آمارگیری از كارگاههای عمدهفروشـی و خردهفروشـی لـوازم خانگی اجرای سال 1393 گزارش بررسی ویژگیهای اقتصادی در دو بخش عمدهفروشی و خردهفروشی
مقدمه
«طرح آمارگیری از كارگاههای عمدهفروشی و خردهفروشی لوازم خانگی» در طبقهبندی بینالمللی فعالیتهای اقتصادی ویرایش 4 (ISIC Rev. 4)، بخش گستردهای از رده «چ» را كه شامل «عمدهفروشی و خردهفروشی؛ تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیكلت» است، به شرح زیر در برمیگیرد:
- عمدهفروشی لوازم خانگی، شامل بخشهای زیر از كد 464
- 46491: عمدهفروشی قالی و قالیچه و جاجیم و گلیم و زیلو- دستباف و ماشینی
- 46494: عمدهفروشی سایر کالاهای خانگی
- خردهفروشی لوازم خانگی، شامل بخشهای زیر از كد 474 و 475
- 47420: خردهفروشی تجهیزات صوتی و تصویری در فروشگاههای تخصصی
- 47531: خردهفروشی قالی و قالیچه و گلیم و زیلو و جاجیم
- 47590: خردهفروشی وسایل خانگی برقی، مبلمان، تجهیزات روشنایی و سایر کالاهای خانگی در فروشگاههای تخصصی
«طرح آمارگیری از كارگاههای عمدهفروشی و خردهفروشی لوازم خانگی سال 1393» جزیی از طرحهای آمارگیری از کارگاههای عمدهفروشی و کارگاههای خردهفروشی اجرا شده در سال 1389 است که در سال 1393 برای اولین بار به طور خاص در بخش لوازم خانگی در کشور با هدف براورد پارامترهای مورد نظر طرح در سال 1392 در سطح استان و کل کشور، اجرا شده است.
این طرح به منظور فراهم كردن اطلاعات مورد نیاز برای برنامهریزیهای اقتصادی كوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت از جمله براورد تولید ناخالص داخلی در این بخش از اقتصاد كشور، اجرا شده، از این رو، عمدتاً اطلاعاتی مانند ارزش ستانده، مصرف واسطه، ارزش افزوده و ارزش تشكیل سرمایه ثابت ناخالص، جمعآوری شده است.
در این طرح، از فهرست كارگاهی شركت پست جمهوری اسلامی ایران، به عنوان چارچوب نمونهگیری استفاده شده است. روش نمونهگیری مورد استفاده، تصادفی طبقهبندی شده با تخصیص متناسب نمونه به دو طبقه عمدهفروشی و خردهفروشی بوده است و حداكثر خطای نسبی در نظر گرفته شده در استانهای تهران و خراسان رضوی 10 درصد و در سایر استانها 15 درصد است.
در این گزارش ابتدا به تعاریف عمدهفروشی، خردهفروشی و سپس تفاوت آنها پرداخته شده است. در ادامه، ویژگیهای اقتصادی از قبیل ارزش افزوده، ارزش ستانده، مقدار واسطه و سرمایه ثابت ارائه شده و سهم هر یک از آنها در دو بخش عمدهفروشی و خردهفروشی لوازم خانگی مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین مقایسه پارامترهای ارزش افزوده، ارزش ستانده، مصرف واسطه، سرمایه ثابت و درصد کارکنان زن و مرد در استانهای کشور در دو بخش عمدهفروشی و خردهفروشی لوازم خانگی انجام شده است. در پایان، نتایج آزمون آماری برای مقایسه پارامترهای اشاره شده در دو بخش عمدهفروشی و خردهفروشی لوازم خانگی بیان شده است...
این مقاله توسط خانم ها آسیه رشیدی نژاد آمار شناس آمارگیریهای صنعت، خدمات و بازرگانی و مهتاب ایرانفر، رییس گروه آمارگیری های صنعت، خدمات و بازرگانی تهیه شده است دفتر روش شناسی و طرحهای نمونهگیری مركز آمار ایران تهیه شده است. برای مشاهده متن كامل مقاله به فایل پیوست مراجعه كنید.