تاریخ انتشار: 19 آبان 1398
بازدید: 784
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
رئیس مرکز آمار ایران در همایش روز ملی كیفیت: موازی‌كاری در تولید آمار های رسمی خلاف استاندارد  و بر ضد كیفیت است

رئیس مرکز آمار ایران در همایش روز ملی كیفیت: موازی‌كاری در تولید آمار های رسمی خلاف استاندارد  و بر ضد كیفیت است

رئیس مرکز آمار ایران در همایش روز ملی كیفیت كه روز یكشنبه 19 ماه  آبان برگزار شد،گفت:‌ چارچوب كیفیت آمارها  منطبق  با استاندارد‌ها  و تجربه های بین المللی  در مركز آمار ایران به طور كامل پیاده شده است و ‌ خوشبختانه  این چارچوب به عنوان یك استاندارد  ملی توسط سازمان  ملی استاندارد  پذیرفته شده است.

 دكتر جواد حسین زاده در سخنرانی خود  در این همایش كه توسط سازمان  ملی استاندارد  و در دانشگاه شهید بهشتی  برگزار شد، ‌در ادامه افزود:‌ مركز آمار ایران به عنوان یك نهاد  ملی و حاكمیتی  با تهیه و تدوین  برنامه‌ ملی آمار  كه تصویب  و به عنوان یك تكلیف قانونی  به دستگاه‌ها ابلاغ  شده است،‌ به موضوع  كیفیت  آمارهای  تولیدی  در سایر دستگاه‌ها  نیز پرداخته است  و به كمك خود دستگاه‌ها  چارچوب كیفیت  آمار های نظام آماری  ایران نیز  تهیه و روز هجدهم آبان ماه  به آن ها ابلاغ شده است.

وی تاكید كرد : بنا بر مصوبات برنامه ملی آمار كشور،‌ در آینده دستگاه‌هایی كه نشان كیفیت  را نتوانند برای آمارهای خود  اخذ كنند،‌ نمی‌توانند  آمار خود را به عنوان آمار رسمی منتشركنند.

 رئیس مركز آمار ایران در ادامه سخنان خود  با اشاره به اهمیت  آمارهای با كیفیت برای حكومت داری،  برنامه‌ریزی و سیاستگذاری كلان، آمار رسمی را یك كالای  حاكمیتی  و عمومی ذكر نمود.   

وی با تفكیک کیفیت در کالاهای خصوصی و عمومی گفت: در كالای عمومی بر عكس كالای خصوصی   تخصیص پذیری  و رقابتی  پذیری معنی ندارد،  بدین معنی كه اگر  رقابتی بودن در كالای  خصوصی موجب   افزایش كیفیت می شود، ولی در كالای عمومی  موجب اتلاف منابع و كاهش بهره وری می‌شود چرا كه در  كالای عمومی  موضوع باور پذیری  و اعتماد اهمیت دارد كه اتفاقاً یكی از  شاخص‌های مهم كیفیت است.

 دكتر حسین زاده در ادامه با اشاره به  این كه آمار  موضوعی به شدت علمی و حرفه ای است، اظهار داشت:‌ با توجه به اهمیت این علم،  آمار در سطح جهانی  دارای نظامی به شدت  پیوسته و در هم تنیده است  كه همان نظام  آماری بین المللی است  و توسط  بخش آمار سازمان  ملل متحد  هدایت و هماهنگی  می شود. وی افزود: نظام‌های ملی و منطقه ای  آمار رسمی  همه جزئی از  این نظام  آماری بین المللی هستند و نظام آماری ایران نیز كه با ساختار مدرن امروزی ،دارای سابقه ای  بیش از 100 سال است،‌ نه تنها نباید از  این نظام بین المللی دور بماند  بلكه باید در تعامل ، همكاری و ارتباط  هر چه بیشتر با آن ،‌ خود یكی از محور های اصلی  تهیه و تدوین  استاندارد ها و دستور العمل های فنی بین المللی باشد و این یكپارچگی  و هماهنگی  با نظام آماری بین المللی،   به معنی افزایش كیفیت آمارها است.

 وی افزود:‌  از سال ٢٠١٠ میلادی،  مدرن سازی  نظام آماری  در دستور كار  سازمان‌ها و مراجع بین المللی آماری قرار گرفته است  و این مدرن سازی  در چند واژه خلاصه می شود:‌ تامین  نیاز های آماری كاربران ، با  آمارهای  با كیفیت و  حرفه ای و این یعنی  بهره وری.

 دكتر حسین زاده  در ادامه  تصریح كرد: موازی كاری  امری كاملا متضاد با مدرن سازی  و بر خلاف توصیه و گرایش  های مسلط  در مدرن سازی آماری و نظام آماری با كیفیت است.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.