تاریخ انتشار: 13 آذر 1396
بازدید: 923
دسته‌بندی: اخبار آماری
برای اولین بار در کشور در استان خوزستان طرح های آمارگیری نیروی کار و هزینه و درآمد خانوار های شهری و روستایی به تفكیك شهرستان اجرا می شود

برای اولین بار در کشور در استان خوزستان طرح های آمارگیری نیروی کار و هزینه و درآمد خانوار های شهری و روستایی به تفكیك شهرستان اجرا می شود

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان، داوود آقایی معاون آمار و اطلاعات این سازمان ا با بیان این مطلب که طرح فوق از 11 تا 25 آذر ماه به صورت نمونه ای اجرا می شود، گفت: اطلاعات حاصل از اجرای طرح آمارگیری از نیروی کار که به طور فصلی توسط مرکز آمار ایران انجام می گیرد، شاخص های نیروی کار را فقط در سطح استان به دست می دهد. از آنجایی که این شاخص ها از اساسی ترین ابزار برنامه ریزی شهرستان نیز هستند؛ لذا اگر طراحی برنامه ریزی های شهرستان  بدون توجه به این شاخص ها صورت گیرد، احتمال انحراف برنامه های پیاده شده از اهداف پیش بینی شده بیشتر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اهمیت شاخص های شهرستان پیوسته مورد نظر مسئولان برنامه ریزی استان بوده است. ولی محدودیت منابع مالی مانع گسترش طرح آمارگیری نیروی کارشده و به همین دلیل، محاسبه شاخص های شهرستانی  نیروی کار تاکنون مغفول مانده است.
آقایی افزود: باتوجه به اهمیت مطلب فوق، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان با هماهنگی و همکاری مرکز آمار ایران اجرای شهرستانی این طرح را در دستور کار قرار داده و دسترسی به شاخص های شهرستانی نیروی کار را در استان خوزستان در اولویت کاری این مرکز قرار گرفت.
وی همچنین تصریح کرد: طرح آمارگیری نیروی کار به تفکیک شهرستان با تعداد 129 کارشناس و آمارگیر و مراجعه به 14304 خانوار اطلاعات پایه ای طرح در سطح شهرستان های استان جمع آوری می شود.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان هدف از اجرای طرح محاسبه شاخص های نیروی کار استان به تفکیک شهرستان را اینگونه عنوان کرد: هدف از اجرای این طرح بدست آمدن نرخ بیکاری به تفکیک زن و مرد و نقاط شهری و روستایی، نرخ اشتغال به تفکیک زن ومرد ونقاط شهری وروستایی، نرخ مشارکت به تفکیک زن و مرد ونقاط شهری وروستایی و نرخ اشتغال ناقص به تفکیک زن و مرد ونقاط شهری وروستایی بوده است.
آقایی ادامه داد: همچنین این طرح کاربردهای بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به پوشش کامل اقلام اطلاعاتی برای طراحی برنامه های نیروی انسانی در چارچوب برنامه ریزی منطقه ای و در نتیجه کاهش درصد خطا در طراحی برنامه ها، سهولت در تصمیم سازی و تصمیم گیری مسئولان استان در رابطه با شهرستان های تابعه استان به ویژه در تخصص اعتبار و مکان یابی بهینه پروژه های عمرانی، ملحوظ داشتن عدالت سرزمینی که در واقع مستتر در مکان یابی بهینه پروژه ها وتخصیص درست اعتبارات اشاره کرد.
وی در خصوص طرح دیگری که در حال اجرا است توضیح داد: طرح هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی در سطح شهرستان ها از امروز 11 آذر تا 30ام آذر ماه با مراجعه به 1698  خانوار نمونه و با استفاده از 46 نفر آمارگیر، بازبین و داده آما اجرا  خواهد شد.
وی یادآور شد: الگوی مصرف و هزینه خانوار همواره مورد توجه تحلیل‌گران مسائل اقتصادی و اجتماعی استان و شهرستان بوده است. نتایج حاصل از این طرح به برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و اجتماعی استان از طریق بررسی الگوی مصرفی خانوارها، مطالعه روند مصرف كالاها و خدمات، ارزیابی آثار سیاست‌های اقتصادی در زمینه تأمین عدالت اجتماعی و بررسی توزیع درآمد و امكانات و تسهیلات خانوارها، مطالعه روابط متقابل ویژگی‌های اجتماعی اقتصادی خانوارها، فراهم آوردن امكان بررسی خانوارهای زیر خط فقر و تأمین اطلاعات مورد نیاز حساب‌های منطقه ای و شهرستانی، كمك می‌كند.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.