تاریخ انتشار: 14 آبان 1398
بازدید: 1028
 لزوم استفاده از شیوه‌های مدرن و ثبتی مبنا در آمارگیری‌ها

لزوم استفاده از شیوه‌های مدرن و ثبتی مبنا در آمارگیری‌ها

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی، محمدرضا پورمحمدی در دومین همایش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی كه روز سه شنبه چهاردهم آبان ماه در تبریز برگزار شد،‌  اظهار كرد: اگر بپذیریم كه امروز توسعه كشور، استان و هر سازمانی نیازمند مدیریت علمی و مناسب است، مدیریت و راهبری سازمانها بدون آمار غیرممكن است.

وی با تبریك روز آمار به دست اندركاران حوزه تاكید كرد: اطلاعات مبنای هرگونه برنامهریزی، توسعه و پیشرفت است؛ هر چند علیرغم اهمیت هنوز مقوله برنامهریزی بر اساس آمار خیلی جدی گرفته نمیشود.

استاندار آذربایجانشرقی اذعان داشت: ما بحث پایگاه‌های داده را جدی نگرفته ایم؛ فرهنگ آماری در جامعه ضعیف  است و اطلاعات آماری بسیاری از دستگاهها به روز نیست؛ باید كاستی‌ها را بشناسیم و برای آنها چاره سازی كنیم.

این مسوول با بیان اینكه نقش غالب سازمان بودجه‌ریزی است، افزود: دولت در عصر امروز نتیجه مدار است و بودجه باید بر اساس نتیجه اختصاص یابد.

پورمحمدی تصریح كرد: نظام برنامه ریزی ما بخشی بوده و برنامه های آمایش، ساختار برنامه ریزی و مدیریت باید بر هم منطبق باشند.

استاندار آذربایجانشرقی در پایان خاطرنشان ساخت: سیاست‌های آمایشی ما تحقق پیدا نكرده است؛ در هر صورت امیدواریم سند آمایش به موازات سند تدبیر توسعه و سیستم SDI پیش رود.

تاكید رئیس مركز آمار ایران بر لزوم استفاده از شیوه‌های مدرن و ثبتی مبنا در آمارگیری‌ها

 دكتر جواد حسین‌زاده نیز  در دومین همایش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی و رونمایی از مطالعات آمایش استان با اشاره به این كه :‌سند آمایش با انسان، فضا و فعالیت مرتبط است، افزود: در توسعه پایدار مباحث اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست را در تلاقی هم می بینیم؛ بنابراین بدون آمار حركت كردن در جامعه امروز امكان پذیر نیست.

وی در عین حال خاطرنشان ساخت: توسعه پایدار در بستر بسته امكان پذیر نیست و باید بستری پویا و جهانی برای توسعه ببینیم.

رئیس مركز آمار ایران  یادآور شد: از سال 2010 به بعد رویكرد جدیدی در نظام‌های آماری دنیا صورت گرفته كه بسیار تاثیرگذار است و در جهت تامین نیازهای آماری حوزه برنامه‌ریزی تلاش میشود.

وی اذعان داشت: دنیا به سمت مدرن سازی نظام های آماری پیش رفته و نقش نظامهای سنتی رفته رفته كم رنگ تر می شود؛ در واقع در سال 20 اكتبر روز جهانی 2010 روز جهانی آمار با شعار آمار بهتر زندگی بهتر تعیین شده است.

دكتر حسین زاده در بخش دیگری از صحبتهای خود ابراز داشت: اولین گرایش در مدل سازی آماری و مهمترین بحث محوریت و مرجعیت سازمان های ملی آمار  است؛ یكی از مهمترین كارها این است كه نگاه ما به آمار بویژه آمار رسمی تغییر كند.

رئیس مركز آمار ایران در ادامه  بر لزوم استفاده از شیوه های جدید و ثبتی مبنا و استفاده از منابع جدید در آمارگیری تاكید و اضافه كرد: در حوزه ثبتی مبنا كردن و مدرن سازی آماری در مركز آمار اتفاقات مطلوبی رخ داده است.

وی گفت: در روش ثبتی مبنا به جای اجرای طرح‌های نمونه گیری از ریزداده های اداری استفاده می شود كه با كیفیت تر بوده و در تهاتر زمانی بیشتر قابل انتشار است.

دكتر حسین‌زاده با بیان اینكه همه به دنبال ایجاد بهره وری بیشتر در نظام آماری هستند، افزود: سازگاری بین اجرا و نظام آماری چه در حوزه ملی، منطقهای و بین المللی بسیار مهم است.

برنامه آمایش آذربایجانشرقی آماده شده است

رییس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی اعلام كرد: اسناد و كتب برنامه آمایش استان با بیش از ۳ سال تلاش كارشناسان و متخصصان مربوطه در ۲۷ جلد و پنج بخش آماده شده است

 داود بهبودی روز سه شنبه در حاشیه آئین رونمایی از اسناد مطالعاتی برنامه آمایش آذربایجان‌شرقی با حضور رییس مركز آمار ایران در گفت و گو با خبرنگاران  اظهاركرد: تحلیل وضعیت و ساختار آذربایجان شرقی، استنتاج و تحلیل یافته ها، تبیین چشم انداز و طراحی سناریوی فضایی، نظام برنامه ریزی و پایش و راهبردها و سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی كه شامل پهنه‌های شهرستانی می‌شود، پنج بخش مدون رونمایی شده اسناد مطالعات برنامه آمایش استان است

وی با بیان اینكه اجرای این آمایش از امسال آغاز می‌شود، ادامه داد: برنامه آمایش استان در شورای برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی تصویب شده و ابلاغ آن به نهادهای اجرایی نیز در حال انجام است

بهبودی هدف از تدوین این برنامه آمایشی را، تهیه برنامه و پیش بینی های لازم توسعه ای، تعادل بخشی بین نقاط مختلف استان، تعیین نقش و جایگاه آذربایجان‌شرقی در عرصه ملی و بین المللی و بین استان های شمال غرب كشور اعلام كرد

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.