تاریخ انتشار: 16 اسفند 1401
بازدید: 8
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
شصت و چهارمین جلسه شورای هماهنگی و تلفیق سرشماری ثبتی مبنا ١٤٠٥ برگزار شد

شصت و چهارمین جلسه شورای هماهنگی و تلفیق سرشماری ثبتی مبنا ١٤٠٥ برگزار شد

در این جلسه دکتر نوروزی،مشاور وزیر و مدیر اقتصاد و مسکن وزارت مسکن و شهرسازی، گزارشی در خصوص ظرفیت ها و امکانات املاک و اسکان و الزامات قانونی و لزوم خوداظهاری اشخاص حقیقی و حقوقی و دریافت اقلام آماری مختلف ارایه داد.

این جلسه به ریاست نعمت اله میرفلاح نصیری، قائم مقام شورای هماهنگی و تلفیق سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا و با حضور دکتر ابوالفضل نوروزی، مشاور وزیر و مدیر اقتصاد و مسکن وزارت مسکن و شهرسازی و هیات همراه و همچنین اعضای شورای مزبور با موضوع بررسی امکانات و ظرفیت های سامانه املاک و اسکان در روز دوشنبه پانزدهم اسفند ماه برگزار شد.

در این جلسه، دکتر نوروزی، با اشاره به سابقه راه اندازی این سامانه در دولت قبل و مصوب شدن آن در مجلس،گزارشی در خصوص ظرفیت‌ها و امکانات املاک و اسکان و الزامات قانونی و لزوم خوداظهاری اشخاص حقیقی و حقوقی و دریافت اقلام آماری مختلف ارایه داد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و شهر سازی، مزایای این سامانه را شامل سیاست گذاری مناسب در حوزه مسکن، بستر اجرای مالیات های بخش مسکن، سرشماری برخط نفوس و مسکن، کاهش بروکراسی اداری، تخصیص بهینه منابع، جلوگیری از صدور کارت های بازرگانی و شرکت های صوری و همچنین جلوگیری از پولشویی، کلاهبرداری بیان کرد.

دکتر نوروزی با اشاره به اهمیت این سامانه در بستر سازی و انجام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هدفمند در حوزه مسکن، خاطر نشان کرد: با دریافت و ثبت به روز خوداظهاری اطلاعات مسکن مردم می توان گام‌های عملی و موثرتری در حذف دلالی و سوداگری در بازار مسکن برداشت.

ایشان، تشکیل کمیته تخصصی پیگیری اجرایی‎سازی سامانه املاک و اسکان، پیگیری تصویب مصوبات ویژه در سطح دولت و مجلس،پیگیری ویژه از دستگاه های مسئول و همکاری با کمیسیون اصل نود، سازمان بازرسی، کارگروه تعامل پذیری دولت، دفتر تحول دولت و دفتر ویژه رئیس جمهور را از جمله اقدامات انجام شده در چارچوب قانون آن وزارتخانه در راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور توصیف کرد.

دکتر نوروزی با اشاره  به بی نظیر و منحصر بودن سامانه املاک و اسکان  به دلیل دارا بودن اطلاعات سکونت افراد و کمک به مرکز آمار ایران در اتصال کدپستی به کد ملی اشخاص در سرشماری ثبتی مبنا، به روز رسانی اطلاعات این سامانه با همکاری مرکز آمار ایران را دارای فواید بی شماری برای مردم و حاکمیت ارزیابی کرد.

ایشان با تاکید بر ارایه خدمات بر مبنای سامانه املاک و اسکان به مردم گفت: در انتقال این سامانه به مرکز آمار برای استفاده در سرشماری ثبتی مبنا باید الزامات قانونی در حفظ محرمانگی و عدم افشای اطلاعات شخصی افراد کاملاً رعایت شود.

در ادامه نعمت اله نصیری، با پراهمیت خواندن همکاری و مشارکت وزارت راه و شهرسازی در دریافت اطلاعات املاک و مستغلات خانوارهای کشور برای سرشماری ثبتی مبنا، خاطر نشان کرد: سامانه املاک، می تواند خروجی های آماری زیادی داشته باشد و با هوشمند‌سازی متناسب آن با اهداف آماری، می توان آمار ها و شاخص های آماری زیادی از آن استخراج و تهیه کرد.

قائم مقام شورای هماهنگی و تلفیق سرشماری، با تاکید بر تشکیل کمیته مشترک بین مرکز آمار ایران و وزارت مسکن و شهرسازی برای بررسی کارشناسی و تخصصی این سامانه و ایجاد هماهنگی در تعاریف و مفاهیم آماری و انتقال تجربیات مشترک و رفع نواقص احتمالی، تصریح کرد: لازم است این سامانه از نظر آماری تقویت شود تا جایگاه کشور در مجامع بین المللی آماری دنیا قابلیت
مقایسه‌پذیری داشته باشد و خلاءهای آماری موجود در حوزه ثبت‌‌های املاک و مستغلات در آمارهای رسمی کشور برطرف شود.

 در ادامه این جلسه، اعضای حاضر نکات، سوالات و ابهامات خود را در خصوص سامانه املاک و اسکان مطرح کردند.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.