تاریخ انتشار: 21 شهریور 1397
بازدید: 730
دسته‌بندی: تحلیل و یادداشت
حدود 2.5 میلیون بهره‌برداری دارای فعالیت زراعت در کشور وجود دارد

حدود 2.5 میلیون بهره‌برداری دارای فعالیت زراعت در کشور وجود دارد

کشاورزی در ایران

حدود 2.5 میلیون بهره‌برداری دارای فعالیت زراعت در کشور وجود دارد که در 14.7 میلیون هکتار از اراضی زراعی کشور به کشت و کار محصولات سالانه مانند گندم و جو و برنج اشتغال دارند

ایران یکی از اولین کشورهای دنیاست که در آن کشاورزی و تمدن شروع شده و انسان اولیه برای نخستین بار در فلات ایران به کشت و زرع و پرورش دام مبادرت ورزیده است. همچنین گفته می‌شود که مهاجرت آریایی‌ها بر خلاف مهاجرت مشهور چوپانی و در جستجوی چراگاه‌های جدید نبوده بلکه مهاجرتی دهقانی و در جستجوی زمین بهتر برای کشاورزی بوده است.

بخش کشاورزی، یکی از سه بخش اصلی اقتصاد است که نقش به‌سزایی در تامین غذا، رفاه جامعه، تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی کشورها دارد. این بخش به علت ارتباطات گسترده‌ای که با سایر بخش‌های اقتصادی دارد، می‌تواند با رشد خود زمینه تولید ثروت، ایجاد بازار و ارز آوری و رشد بخش‌های صنعت و خدمات را فراهم نماید.

سهم نیروی کار شاغل در بخش کشاورزی نسبت به کل شاغلان در دنیا 26.5 درصد است (بانک جهانی 2017) در حالی‌که این سهم در ایران، 17.6 درصد برآورد شده است. (مرکز آمار ایران 1396)

سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی به قیمت ثابت در جهان 3.5 درصد (بانک جهانی - 2016) و در ایران 6 درصد برآورد شده است. (مرکز آمار ایران 1396)...

برای مشاهده متن كامل مطلب و نمودارهای آن به فایل پیوست مراجعه  كنید.


اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.