تاریخ انتشار: 01 آبان 1398
بازدید: 1223
دسته‌بندی: اخبار آماری
رییس مرکز آمار  ایران: رسانه ها دروازه دسترسی آمار به عموم مردم می باشند

رییس مرکز آمار ایران: رسانه ها دروازه دسترسی آمار به عموم مردم می باشند

در این نشست دکتر حسین زاده با اشاره به نقش موثر و سازنده رسانه ها در اشاعه فرهنگ آماری و افزایش سواد و آگاهی عمومی نسبت به آمارهای رسمی ،رسانه ها را دروازه های دسترسی به آمار و اطلاعات برای عرضه و ارایه محصولات مختلف آماری به آحاد جامعه،کاربران و عموم مردم و همچنین محققان و متخصصان کشور ذكر كرد.

رییس مرکز آمار ضمن دعوت از خبرنگاران حاضر در جلسه برای مطالعه کتاب "معنی دار سازی داده ها" خاطر نشان کرد: در مواجهه با آمارهای رسمی با دو نوع مخاطب روبروهستیم نوع اول مخاطبان عام و مردم که تعدادشان بی شمار و فراوان است و بطور غیر مستقیم و با واسطه رسانه ها اطلاعات آماری را دریافت می کنند و نوع دوم مخاطبان خاص شامل افرادی می شود که قاعدتاً با تعاریف و مفاهیم تخصصی و اصول علم آمار آشنا هستند  ومستقیم  به تولید كنندگان آمار مراجعه می كنند .

حسین زاده  با ذکر این نکته که اهداف حکمرانان و دولت ها توزیع ثانویه درآمد و ایجاد ثبات اقتصادی برای مردم می باشد افزود : زمانی که در خصوص نرخ تورم و بیکاری صحبت می شود لازم است مفاهیم پایه در شاخص های آمارهای رسمی کلیدی ،یکسان سازی شود تا مفاهیم و نتایج آماری و اقتصادی  بطور موشکافانه و دقیق توسط رسانه هادر بوته نقد و بررسی تخصصی و حرفه ای قرار بگیرد.

رییس مرکز آمار با مثبت و رو به رشد خواندن سواد آماری رسانه ها در سالیان اخیر افزود: در حال حاضر در خصوص افزایش سواد و دانش آماری و همچنین طراحی موضوعات آموزشی درباره مفاهیم علم آمار بطور هدفمند با برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه برای خبرنگاران رسانه ها اقدامات لازم در دست پیگیری و انجام است.

وی با اشاره به شعار امسال روز آمار یعنی "همگرایی ملی برای مدرن سازی  نظام آماری "و همچنین حرکت نظام آماری کشور از آمارگیری های سنتی و چهره به چهره به آمارهای ثبتی مبنای مدرن گفت :داده های اداری در دستگاه های اجرایی در خلال فعالیت های جاری تهیه و تولید می شود اما این ریزداده های اداری جزء آمارهای رسمی نمی باشند بلکه پس از دریافت داده ها از دستگاه های اداری در یک اتاق امن و با حفظ محرمانگی و انجام فرایند ناشناس سازی اطلاعات، ریز داده ها پردازش خواهند شد.

حسین زاده با تاکید بر انجام سرشماری ثبتی مبنا در سال های آینده با توجه به تحولات جمعیتی و نیاز به دسترسی به آمارهای پویا و آنلاین، تولید ریزداده های ثبتی و شاخص های مختلف را جزیی از سرمایه و دارایی ملی ارزیابی کرد و ایجاد ارزش افزوده از داده های تولیدی را ضروری و مهم خواند.

رییس مرکز آمار با بیان اینکه موضوع اصلی مدرن سازی ،افزایش بهره وری ملی و کاهش هزینه ها و تولید آمارها با تواتر بیشتر در سطوح جغرافیایی بیشتر و صرف زمان کمتر می باشد،بهبود قوانین آمار را با تدوین برنامه توسعه آمار،کاهش تدریجی اجرای آمارگیری های سنتی و استفاده از شیوه های ثبتی مبنا و حفظ مرجعیت برای سازمان های آماری و پرهیز از موازی کاری در تهیه و تولید آمارها از جمله اقدامات مهم در نظام آماری کشور برشمرد.

وی با اشاره به انجام اقداماتی نظیر تهیه فهرست آمارهای رسمی در کشور و بازنگری در  قانون آمار کشور تصریح کرد : در نظام آماری کشور باید فهرستی از تمامی آمارهای رسمی با ذکر دقیق عنوان و مرجع تهیه كنندگان برای تقسیم کار ملی تهیه شود . این فهرست برای جلوگیری از هدررفت منابع و رفع موازی کاری و همچنین بالابردن کیفیت آمارهای رسمی می باشد و مرکز آمار با همكاری دستگاه ها ، آن را تهیه كرده و در دستور كار كمیسیون تخصصی شورای عالی آمار قرار خواهدگرفت .

لازم به ذکر است رییس مرکز آمار با اعلام نرخ تورم ماهانه و نقطه ای مهر ماه 1398 ، به پرسش های خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ داد.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.