشتیبانی از کشورها در تولید ، انتشار و تحلیل داده های با کیفیت بالا و مبتنی بر اصول و استانداردهای بین المللی گفت: تولید داده هایی که بصورت گسترده برای توسعه مورد استفاده قرار می گیرد تا در اختیار دولتمردان کشورها قرار بگیرد، به فرایند پایش سیاست های توسعه پایدار و حمایت های فنی این صندوق برای گذار از نظام آمارهای سنتی به سمت روش های مدرن در جمع آوری اطلاعات از طریق برگزاری کارگاه های تخصصی کمک می کند. 

نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران به جمع آوری و پایش شاخص های توسعه پایدار مرتبط با جمعیت توسط مرکز آمار با حمایت این صندوق بر لزوم حاکمیت خوب ، تدوین سیاست ها ،برنامه ریزی توسعه رفاه اجتماعی و تحلیل های بازار کسب و کار و تضمین کیفیت داده ها برای استفاده تمامی تصمیم گیران و سیاست گذاران اشاره کرد.

دکتر جودان ظهور فناوری های ابتکارانه و جدید در حوزه های مختلف نظیر نقشه های ماهواره برای دسترسی به داده ها و شاخص های جمعیتی ، طراحی نظام داده های مبتنی بر مناطق مختلف و افزایش ظرفیت های آماری هزینه- فایده و اتخاذ یک راهبرد آماری مشخص را مهم ارزیابی کرد.

گفتنی است مشاورین این نشست آقایان سئون جو کیم و لیم یونگیل از اداره آمار کره جنوبی می باشند و نمایندگانی از سایر دستگاه های اجرایی شامل سازمان ثبت احوال کشور، وزارت تعاون، شرکت پست ملی جمهوری اسلامی ایران، وزارت علوم،تحقیقات و فناوری،وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه کارشناسان دفاتر مرتبط با سرشماری در مرکز آمار در این کارگاه حضور دارند.

این نشست تخصصی به مدت سه روز در مرکز آمارایران ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.