تاریخ انتشار: 09 آذر 1398
بازدید: 2251
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
برگزاری نشست مشترک مرکز آمار ایران و دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف

برگزاری نشست مشترک مرکز آمار ایران و دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف

نشست مشترک مرکز آمار ایران و دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف روز چهارشنبه  ششم آذر ماه با حضور رئیس مرکز آمار ایران ، معاونان ، جمعی از مدیران  کل و مدیران میانی و اعضای دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. این نشست در راستای همکاری های مشترک و ارتقاء کیفیت آمارهای رسمی برای استفاده  کاربران و برنامه ریزان کشوردر مرکز آمار ایران برگزار  گردید.

دکتر فرامرزی، معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران  با اشاره به رویکرد  مرکز در رابطه با ارتقای کیفیت وافزایش کمی آمارهای تولیدی ، گفت: روابط انسانی در سال های  اخیر پیچیده تر شده است لذا شاخص ها و آمارهایی هم که این روابط را رصد می کنند قاعدتاً از این پیچیدگی مستثنی نیست لذا باید از دانش و مهارتهای  افرادی که  در حوزه  تحقیق و سیاستگذاری علمی فعالیت می کنند،  در جهت ارتقای کیفیت آمارهای تولیدی  وحتی تولید آمارهای جدید استفاده کنیم و در این راستا درصدد هستیم تا از همکاری گروه اقتصاد دانشگاهها به ویژه دانشگاه  صنعتی شریف استفاده نماییم.

 در این نشست همچنین رئیس مرکز آمار ایران با بیان این که رویکرد جدید مرکز آمارایران استفاده  بیشتر از علم و توانایی های  دانشگاه ها بالاخص دانشکده های اقتصاد و گروه های اقتصاد دانشگاه ها همچون دانشگاه صنعتی شریف است،  افزود:  هدف ما این است که علاوه برارتقای کیفیت آمارهای رسمی ، از منظر کمیت هم، آمار های مورد نیاز کاربران را پوشش دهیم.

 دکتر حسین زاده با توضیح این مطلب که آمارهای رسمی  مجموعه آمارهایی است که دستگاه های اجرایی  برای سیاستگذاری، تصمیم سازی و تصمیم گیری  خود تولید می کنند، گفت: دو هدف مهم حاکمیت ها، توزیع ثانویه درآمد و ثبات اقتصادی است  که این امر از طریق آمارهای رسمی رصد می شود و مراکز آماری نیز در کشورها  برای  سامان دهی و هدایت  دستگاه های اجرایی برای تولید آمارهای رسمی  ایجاد شده اند.  وی تاکید کرد: آمار یک کالای عمومی است  و کیفیت یک کالای عمومی  هم منوط  به باورپذیری  آن در جامعه است  و اهمیت بسیاری دارد و استفاده دانشگاهیان و استناد آن ها به آمارهای رسمی ، باور پذیری نسبت به آمارها  بیشتر می کند.

دکتر حسین زاده  اظهارامیدواری کرد  که مرکز آمار ایران ودانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف  تعامل خوبی با یکدیگر داشته باشند و این ارتباط دو طرفه باشد.  وی افزود: مرکز آمارایران امکانات خاصی برای استفاده پژوهشگران و دانشجویان برای دسترسی آن ها به آمارها  فراهم می کند و ازرساله ها و پایان نامه هایی نیز که در جهت تقویت آمارهای رسمی تالیف می شوند، حمایت می کند.

در ادامه این نشست دکتر نیلی، رییس دانشکده اقتصاد و استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به این که  بخش بزرگی ازپایان نامه ها  و تحقیقات این دانشکده با استناد  به آمارهای مرکز آمار ایران  تالیف شده است و ضمن اعلام آمادگی برای همکاری های دو طرفه گفت: یک ارتباط سازمان یافته  بین دانشگاه و مرکز آمار میتواند  هم دسترسی  دانشگاهیان را به داده ها وآمارهای مرکز تسهیل کند و هم متقابلا مرکز آمار می تواند از پیشنهادات اساتید  دانشگاه شریف برای اصلاح پرسشنامه ها و طرح ها استفاده ببرد.

وی تصریح کرد: فعالیت های مرکز آمار ایران  در حفظ سری های  زمانی  ارزش بسیاری  دارد.

دکتر نیلی در ادامه با اشاره به تفاهم نامه ای که در سال های گذشته توسط  مرکز آمار و دانشگاه شریف منعقد شده است،  اظهار امیدواری کرد که با  انعقاد یک تفاهم نامه جدید این همکاری مستمر باشد.

گفتنی است در این جلسه فرایند تهیه آمارهای مربوط به تورم، رشد اقتصادی، بیکاری، بودجه خانوار و برخی دیگر از  شاخص  های کلان اقتصادی  و آخرین نتایج این طرح ها توسط خانمها دکتریزدانخواه، صالحی و  آقای محزون،  مدیران کل دفاتر شاخص قیمتها و حساب های اقتصادی و جمعیت، نیروی کار و سرشماری وکارشناسان مرکز آمار ایران ارائه شد. همچنین اعضای دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف،آقایان دکتر وصال، دکتر ابراهیم نژاد،دکتر کشاورز و خانم دکتر محمودزاده، نقطه نظرات خود را در مورد آمارها و طرح های مرکز آمار بیان نمودند.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.