تاریخ انتشار: 09 اردیبهشت 1398
بازدید: 883
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
برگزاری اولین گردهمایی معاونان آمار و اطلاعات  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در سال  1398

برگزاری اولین گردهمایی معاونان آمار و اطلاعات  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در سال  1398

اولین گردهمایی معاونان آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها در سال 1398  برگزار شد. این گردهمایی با حضور هیئت رئیسه و مدیران مركز آمار ایران و با هدف بررسی مسائل و پاسخ به سوالات معاونان آمار به ویژه با رویكرد مدرن سازی نظام آماری و استقرار نظام  آماری ثبتی ،روز  یكشنبه 8 اردیبهشت ماه در مركز آمار ایران برگزار گردید
 رئیس مرکز آمار ایران در اغاز این نشست  با بیان این که  سال ۱۳۹۷ سال ظرفیت سازی،  آگاهی  بخشی و بسترسازی در زمینه استقرار آمار های ثبتی بود،‌افزود:‌  سال 1398 ، سال  اجرایی کردن  این موضوع ها خواهد بود.
 دکتر امید علی پارسا افزود: چشم انداز و تصویر مطلوب و  آرمانی مرکز آمار ایران مرجعیت رسمی تولید و انتشار آمار های رسمی کشور مورد اعتماد عموم و  استفاده از آخرین روش‌های فناوری اطلاعات است.
 وی افزود: این هدف  با برنامه ها و  ارزش‌ها  و استانداردهایی به دست می آیدکه اصول کار ما را تشکیل می‌دهد و تجلی آن در رفتار سازمانی  ما است.
دکتر پارسا در ادامه  با اشاره به این که بر اساس مصوبه کمیسیون تحصصی شورای عالی آمار از سال گذشته نهاد دیگری به جز مرکز آمار ایران ‌نرخ تورم را منتشر نمی‌کند گفت:تصویری که مرکز آمار ایران از جامعه  ارائه می دهد ‌نسبت  به نهاد های موازی ،تصویر درست تری است.
رئیس مرکز آمار ایران در ادامه سخنان خود با تاکید به این که  مسیر رسیدن به ایران استارز و تحقق نظام آماری ثبتی مبنا، مسیر غیر قابل تغییر همه نظام های آماری دنیا است گفت:‌ رسیدن به هدف و چشم انداز  مستلزم ایمان به آن هدف است.
وی با اشاره به این که همکاران معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان ها  در کنار مرکز آمار ایران‌نقش بسیار مهمی در اجرای طرحهای آماری کشور دارند‌گفت:‌ با توجه به روشن شدن مسیر و چشم انداز نظام آماری کشور  باید به صورت تیمی تلاش  کنیم و به هم تیمی های خود اعتماد داشته باشیم.
دکتر پارسا نبود انگیزه لازم را مهمترین ضعف هر برنامه ای ذکر کرد و افزود: اگر مدل هایی که برای رسیدن به  هدف ترسیم می شود با انگیزه های افراد سازگار نباشد، تخلف و تقلب  در کار  حاصل می شود.
وی افزود:‌  بخشنامه‌های مرتبط با ایران استارز  و تحقق آن امسال  به استان ها ابلاغ می شود و دفتر برنامه‌ریزی  مرکز آمار ایران نیز برای این امر با دستگاه های اجرایی توافق نامه هایی منعقد کرده است و این جلسه نیز جلسه همفکری و طراحی راه به سوی ایران استارز است. 
اجرای دو طرح آزمایشی سرشماری ثبتی مبنا در سال های1400 و 1403
معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران در این نشست با اشاره به این که در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۹ طرح  توسط این معاونت اجرا شده است گفت:‌ همکاری کارشناسان استانی  موجب اجرای طرح های آمارگیری و استخراج به موقع واطلاع رسانی سریع نتایج طرح ها در سال گذشته شد. همچنین استان ها همکاری خوبی در  فرایند بررسی و آزمایش نرم افزار ها و پرسشنامه ها  وارائه تحلیل  بر اساس آمار های رسمی  داشته‌اند.
دکتر کیانی ضمن تاکید بر حساس  بودن آمار و شاخص های اقتصادی ارائه شده  توسط مرکز امار ایران و مورد اعتمادبودن آن ها برای بالاترین مقام های اجرایی کشور  برای برنامه‌ریز‌ی‌های کشور، بر  دقت و حساسیت  کار با آمار و شاخص های اقتصادی تاکید کرد.
وی در ادامه  با اشاره به فعالیت  های سال جاری از جمله آمارگیری  خانواری طرح فاوا  و حوزه ict  در صنعت گفت: امسال برای اولین بار طرح جامع حمل و نقل در کشور اجرا می‌شود.
