تاریخ انتشار: 13 شهریور 1397
بازدید: 1199
دسته‌بندی: اخبار آماری
‌اولین سرشماری ثبتی مبنا در سال 1405 در  كشور  اجرا  خواهد شد

‌اولین سرشماری ثبتی مبنا در سال 1405 در كشور اجرا خواهد شد

رئیس مركز آمار ایران  با تاكید بر این كه نظام آمار های ثبتی مبنا در همه  كشور ها به تدریج  جایگزین  آمار‌های سنتی  می شود، گفت:‌ بر اساس بخش نامه معاون اول ریاست جمهوری،‌ كلیه  دستگاه ها باید ریز داده‌های خود برای نوین سازی نظام آماری و سامان دهی آمار های ثبتی را  به مركز آمار ایران ارائه دهند. امید علی پارسا در پنجاه و هفتمین جلسه شورای عالی آمار كه با حضور  دكتر محمد باقر  نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور و رئیس  شورای عالی آمار، و اعضای آن از دستگاه‌های اجرایی، برگزار گردید، افزود: ‌نظام آماری ثبتی مبنا در اكثر كشورهای دنیا جایگزین نظام آماری سنتی شده است  و راهبرد اصلی مركز آمار ایران نیز نوین سازی نظام آماری است.

در این جلسه، كه روز دوشنبه دوازدهم شهریور ماه برگزار شد،‌  جزئیات به كارگیری و پردازش داده ها  و استفاده از ریز داده ها در نطام آمار های ثبتی مبنا توسط جمال مقدم رئیس مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات مركز آمار ایران ارائه شد.

 در ادامه، گزارش عملكرد دستگاه های اجرایی كشور در خصوص  بخشنامه  معاون اول رئیس جمهور  برای همكاری دستگاه‌ها با مركز آمار ایران برای سامان دهی آمار های ثبتی  و نوین سازی نظام آماری كشور و میزان پیشرفت  برنامه ایران استارز(‌نظام جامعه آمار های ثبتی مبنا)‌،توسط علیر ضا زاهدیان، معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مركز آمار ایران، ارائه شد.  وی آمار ساخت و ساز  در  كشور براساس پروانه های صادر شده توسط شهرداری ها و ‌فهرست كارگاه های كشور را از جمله آمار هایی ذكر كرد كه از طریق ثبتی در مركز آمار ایران  جمع آوری و به روز رسانی می‌شود. زاهدیان افزود:‌ تطبیق اطلاعات ثبتی مبنا بایكدیگر از جمله مزایای این آمارها برای تحلیل بیشتر وضعیت موجود است مثلا تطبیق فایل فارغ التحصیلان با فایل های بیمه تامین اجتماعی  از اقدامات انجام شده توسط مركز آمار ایران است  كه می تواند رشته های تحصیلی را كه  اقبال بیشتری برای كاریابی برای آن ها وجود دارد، نشان دهد.

زاهدیان با اشاره به این كه سرشماری عشایر  به صورت ثبتی مبنا انجام می شود،‌اظهار كرد: ‌اولین سرشماری ثبتی مبنا در سال 1405 در  كشور  اجرا  خواهد شد.

 معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مركز آمار ایران  تاكید كرد، بر اساس دستور العمل های بین المللی ،‌ اطلاعات جمعیتی باید به تفكیك سن،‌جنس، فعالیت، ،‌دین، قومیت، معلولیت و تا سطح كوچكترین  ‌منطقه جغرافیایی  وجود داشته باشد و آمار های ثبتی مبنا می‌تواند گامی  موثر برای این امر باشد.

 در این جلسه  همچنین فعالیت كمیته بخشی آمار و اطلاعات  مناطق روستایی به در خواست معاونت  توسعه روستایی و مناطق محروم  نهاد ریاست جمهوری پس از بررسی اعضای شورای عالی آمار  تمدید شد. 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.