تاریخ انتشار: 01 آبان 1402
بازدید: 25
دسته‌بندی: اخبار آماری
مراسم روز آمار و برنامه ریزی١٤٠٢ ، با شعار "حکمرانی داده محور" برگزار شد

مراسم روز آمار و برنامه ریزی١٤٠٢ ، با شعار "حکمرانی داده محور" برگزار شد

دکتر منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، هم زمان با روز آمار و برنامه ریزی، از برخی از دفاتر موضوعی مرکز آمار ایران بازدید کرد.

مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی سال ١٤٠٢،  با حضور دکتر منظور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر ابوحمزه، معاون سازمان و رییس مرکز آمار ایران، روز دوشنبه اول آبان ماه  با شعار" حکمرانی داده محور" با هدف مورد توجه قرار گرفتن اهمیت داده در نظام آماری مدرن  در مرکز آمار ایران برگزار شد.

دکتر ابوحمزه در این مراسم، روز آمار و برنامه‌ریزی را به تمامی کنشگران نظام آماری کشور  به ویژه کارکنان مرکز آمار ایران تبریک گفت و در ادامه از حضور دکتر منظور در این مراسم ، علی رغم مشغله زیاد و ایام تصویب لایحه بودجه برنامه هفتم  تشکر کرد. وی در ادامه با اشاره به ظرفیت بالای بدنه کارشناسی مرکز آمار ایران و تشکر از تمامی همکاران مرکز ، با بیان این که بدنه مرکز کاملا تخصصی و غیر سیاسی است،  بر لزوم  بهینه سازی فضای کار کارکنان و  جبران خدمات آن‌ها تاکید نمود.

در ادامه این مراسم دکتر منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، از تلاش‌های کارکنان مرکزآمار ایران در تولید، پردازش و انتشار اطلاعات برای تحلیل‌گران، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران کشور تشکر کرد و گفت: تلاش‌های کارکنان مرکز آمار قیمت ندارد و قابل ارزش‌گذاری نیست. وی افزود: آمار و اطلاعات به منزله توسعه است و اگر در صدد تقویت توسعه پایدار باشیم، باید  تولید و انتشار اطلاعات قابل اعتماد داشته باشیم، چرا که آمار اساس برنامه‌ریزی است و بدون اطلاعات هیچ طرح و برنامه‌ای نخواهیم داشت. وی ادامه داد: آمار به منزله تصمیم‌گیری است و بدون  اطلاعات درست و  قابل اعتماد  نمی‌توان تصمیمات درست چه در سطح ملی و چه در سطح استانی و بنگاهی گرفت. وی با تاکید بر  این که دامنه تولید  آمار و اطلاعات و اعتماد پذیری داده‌ها  باید توسعه و تقویت شود، بر توسعه  تولید داده‌های  حساب‌های اقماری تاکید نمود. منظور افزود: حوزه‌های تصمیم‌گیری در بسیاری از موارد حساب اقماری خودشان را دارند و حتی برخی دستگاه‌ها  درخواست تولید حساب اقماری حوزه خود را در برنامه هفتم داشته‌اند.

دکتر منظور با بیان این که در تولید داده‌ها  باید به سمت  آمارهای ثبتی مبنا حرکت کنیم، افزود: هر چه به سمت آمارهای ثبتی پیش برویم، دقت داده‌ها بیشتر و هزینه تولید آن‌ها کاهش می‌یابد و با این رویکرد دیگر فاصله معناداری  بین آمارهای تولیدی مرکزآمار ایران و دستگاه‌ها  نخواهد بود. از جمله این شاخص‌ها،  حساب‌های ملی است که هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار ایران تولید می‌کنند و فاصله رقم‌های تولید شده این دو نهاد زیاد است که باید حتماً در چنین مواردی، توافق در روش‌ها و نحوه پردازش داده‌ها حاصل شود وگرنه مشروعیت داده‌ها کمتر می‌شود. منظور در ادامه  با تاکید بر اهمیت تعاملات بین‌المللی در زمینه داده و اطلاعات گفت: استانداردهای  بین المللی در تولید داده باید رعایت شود تا بتوان این اطلاعات را مبادله کرد، چرا که بخش زیادی از اطلاعات جنبه محرمانه ندارد و ما باید در جریان تبادل اطلاعات بین المللی قرار بگیریم. لذا باید از روش‌های جدید نمونه‌گیری و پردازش داده‌ها در عصر جدید بهره مند شویم و به سمت جدید‌ترین تحولات در زمینه تکنولوژی داده ها از قبیل هوش مصنوعی حرکت کنیم تا این تعامل بین المللی حاصل شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه بر تقویت بدنه علمی، استفاده از آموزش‌هایی در سطح جهانی  و بکارگیری شیوه ها و روش‌های علمی در تولید آمار تاکید نمود.

 دکتر منظور با اشاره به اهمیت تولید ریز داده برای مراجع تصمیم‌گیری، گفت: از جمله این ریز داده‌های مهم ، نتایج طرح هزینه و درآمد است که اطلاعات مهمی را به برنامه‌ریزان ارائه می دهد و نیاز به تولید بیشتر  این نوع ریز داده‌ها در کشور وجود دارد، از جمله شاخص بهای عمده فروشی که نیاز است به صورت ماهیانه و فصلی منتشر شود.

وی اطلاعات پیش‌نگرانه را اطلاعات مهمی ذکر کرد که تولید آن ها باید در دستور کار نظام آماری قرار گیرد که همانطور که شاخص‌ها، وضعیت گذشته را نشان می‌دهند،  وضعیت آینده نیز برای برنامه‌ریزان روشن‌تر شود،  چرا که حتی اهمیت آن از شاخص‌های گذشته‌نگر بیشتر است. وی در ادامه به یکی از شاخص‌های بخش صنعت، به عنوان یکی از شاخص‌های  بسیار مهم که وضعیت آینده را به خوبی روایت می کند، اشاره کرد. دکتر منظور در ادامه بر تقویت  ظرفیت کارشناسی مرکز آمار ایران تاکید نمود و افزود: انتظارات مردم و برنامه‌ریزان از مرکز آمار  ایران بالا رفته و این مرکز  باید از منظر بدنه کارشناسی، آمارگیر و تجهیزات تقویت شود.

وی تولید و پردازش و انتشار اطلاعات را مأموریت اصلی سازمان برنامه و بودجه برای مرکز آمار ایران ذکر کرد و افزود:  مرکز آمار ایران همواره نشان داده است که بر اصل بی طرفی پایبند بوده و تولید و انتشار داده در آن کاملا کارشناسی است و تولید آمار بر اساس ذائقه‌های سیاسی انجام نمی‌شود. منظور تاکید کرد: مرکز آمار ایران همانند آینه جامعه است که اصل استقلال و کارشناس محور بودن آن باید ادامه پیدا کند. معاون رئیس جمهور در پایان سخنان خود با تاکید بر این که اطلاعات تولیدی مرکز آمار ایران باید مورد وثوق بوده و کنترل داده‌ها نیز باید صورت گیرد، تصریح کرد: مرکز آمار ایران  به حفظ استقلال حرفه‌ای در بین جامعه نخبگان کشور شهرت دارد. گفتنی است دکتر منظور هم زمان با روز آمار و برنامه ریزی، از برخی از دفاتر موضوعی مرکز آمار ایران بازدید کرد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.