تاریخ انتشار: 22 خرداد 1397
بازدید: 769
دسته‌بندی: اخبار آماری
چهل درصد كاركنان كارگاه‌های بازرگانی و خدمات را كاركنان مزد و حقوق‌بگیر تشكیل می‌دهند

چهل درصد كاركنان كارگاه‌های بازرگانی و خدمات را كاركنان مزد و حقوق‌بگیر تشكیل می‌دهند

 

طبق اعلام روابط عمومی مرکزآمار ایران، طرح جامع آمارگیری از كارگاه‌های بازرگانی و خدمات یكی از طرح‌های نوین مرکز آمار ایران است که با هدف تهیه‌ی اطلاعات مناسب از ویژگی‌های كارگاه‌‌های بازرگانی و خدمات، در سطح کشور توسط مرکز آمار ایران و با همکاری سازمان‌ برنامه‌ و بودجه استان‌های کشور به اجرا درآمده است تا در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به كارگرفته شود. این طرح شامل 30 كد طبقه‌بندی فعالیت‌‌های اقتصادی ایران ‌(4ISIC Rev.) می‌باشد كه قسمت اعظم كارگاه‌های بخش بازرگانی و خدمات كشور را شامل می‌شود.

نتایج طرح در سال 1394 نشان می‌دهد:

در سال 1394، حدود 83 درصد از كاركنان بخش بازرگانی و خدمات را كاركنان مرد و 17 درصد را كاركنان زن تشكیل می‌دهند. كارگاه‌های با فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان دارای 56 درصد كاركن زن و بیشترین سهم در بین فعالیت‌های بخش بازرگانی و خدمات بوده است و كارگاه‌های دارای فعالیت‌ تعمیر وسایل نقلیه موتوری با 1 درصد، كمترین سهم را در سهم زنان شاغل دارا می‌باشند.

60 درصد از كاركنان كارگاه‌های بازرگانی و خدمات را كاركنان بدون مزد و حقوق و 40 درصد كاركنان در این كارگاه‌ها، مزد و حقوق‌بگیر می‌باشند.

بیش از 38 درصد از ارزش افزوده كارگاه‌های بازرگانی و خدمات مربوط به فعالیت خرده‌فروشی بجز وسایل نقلیه موتوری و موتورسیكلت ‌است.

بهره‌وری كاركنان این كارگاه‌ها در سال 1394 به ازای هر كاركن معادل 219 میلیون ریال بوده‌است. همچنین بهره‌وری كاركنان به ازای هر ساعت بیش از 90 هزار ریال و دستمزد به ازای هر ساعت به طور متوسط حدود 56 هزار ریال بوده است. بر اساس نتایج به طور متوسط هر كاركن 51 ساعت در هفته به فعالیت مشغول است.

نتایج طرح نشان می‌دهد كه ضریب نفوذ رایانه در این كارگاه‌ها 28 درصد می‌باشد كه كارگاه‌های با فعالیت تولید فیلم سینمایی، ویدئویی و برنامه‌های تلویزیونی و فعالیت‌های خدمات مالی بجز تامین وجوه بازنشستگی با ضریب نفوذ 100 درصد دارای بالاترین نسبت از این حیث در كارگاه‌های مورد بررسی است. 21 درصد از كاركنان كارگاه‌های مورد بررسی نیز از اینترنت برای فعالیت‌های خود در داخل یا خارج از كارگاه استفاده نموده‌اند.

9 درصد از مدیران كارگاه‌های مورد بررسی را زنان تشكیل داده‌اند كه فعالیت‌های آموزش با 50 درصد بیشترین سهم را از این حیث دارا می‌باشد. 

82 درصد از كارگاه‌های بازرگانی و خدمات از ابزارهای الكترونیكی برای پرداخت و دریافت خود بهره برده‌اند كه فعالیت‌های جنبی خدمات مالی و فعالیت‌های بیمه با 98 درصد بالاترین میزان استفاده را در این زمینه دارا بوده‌اند.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.