تاریخ انتشار: 14 اسفند 1396
بازدید: 742
دسته‌بندی: تازه‌های نشر
انتشار نسخه الکترونیکی  طبقه بندی بر حسب رده های عمده اقتصادی ویرایش پنجم

انتشار نسخه الکترونیکی طبقه بندی بر حسب رده های عمده اقتصادی ویرایش پنجم

كتابچه حاضر به شرح و توصیف پنجمین نسخه از طبقه‌بندی رده­های عمده اقتصادی (BEC REV5) می‌پردازد. طبقه‌بندی BEC در واقع تجمع سطح بالایی از طبقه‌بندی‌های موجود در زمینه كالاست. این طبقه‌بندی مروری اجمالی بر تجارت بین‌المللی بر مبنای سیستم هماهنگ كدگذاری و توصیف كالا (HS)، طبقه‌بندی استاندارد تجارت بین‌الملل (SITC) و طبقه‌بندی محوری محصولات (CPC) ارائه كرده است. برتری نسبی این طبقه‌بندی به صورت سنتی در این است كه در واقع كالاها را براساس مصرف نهایی دسته‌بندی می‌كنند كه این طیف وسیعی از برنامه‌های كاربردی تحلیلی از قبیل ادغام نسبی اقتصاد در زنجیره ارزش جهانی و برنامه‌های كاربردی آماری، مانند جریان كالا برای برآورد تولید ناخالص داخلی (GDP)را تسهیل می‌كند.

از زمان پذیرفتن این طبقه‌بندی در سال 1971، مراكز آماری دنیا از طبقه‌بندی رده‌های عمده اقتصادی برای گزارش آمارهای تجارت به صورت جامع و معنی‌دار استفاده كرده‌اند و محققان نیز داده‌های طبقه‌بندی مذكور برای تجزیه و تحلیل­هایشان مورد استفاده قرار داده‌اند.

نسخه حاضر ویرایش پنجم طبقه‌بندی BEC است كه نتیجه یك فرایند تجدید نظر كه طی چندین سال انجام شده، می‌باشد و با همكاری تعداد زیادی از متخصصان حوزه طبقه‌بندی و كاربران این داده‌ها در سراسر جهان تهیه شده است. این فرایند منجر به ساختاری با جزئیات بیشتر و منطقی­تر نسبت به نسخه قبلی شده است. طبقه‌بندی اخیر به نیاز برای رده­های اقتصادی مرتبط بیشتر، شامل خدمات علاوه بر كالاها و تشخیص واضح‌تر محصولات مصرف نهایی پاسخ می­دهند. رده های عمده جدید شامل «معدن و انرژی»، «ساختمان و مسكن»، «نساجی و پاپوش»، «اطلاعات و ارتباطات» و «بهداشت و آموزش» است. اهمیت BEC برای تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش جهانی نیز در این مستندات برجسته شده است. در این رابطه نسخه پنجم BEC، تمایزی بین محصولات واسطه‌ای عام و خاص به عنوان یك بعد جدید در رسته كالای واسطه­ای فرآوری شده نهایی قائل می­شود.

نسخه پنجم طبقه بندی رده­های عمده اقتصادی توسط كمیسیون آمار در اجلاس چهل و هفتم در مارس 2016 برای استفاده بین‌المللی در نظر گرفته و تایید شده است. اطلاعات بیشتر از طریق فایل پیوست قابل دستیابی است.

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
  • BEC (3.51 MB)
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.