بررسى شاخص قیمت تولید كننده بخشهاى خدمات طی سال های1396-1390
مقدمه: تورم یک متغیر اقتصاد کلان است و در مقایسه با دیگر متغیرهای اقتصاد کلان نظیر بیکاری و نرخ رشد از حساسیت اجتماعی بالاتری برخوردار است. شاخص قیمت به واسطه ارتباط مستقیم با تورم از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف از ساختن یك شاخص قیمت خلاصه كردن قیمت كالاها و خدمات مختلف موجود در اقتصاد در یك عدد در طول زمان است و تورم که به صورت افزایش سطح عمومی قیمت ها تعریف میگردد از شاخص قیمت بدست میآید.
در این گزارش، شاخص قیمت تولید کننده بخش های خدمات بررسی و ارتباط تورم این شاخص با تورم مصرف کننده بر اساس نشریات منتشره از سوی مركز آمار ایران بصورت اجمالی بررسی خواهد شد...
این گزارش توسط رضا هادی زاده رییس گروه شاخص قیمت تولیدكننده بخش خدمات و سایر شاخصهای قیمت دفتر شاخص قیمت مركز آمار ایران و لیلا تیموریان كارشناس این دفتر تهیه شده است.
برای مشاهده متن كامل گزارش به فایل پیوست مراجعه كنید.