تاریخ انتشار: 12 آبان 1398
بازدید: 870
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
دكتر حسین زاده در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه ریزی در وزارت راه و شهر سازی : بدون آمار امکان حکمرانی شایسته وجود ندارد

دكتر حسین زاده در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه ریزی در وزارت راه و شهر سازی : بدون آمار امکان حکمرانی شایسته وجود ندارد

دكترحسین زاده رئیس مرکز آمار ایران در مراسم گرامیداشت روز ملی آمار و برنامه ریزی که با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاونان و روسای دستگاه های تابعه این وزارتخانه در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، حضور یافت. وی با اشاره به ضرورت و اهمیت برنامه‌ریزی مبتنی بر آمار گفت : بدون آمار توسعه پایدار امکان پذیر نمی باشد.

وی افزود:‌ موضوع آمار در بحث‌های زیست محیطی، ‌اقتصادی و اجتماعی یک فصل مشترک می باشد و نقشی كلیدی و اساسی در هریك از این حوزه ها دارد.  به همین دلیل سازمان ملل از سال ۲۰۱۰ روز جهانی آمار را با شعار "آمار بهتر، زندگی بهتر" در تقویم جهانی قرار داد.

رئییس مركز آمار ایران افزود: آمار از ریشه حکومت می آید و از همان زمان پیدایش این واژه در اداره امور استفاده شد. در وضعیت کنونی بدون آمار رسمی و با کیفیت امکان حکمرانی شایسته وجود ندارد. آمار رسمی، کالا یا محصول عمومی است که با تئوری کالاهای عمومی سازگار است.

حسین زاده بیان داشت:‌ در کالاهای عمومی رقابت پذیری معنادار نیست و به نوعی موازی کاری در گرایش های مختلف دنیا وجود نداشته و کشورهای مختلف به سمت حذف این مساله در تولید آمار و انتشار رسمی آن پیش میروند.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان این كه باید به سمت مدرن سازی نظام آماری حرکت کنیم، افزود :‌ شاید اولین و کلیدی ترین نکته اساسی در مدرن سازی نظام آماری، تغییر نگرش هاست. شاید در یک نظام سنتی آماری به شکل متمرکز و بدون نیاز به همه دستگاه ها بتوان آمارهای رسمی تولید کرد اما در نظام آماری مدرن شرایط متفاوت است.

وی با اشاره به این كه در یک نظام آماری مدرن لازم است که همه ارکان نظام و همه دستگاه های اجرایی پای کار باشند تصریح كرد : اقدامات خوبی در این زمینه در وزارتخانه ها و به خصوص وزارت راه و شهرسازی انجام شده که همه در راستای یک نظام آماری یکپارچه است. موضوعی که در دنیا مورد تاکید بوده نظام ملی آماری، متشکل از دستگاه‌های اجرایی است.

دكترحسین زاده افزود :‌ نظام ملی آماری باید با نظام منطقه ای و بین المللی سازگاری داشته و خاستگاه آمارهای رسمی باشد. این به این معناست که کشور جمهوری اسلامی ایران نمی تواند به شیوه ای متفاوت از دیگر کشورها عمل کند و در این خصوص مراجع و دستورهای بین المللی وجود دارد.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه برتر انتخاب شده و این موضوع نشانگر اقدامات مثبت و موثر این وزارتخانه بوده است.

رئیس مركز آمار ایران گفت : مراجعی که از آمارهای رسمی تبعیت می کنند از یکپارچگی خوبی برخوردارند و خوشبختانه در حوزه آماری در دنیا نظم مناسبی وجود دارد و پیشینه ایران در حوزه نظام آماری بیش از ۵۰ سال و چه بسا یک قرن باشد.

وی در ادامه گفت : در این زمینه ایران جزو کشورهای پیشرو در نظام آماری دنیاست. در زمانی که نظام آماری ایران شکل گرفت قوانین مرکز آمار و شوراهای عالی آمار نیز تشکیل شد، آن هم در زمانی که حتی برخی کشورهای فعلی عضو سازمان ملل وجود خارجی نداشتند.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.