تاریخ انتشار: 04 آبان 1398
بازدید: 954
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
به مناسبت اول آبان روز آمار و برنامه ریزی : رئیس مرکز آمار ایران با حضرات آیات نوری همدانی، علوی گرگانی و اعرافی مدیر حوزه های علمیه در قم دیدار کرد

به مناسبت اول آبان روز آمار و برنامه ریزی : رئیس مرکز آمار ایران با حضرات آیات نوری همدانی، علوی گرگانی و اعرافی مدیر حوزه های علمیه در قم دیدار کرد

دكترجواد حسین زاده ، رئیس مركز آمار ایران روز پنجشنبه مورخ 98/8/2 به مناسبت اول آبان ماه ،روز آمارو برنامه ریزی ، بامراجع عظام قم دیدار و گفت و گو كرد. آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در دیدار با رئیس مرکز آمار گفت : حوزه می تواند در ترویج فهم آماری نقش آفرین باشد؛ جامعه نیز باید در زمینه آمار و ارایه اطلاعات و فهم آمار عملکرد بهتری داشته باشد و حوزه در ترویج این گفتمان نقش آفرین است.

وی گفت: حوزه و آمار، دو مقوله در هم تنیده هستند که می توانند خدمات ارزشمندی به یکدیگر ارایه دهند و ثمره این تعامل به کلیت کشور واصل خواهد شد؛ صحت و اتقان آمار و فهم آمار در سطح جامعه نیز بسیار مهم است؛ پیشرفت فناوری آماری نیز بسیار با اهمیت است.

حسین زاده رئیس مركز آمار ایران در خصوص تفاهم نامه منعقد شده میان مركز آمارایران و مدیریت حوزه اظهار امیدواری كرد بتوان از ظرفیت های گسترده آن استفاده نمود .

رئیس مركز آمار ایران با اشاره به اهمیت و جایگاه حوزه های علمیه گفت : دردو حوزه و دو بخش ارتباط زیادی داریم كه شامل حوزه آموزش و پژوهش است . در عرصه آموزشی فعالیت های خاصی در این مركز انجام می شود ، باید سهم حوزه های علمیه دینی در محاسبات آموزشی تولید ناخالص علمی آموزشی دیده شود.

وی گفت : در این زمینه پرسش نامه هایی ارایه می شود تا فعالیت های مدارس علمیه خواهران و برادران واهل سنت ترسیم شود .

حسین زاده در ادامه گفت : درحوزه پژوهش نیز قرار شد كه لیست مراكز پژوهشی از سوی حوزه علمیه ارایه شود كه این فعالیت انجام شد و این آمار را در محاسبات طرح آمارگیری تحقیق و توسعه قرار دادیم ، حدود 170 مراكز پژوهشی را دریافت كردیم كه 50 پرسشنامه در این عرصه ارایه شد كه امیدواریم این پرسشنامه ها گسترش یابد.

رئیس مركز آمار ایران با اشاره به اجرای طرح فعالیت های فرهنگی خانوار گفت : بیشترین سهم مطالعه خانوارها شامل مطالعه قرآن و ادعیه است كه بسیار مهم است ، ازدیگر طرح های ما طرح گذران وقت خانواراست كه قطعا اگر این آمارها توزیع شود میتوانیم در برنامه ریزی ها از آنها استفاده كنیم .

وی گفت : در عرصه اجتماعی و فرهنگی ، دارای خلاء آماری هستیم كه در این زمینه نیز گزارش خوبی جمع بندی شده است كه میتوانیم حوزه و علوم دینی را نیز به این گزارش اضافه كنیم .

رئیس مركز آمارایران دردیدار با مراجع عظام با حضرات آیات علوی گرگانی ونوری همدانی دیدار كرد .

آیت اله علوی گرگانی با اشاره به نقش سازنده و موثر آمار در جامعه و روند تصمیم گیری ها در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی اجتماعی گفت: ارائه آمار صحیح و دقیق باید محور و مبنای فعالیت کارشناسان و مسئولان فعال در این زمینه باشد.

ایشان تاکید کرد: در روند استخراج آمار باید دقت کرد تا هیچ اجحافی در حق مردم و نظام اسلامی صورت نگیرد و فعالیت افراد در این عرصه هم باید به دور از تمایلات و تعارفات شخصی باشد.

حسین زاده نیز با بیان این كه فعالیت سال آماری جدید را با زیارت حضرت معصومه (ع) ودیدار با مراجع آغاز كردیم ، گزارشی از وضعیت آمار کشور در بخش های مختلف،به یکم آبان روز آمار و برنامه ریزی و نقش آمار در برنامه ریزی و سیاستگذاری های کلان کشور اشاره کرد و افزود: آمار رسمی سرمایه اجتماعی و سبب تقویت اعتماد مردم به نظام می شود و مركز آمار ایران بر همین مبنا به اصل محرمانگی آمار افراد که با اعتماد مردم به این سازمان به دست آمده پایبند است.

وی با بیان اینکه از ابتدای تأسیس مرکز آمار تاکنون هیچ یک از آماری را که مردم در اختیار ما قرار داده‌اند ، در اختیار نهادهای قضایی قرار نداده‌ایم، گفت: کار آمارگیری از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید مورد توجه قرار گیرد و در قانون، محرمانه بودن آمار مورد تأکید واقع شده است.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه بدون آمار امکان سیاست‌گزاری و برنامه‌ریزی در موضوعات مختلف وجود ندارد، افزود: اعتماد به مرکز آمار در گروی حفظ اعتماد عمومی است.

وی گفت : شعار امسال همگرایی ملی برای مدرن سازی نظام آماری كشور است و لازم است كلیه اركان نظام آماری با همگرایی و هم افزایی حركت رو به جلوی مدرن سازی را رقم بزنند.

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.