تاریخ انتشار: 28 اسفند 1402
بازدید: 333
دسته‌بندی: اخبار آماری
محاسبه شاخص قیمت املاک مسکونی به تفکیک استان

محاسبه شاخص قیمت املاک مسکونی به تفکیک استان

محاسبه شاخص قیمت املاک مسکونی به تفکیک استان با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بر اساس داده‌های ثبتی سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور در نیمه دوم سال ١٤٠٢

با عنایت به اهمیت بخش ساختمان و مسکن به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور، دسترسی به اطلاعات و داده‌های قابل اعتماد که بتواند تغییرات قیمتی این بخش را بدرستی نشان دهد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در بخش ساختمان و مسکن با توجه به تفاوت در مشخصات و کیفیت واحدهای فروش رفته در دوره‌های مختلف، متوسط قیمت، تغییرات قیمت را بدرستی نشان نمی‌دهد.

لذا مرکز آمار ایران در نیمه دوم سال ١٤٠٢ محاسبه شاخص قیمت املاک مسکونی به تفکیک استان را با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بر اساس داده‌های ثبتی سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور در دستور کار خود قرار داد که نتایج آن در اسفند ماه ١٤٠٢ از بهار ١٤٠٠ تا بهار ١٤٠٢ بصورت فصلی و برای استان‌های منتخب در درگاه ملی آمار به آدرس www.amar.org.ir مسیر داده ها و اطلاعات آماری، ساختمان و مسکن، معاملات، قیمت و اجاره مسکن، نشریات قرار گرفت.

لازم به توضیح است که شاخص قیمت در مقایسه با متوسط قیمت، تغییرات قیمت را دقیق‌تر نشان می‌دهد، زیرا در محاسبه شاخص قیمت اثر تغییرات کیفیت از قیمت مسکن حذف می‌شود.

دلیل عدم محاسبه این شاخص به صورت ماهانه و محاسبه فصلی آن، عدم کفایت تعداد داده‌های ثبت‌شده در سامانه طی یک ماه به تفکیک استان می‌باشد.

امید است انتشار شاخص قیمت املاک مسکونی به تفکیک استان بتواند برای برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور در جهت برنامه­‌ریزی­های دقیق­تر منطقه­ای و برای جامعه دانشگاهی در جهت مطالعات کاربردی­ مفید واقع شود.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.