تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1398
بازدید: 781
دسته‌بندی: تحلیل و یادداشت
زنان روستایی ، پیشگامان توسعه بخش کشاورزی

زنان روستایی ، پیشگامان توسعه بخش کشاورزی

مقدمه

یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه، توجه به بخش کشاورزی است. کشورهای در حال توسعه برای گذر از بحران های اقتصادی باید ضمن گسترش تولیدات کشاورزی از تکنولوژی های پیشرفته این بخش بهره گیرند.

نیروی کار از مهمترین عوامل تولید به شمار می‌رود که در بخش کشاورزی با مشارکت زنان روستایی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. کشورهای پیشرفته در مسیر صنعتی شدن همواره سعی کرده اند بر نرخ مشارکت زنان در تولید  بیافزایند. متاسفانه در سالهای قبل از انقلاب اسلامی، مساله نابرابری جنسی در فعالیت های اجتماعی در جوامع روستایی نمود بیشتری داشته و زنان روستایی در بهره‌گیری از منابع و ظرفیتهای موجود از محرومیت بیشتری برخوردار بودند. این در حالی است که زنان یکی از گروه‌های تأثیرگذار جامعه روستایی محسوب میشوند و تقویت زمینه اشتغال آنها خصوصا در حوزه کشاورزی راهکاری مؤثر در جهت افزایش تولید تلقی می‌شود.

در این بررسی وضعیت اشتغال در بخش کشاورزی طی سال های 1382 تا 1393( فاصله بین دو سرشماری عمومی کشاورزی1382 و 1393) پرداخته شده است . بدین منظور از اطلاعات سرشماری‌های کشاورزی 1382، 1393 و همچنین نتایج طرح آمارگیری از اشتغال و بیکاری و طرح آمارگیری  نیروی کار طی سال های 1382 و 1393 استفاده شده است... 

این مقاله توسط كلثوم ندایی پور كارشناس دفتر  كشاورزی مركز آمار ایران تهیه شده است. برای مشاهده متن كامل به فایل پیوست مراجعه كنید.

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.