تاریخ انتشار: 22 آبان 1401
بازدید: 6
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
اولین گردهمایی روسا و دبیران کمیته آمارهای بخشی برگزار شد

اولین گردهمایی روسا و دبیران کمیته آمارهای بخشی برگزار شد

دکتر حسین زاده با اشاره به تصویب قانون آمار و تدوین برنامه سوم آمار، بر تبادل دو طرفه و امن داده و اطلاعات میان مرکز آمار و دستگاه های اجرایی برای اجرای موفقیت آمیز سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٤٠٥ ، تاکید کرد.

این گردهمایی با حضور دکتر جواد حسین زاده، رییس مرکز آمار ایران، دکتر علیرضا مقدسی،  معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران، دکتر انصاری معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور و کمیته آمارهای بخشی دستگاه های اجرایی و معاونین آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها به صورت حضوری و مجازی در روز شنبه ٢١ ابان ماه، در سالن اجتماعات مرکز آمار ایران برگزار شد.

در این جلسه دکتر حسین زاده با اشاره به اهمیت موضوع کیفیت در مدرن سازی نظام آمارهای رسمی در کشور گفت: موضوع مدرن سازی نظام آماری به دلیل ظهور منابع داده ای جدید و همچنین ایجاد شیوه های جدید تولید آمار در قرن جدید بویژه از سال ٢٠١٠ میلادی به طور جدی توسط آژانس های آماری دنیا دنبال شده است.

رییس مرکز آمار ایران، با بیان اینکه چنانچه کشوری تصمیم به مدرن سازی نظام آماری خود دارد، باید در ابتدا تولید آمارهایش را به شیوه ثبتی مبنا انجام دهد، خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش روز افزون و فزاینده منابع داده ای جدید در تولید آمارهای رسمی، داده های اداری دستگاه های اجرایی در تولید آمارهای ثبتی مبنا بسیار اهمیت دارد تا بتوانیم آمارهای جدید بر اساس نیازهای روز کشور تهیه و تولید کنیم.

وی با اشاره به تهیه فهرست آمارهای رسمی برای سال های ١٣٩٩ و ١٤٠٠ مرجعیت مرکز آمار در تولید رشد اقتصادی و شاخص قیمت مصرف کننده( نرخ تورم) را مولفه مهمی در مدرن سازی فعالیت های آماری در کشور ذکر کرد.

دکتر حسین زاده با اشاره به تصویب قانون آمار و تدوین برنامه سوم آمار، بر تبادل دو طرفه و امن داده و اطلاعات میان مرکز آمار و دستگاه های اجرایی برای اجرای موفقیت آمیز سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٤٠٥ ، تاکید کرد.

وی افزود: انجام سرشماری ثبتی مبنا یک طرح ملی است که قطعاً بدون همکاری سایر دستگاه های اجرایی، امکان اجرای موفقیت آمیز آن امکان پذیر نمی باشد.

دکتر حسین زاده با اشاره به تدوین چارچوب مدیریت کیفیت آمارهای رسمی و ابلاغ آن به دستگاه ها اجرایی کشور خاطر نشان کرد: در ماده ٦ برنامه ملی آمار ، مصوب شورای عالی آمار، مرکز آمار ایران با همکاری دستگاه‌های اجرایی مکلف شده است "فهرست آمارهای رسمی ایران" و "آیین نامه کیفیت آمارهای رسمی ایران" را تهیه و ابلاغ کند.

وی افزود:  بر اساس این برنامه، مرکز آمار باید فرایند تولید همه آمارهای رسمی کشور را مورد بررسی و ارزیابی کیفی قرار دهد تا در صورت تایید، به هر یک از آنها "نشان کیفیت آمارهای رسمی ایران" اعطا کند.

رییس مرکز آمار  با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم ایجاد و اتصال پایگاه های اطلاعاتی هماهنگ و یکپارچه در کشور، اظهار امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک، مرکز آمار بتواند در کنار تولید و استخراج اطلاعات سرشماری ثبتی مبنا، سایر اطلاعات مورد نیاز کشور در حوزه های مسکن، اشتغال و کسب و کار را با اختصاص شناسه یکتا و همچنین اتصال همه پایگاه های اطلاعاتی در کشور تهیه و تولید کند.

در ادامه این همایش، دکتر میرزایی، مدیر کل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه آمار پایه و اساس برنامه ریزی هاست و برنامه ریزی بدون اتکا به ابزار داده و  آمار موفقیت آمیز نخواهد بود، خاطر نشان کرد: جمع آوری داده ها، مشاهدات اولیه و انجام تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزارها و فرمول های آماری پیچیده با هنرنمایی کسانیکه در این راه قدم بر می دارند نتیجه می دهد.

مدیر کل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد، با اشاره به اینکه آمارها به داده ها هویت ملموس می بخشد، کیفیت را به عنوان مساله ای پیچیده و محرک اصلی رقابت بین دستگاه ها و تولید کنندگان محصولات مختلف از جمله آمار بیان کرد.

وی با اشاره به این که در دنیای کنونی سه مساله آمار، کیفیت و استاندارد ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با هم دارند، اظهار امیدواری کرد: آمارهای رسمی با رعایت کیفیت ، چارچوب و ضوابط استاندارد و درست در اختیار ذی نفعان آماری قرار بگیرد و مورد رضایت آنها واقع شود.

در ادامه مهدی حاتمیان، مدیر کل دفتر بررسی های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال به عنوان اقتصاد داده محور، نظام حکمرانی داده ها را زمینه ساز رشد اقتصادی و افزایش قدرت در فضای مجازی و سایبری دانست.

مدیر کل دفتر بررسی های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت برنامه ریزی برای شهروندان و کسب و کارها، رعایت کیفیت در داده های تولید شده را برای حکمرانی خوب ضروری ذکر کرد.

وی با اشاره به اهمیت دیجیتالی شدن فضای زندگی،هوش مصنوعی، کلان داده ها، اینترنت اشیا و بلاک چین ها در دنیای کنونی، گفت: در دولت سیزدهم ایجاد شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیر ساخت ها و ارایه خدمات کاربردی نظیر موتورهای جست و جو و تولید محتوا، شتاب بیشتری گرفته است.

در ادامه این گردهمایی، دکتر مقدسی، رییس کل گمرک ایران، با بیان اینکه در پایگاه داده گمرک جمهوری اسلامی ریز داده های ٣٠ سال گذشته مربوط به واردات و صادرات و میزان حجم تجارت خارجی کشور موجود است، تولید آمارهای دقیق و با کیفیت همراه با ارایه تحلیل های آماری در این حوزه را با توجه به توصیه های سازمان گمرک جهانی، از اصول اساسی و مشترک میان سازمان های گمرک در دنیا دانست.

وی افزود: درحال حاضر آمار تجارت خارجی به صورت منظم، مستمر و ماهانه در تارنمای گمرک کشور منتشر می شود.

گفتنی است در پایان این همایش از سازمان گمرک ، سازمان توانیر، شرکت پست، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی  و همچنین اعضای کمیته فنی کیفیت آمارهای رسمی، تقدیر و تشکر به عمل آمد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.