تاریخ انتشار: 20 آبان 1398
بازدید: 1077
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
رئیس مركز آمار ایران:‌ پنجره جمعیتی فرصتی برای بزرگ‌تر شدن اقتصاد كشور است

رئیس مركز آمار ایران:‌ پنجره جمعیتی فرصتی برای بزرگ‌تر شدن اقتصاد كشور است

رئیس مركز آمار ایران در سخنرانی خود در همایش" پویایی جمعیت و سرمایه انسانی در ایران" با بیان این نكته كه  منابع و نیروی انسانی وقتی تحت پوشش سیستم‌های آموزشی و مهارتی قرار گیرند، تبدیل به سرمایه انسانی می شوند،‌ گفت:‌ ضریب تكاثر سرمایه‌های انسانی با آموزش بیشتر می‌شود و بر رشد اقتصادی و به تبع آن بر بهره‌وری هم تاثیر مستقیم دارد.

دكتر جواد حسین‌زاده با ذكر این كه بهره‌وری یكی از مهمترین بحث‌های جهان امروز است، افزود: دربحث سرمایه انسانی بهره‌وری اهمیت ویژه‌ای دارد و هرچه ضریب تكاثر در سرمایه انسانی بیشتر باشد،‌ بهره‌وری نیز بیشتر می‌شود.

وی اظهار كرد: ‌سرمایه انسانی و نیروی كار به ویژه در كشورهایی كه با مازاد نیروی كار روبه‌رو هستند بسیار اهمیت دارد و در ایران نیز با حداكثر استفاده از پنجره جمعیتی كه در حال حاضر در كشور باز شده است، می‌توان اقتصادكشور را بزرگ‌تر كرد.

 وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری كه پویندگی و بالندگی جوانان را فرصت تاریخی  برشمردند، گفت:‌ با استفاده از منابع و نیروی انسانی و ارائه رفاه و آموزش به آن‌ها، می توان به سود جمعیتی و حداكثر استفاده از سرمایه انسانی و در نهایت به اقتصاد بزرگتر در كشور دست یافت.

رئیس مركز آمار ایران در ادامه با اشاره به برخی شاخص‌های مهم اقتصادی و آماری در زمینه اشتغال و بیكاری ‌افزود: در سال‌های اخیر اتفاقات مثبتی در زمینه بازار كار رخ داده است اما این اتفاقات تاثیر زیادی در بزرگ‌تر  شدن اقتصاد كشور نداشته كه می‌توان با استفاده از مطالعات در زمینه سود جمعیتی و دیگر مفاهیم بین رشته‌ای،  به بهبود اقتصاد كشور كمك نمود.

وی با اشاره به این كه بهره‌وری از مفاهیم پر اهمیت دنیای امروز است گفت:‌ از سال 2010 ،‌گرایش‌های مسلط  نظام آماری مدرن سازی و آمارهای با كیفیت و با صرفه می باشند كه این دو شاخص‌های مهم  بهره وری هستند. دكتر حسین‌زاده افزود:‌ یكی از راهكارهای افزایش بهره‌وری، كاهش سرشماری و رفتن به سمت آمار های ثبتی مبنا است كه از گرایش‌های مسلط نظام آماری دنیا است. وی در ادامه به تشریح تولید داده‌های ثبتی جمعیت در قالب ایران استارز ( نظام ثبت های آماری ایران)‌ پرداخت و با تاكید بر پیاده‌سازی نظام آماری‌های ثبتی،گفت:‌ باید نگرش ما نسبت به داده های ثبتی عوض شود و از داده‌های اداری ارزش افزوده بیشتری برای  كشور ایجاد كنیم.

وی همچنین ضمن اشاره به این كه برنامه سوم ملی آمار با رویكرد مدرن سازی نظام آماری تصویب شده است،‌افزود:‌ چارچوب كیفیت نظام آماری كشور از طرف مركز آمار ایران به دستگاه ها ابلاغ شده است كه از پیش نیازهای مدرن و ثبتی مبنا شدن نظام آماری كشور است.

رئیس مركز آمار ایران همچنین بر ضرورت همگرایی در ثبت آمارهای 17 صندوق بیمه اجتماعی برای ساماندهی آمار اشتغال رسمی كشور تاكید كرد.

 گفتنی است "همایش پویایی جمعیت و سرمایه انسانی" از روز دوشنبه  بیستم آبان ماه به مدت 2 روز در تالار ایوان شمس  و توسط انجمن جمعیت شناسی ایران برگزار می شود.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.