 دکتر کیانی با اشاره به مدرن سازی نظام آماری و  ثبتی مبنا شدن سرشماری ها در چشم انداز مرکز  گفت:  در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۳  دو  آزمایش سرشماری به روش ثبتی مبنا  اجرا خواهد شد  و امیدواریم سرشماری سال ۱۴۰۵  به روش ثبتی مبنا اجرا شود.
وی  افزود:  اقلام  پرسشنامه طرح هزینه و درآمد با توجه به طولانی بودن زمان پرسشگری  کمتر خواهد شد.
دکتر کیانی همچنین  از افزایش سن پایه از ۱۰ سال به ۱۵ سال در محاسبه  شاخص‌های نیروی کار خبر داد.
وی  همچنین افزود: ثبت آماری وثبت شناسه یکتای کسب و کار با رویکرد جدید  و بر اساس آخرین  توصیه های  بین المللی در حال انجام است.   
طرح شاخص قیمت بصورت الکترونیكی و با استفاده از تبلت اجرا می شود
جواد حسین زاده معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار با اشاره به اهمیت نیل به چشم انداز و ماموریت مرکز آمار و ایجاد تحول در نظام آمارهای رسمی در کشور، افزایش کیفیت اطلاعات و آمار تولیدی،تهیه گزارش های تحلیلی تبیینی،حضور موثر در رسانه ها در جهت تفسیر درست آمارها و ارتقای سواد آماری و اقتصادی جامعه ،برگزاری جلسات مختلف با مقامات و مسئولان به منظور تنویر بیشتر جزییات و روش های علمی تهیه آمارهای اقتصادی مرکز و باور پذیر کردن آمارهای اقتصادی را از جمله اهداف و برنامه های اساسی مرکز در سال 98 ارزیابی کرد.
معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز در ادامه با اشاره به پیگیری استقرار نظام آمارهای ثبتی از طریق همکاری موثر با دستگاه ها وسازمان های کشور و پیاده سازی ایران استارز (ثبت املاک و مستغلات)و همچنین استفاده از داده های ثبتی مبنا برای تولید شاخص های اقتصادی تصریح کرد: زمان انتشار سالنامه آماری و تعداد نسخه چاپی آن کاهش یافته و درج نتایج فصول آن در سایت مرکز با تمرکز بیشتر بر نسخه دیجیتالی آن به صورت تدریجی انجام می شود.
وی با بیان اینکه فهرست اولیه آمارهای رسمی شامل دستگاه متولی و زمان انتشار آمارها در پیش نویس قانون آمار کشور و در برنامه ملی آمار مطرح شده است و پس از تصویب در شورای عالی آمار به تمامی دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ خواهد شد، افزود: مرکز آمار به دنبال اجرای طرح شاخص قیمت بصورت الکترونیکی و با استفاده از تبلت می باشد و همچنین انتشار ریزداده در حوزه آمارهای قیمت و اعلام نتایج آن به صورت هفتگی در دستور کار قرار گرفته است.
حسین زاده برآورد حساب های منطقه ای سال 1395 و 1396 ، تهیه حساب های اقماری ICT   به تفکیک استان های کشور (1395)،محاسبه سهم بخش خصوصی در اقتصاد 1394 ،تهیه حساب اقماری آب 1390 و همچنین برآورد آمار ارزش سرمایه گذاری استانی را از جمله اقدامات در دست اجرای مرکز در سال جاری برشمرد.
 جواد حسین زاده با تاکید بر ارایه تحلیل های تبیینی در ارتباط با دلایل تفاوت ادراک عمومی از افزایش هزینه های زندگی و قیمت ها و در راستای ایجاد تعامل دوسویه و هرچه بهتر با رسانه ها خاطر نشان کرد : در سال گذشته نشست های خبری مختلفی با رسانه ها در خصوص ارایه گزارش فصلی اقتصاد ایران و تبیین آمارها و پاسخگویی موثر تر با صدا و سیما، جراید و خبرگزاری های کشور در مرکز آمار برگزار شد.
وی در انتها با اشاره به مرجعیت مرکز آمار در اعلام و انتشار شاخص قیمت مصرف کننده و رشد اقتصادی ، به روزکردن سال پایه حسابهای ملی و شاخص های قیمت،کامل کردن سری های زمانی آمارهای اقتصادی،تجمیع داده های اقتصادی و ارائه سری زمانی منسجم و تحلیل بازارهای اقتصاد درکنار یکدیگر،استفاده از آخرین طبقه بندی ها، دستورالعمل ها و استانداردهای بین المللی درتهیه شاخص های اقتصادی ،تجمیع تورم شهری و روستایی و تهیه و انتشار تورم کل کشور،افزایش سرعت انتشار آمارهای اقتصادی و پوشش کامل آن ها،توسعه آمارهای اقتصادی استانی را از جمله اقدامات و برنامه های انجام شده در مرکز آمار ذکر کرد.
 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.