تاریخ انتشار: 15 اسفند 1397
بازدید: 614
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
رئیس مركز آمار ایران:  داده های با كیفیت لازمه نظام آماری یكپارچه و پاسخگو است

رئیس مركز آمار ایران:  داده های با كیفیت لازمه نظام آماری یكپارچه و پاسخگو است

 نشست كارشناسان دستگاه‌های اجرایی به‌منظور تدوین، پیاده‌سازی و استقرار چارچوب مدیریت كیفیت آمارهای رسمی، روز چهارشنبه پانزدهم اسفند ماه در مركز آمار ایران برگزار شد. در این  نشست «چارچوب کلی مدیریت کیفیت آمارهای رسمی نظام آماری» که مطابق احکام سومین برنامه ملی آمار، مرکز آمار ایران  مکلف به تهیه و ارایه آن شده است،  به نمایندگان دستگاه ها ارائه شد.

نظر به دگرگونی سریع ابزارها و رشد چشمگیر فناوری در زمینه تولید و انتشار آمار، موضوع تضمین و افزایش کیفیت آمار تولید و منتشر شده از اهمیت دوچندانی نیز برخوردار شده است تا جایی که در مدل‌ها و الگوهای استاندارد و نوین معرفی شده توسط سازمان‌های مرجع و بین المللی آمار رسمی برای نظام‌های مدرن آماری، مدیریت کیفیت آمارها از بنیادی‌ترین فازها و اقداماتی است که باید طراحی و اجرا شود. در همین راستا مرکز آمار ایران موضوع کیفیت آمارها را مورد توجه و تاکید قرار داده است.

رئیس مركز آمار ایران در آغاز  این جلسه، مدرن سازی و  ثبتی مبنا شدن نظام  آماری كشور را از تحولات مهم در اداره نظام و كشور ذكر كرد كه تا  سه سال دیگر به خوبی آثار آن مشاهده خواهد شد.  دكتر امید علی پارسا با اشاره به منابع وتئوری‌های صاحبنظران جهانی مدیریت گفت:‌ تغییرات مهم  و استرتژیك همچون تغییر در نظام آماری كشور مسلما توسط افراد با تفكرات خاص و متفاوت رخ میدهد و به این دلیل چنین كار عظیمی نیز  با افراد با تفكر و دارای هوش عاطفی و هیجانی (EQ)  بالا امكان پذیر خواهد یود.

 وی با اشاره به شرایط و ملزومات  حكمرانی خوب در كشور(Good Governence ) گفت:‌ حكمرانی خوب بدون ریز داده‌های  اداری با كیفیت  كه در تصمیم‌گیری ها و برنامه‌ریزی‌های  كشور از آن ها استفاده شود،‌ امكان پذیر نیست، لذا نظام تولید و تبادل ریز داده های  اداری  از اركان اصلی حكومت ها است و از سال 2000 به بعد نیز  مورد تاكید اكثر كشور ها  بوده است. دكتر پارسا تاكید كرد، داده های با كیفیت لازمه نظام آماری یكپارچه و پاسخگو است و این رسالت  نهادی مانند  مركز آمار ایران است كه موضوع آمار و اهمیت داده های یكپارچه را به گونه‌ای تبیین نماید تا  تا در اولویت های مهم برنامه‌های دولت قرار گیرد.

 رئیس مركز آمار ایران در اد امه سخنان خود،‌ با اشاره به نقش مهم طراحی مكانیسم در توسعه كشور گفت:‌ یكی از علل كم بودن سرعت توسعه در كشور،‌ نبود انگیزه در حوزه برنامه های عملیاتی  است. به عبارتی  تشویقات و تنبیهات  باید به گونهای  به برنامه های عملیاتی اضافه شود كه  اجرای برنامه با كیفیت بالا، به استراتژی مسلط  تمام مجریان برنامه تبدیل گردد.وی تصریح كرد:‌ مركز آمار به دنبال نظامی آماری  با داده‌های با كیفیت است و  باور ما در این مجموعه این است، كه با خواست واقعی، ‌هر هدفی محقق می‌شود. 

در ادامه این جلسه سعید عباسی ، مدیر كل دفتر برنامه ریزی، پایش عملكرد و دبیر خانه شورای عالی آمار،‌ضمن تبیین تكالیف دستگاه‌های اجرایی در برنامه ملی آمار كشور ، گفت:‌ سومین برنامه ملی آمار با رویكرد مدرن سازی و گذار از نظام  آمار های سنتی به ثبتی مبنا در تاریخ 97/8/28 تدوین شده است و علی رغم تدوین دو برنامه  پیش از  آن، نهاد سازی و تحول نظام آماری مدرن دراین برنامه دیده شده است.‌

گفتنی است در این نشست تجربه وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه تدوین و استقرار چارچوب كیفیت آمارها توسط نماینده این دستگاه ارائه شد.

 همچنین در ادامه این نشست خانم قادری رییس گروه ارزیابی کیفیت آمارهای دفتر  استانداردها و نظارت بر طرح های آماری به معرفی چارچوب مدیریت كیفیت آمارهای رسمی پرداخت.

 در بخش پایانی این  نشست نیز تجربه مركز آمار ایران در زمینه تدوین و استقرار چارچوب كیفیت آمارها توسط سید جلال‌الدین حسینی كارشناس استانداردسازی و نظارت بر آمارهای اجتماعی و خدمات  دفتر استاندارد ها و نظارت بر طرح های آماری  ارائه گردید.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.