تاریخ انتشار: 26 آبان 1397
بازدید: 1145
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
 رئیس مركز آمار ایران :داده ها و اطلاعات آماری با کیفیت مستلزم  نظام آماری یکپارچه و پاسخگو است

رئیس مركز آمار ایران :داده ها و اطلاعات آماری با کیفیت مستلزم نظام آماری یکپارچه و پاسخگو است

امید  علی پارسا در گفت و گو با روابط عمومی مركز آمار ایران  با اشاره به نقش مهم داده ها و اطلاعات آماری  در برنامه ریزی و ارزیابی توسعه کشور  گقت :‌ مردم و بنگاه های اقتصادی و دیگر نهادهای اجتماعی و فرهنگی برای برنامه ریزی و انجام فعالیت های خود نیازمند داده ها و اطلاعات آماری با کیفیت (جامع و یکپارچه، قابل اعتماد، به هنگام و در دسترس همگان) بوده و همه اینها مستلزم یک نظام آماری یکپارچه و پاسخگو است که الزاما باید با استاندارد های بین المللی و ملی کار کند.

وی افزود:‌آمار با كیفیت زیر ساخت اصلی حکمرانی شایسته (Good governance)  است و هرگونه خلا و کمبود در این زمینه کارایی و اثربخشی برنامه ریزی های توسعه و اقدامات اجرایی را کاهش می‌دهد و به عبارت دیگر : آمار و اطلاعات، برنامه‌ریزی و مدیریت سه حلقه وابسته به هم می‌باشند كه زنجیره توسعه  با آنها شكل می‌گیرد. لذا توسعه بدون برنامه ریزی و برنامه ریزی بدون آمار و اطلاعات قابل تحقق نیست و این سه لازم و ملزوم  یکدیگرند. 

دكتر پارسا  با تاكید بر ضرورت ایفای نقش مهم مرجعیت یگانه مركز آمار ایران در آمار های رسمی كشور و دبیر خانه شورای عالی آمار به عنوان موتور محرك این مرجعیت،‌افزود:‌ در حال حاضر حداکثر 55% از نیاز های ملی، 35% از نیاز های استانی و 15% از نیاز های شهرستانی توسط نظام آماری کشور تولید می‌شود که نشانگر خلا بسیار بزرگی در برنامه ریزی های توسعه و پایش و ارزیابی آن می‌باشد.

رئیس مركز آمار ایران  در ادامه این گفت و گو، کاربرد فناوری های نوین مبتنی بر بستر مناسب   IT  ،در حوزه برنامه ریزی توسعه را ،‌ نه یک انتخاب، که یک الزام و بلکه تنها گزینه  ذكر  كرد.

وی تصریح كرد:‌ در حوزه تولید داده های آماری باید روش‌های ثبتی مبنا (Register based)  مبتنی بر داده های اداری (Administrative data) جایگزین روش های سنتی مراجعه حضوری و ثبت داده های خود اظهاری شود. در روش های ثبتی مبنا ریز داده های آماری( Micro data ) توسط دستگاه‌های اجرایی در حین انجام وظایف جاری ثبت و ضبط می‌شوند و در اختیار سلسله مراتب اداری، نظام آماری و نظام برنامه ریزی قرار می‌گیرند و این فرآیندها فقط در بستر فناوری های نوین امکان پذیر است.

پارسا افزود: عصر حاضر، عصر انفجار داده ها و اطلاعات آماری و دانش در فضای دیجیتال است و بدون استفاده از این فناوری‌ها سرعت، صحت، دقت، نظارت و کیفیت در تولید داده ها و اطلاعات آماری غیر ممکن است.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.